حجم مبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا از آمریکا پیشی گرفت

نیوزویک گزارش داده حجم مبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا برای نخستین بار از آمریکا پیشی گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، حجم مبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا برای نخستین بار از آمریکا پیشی گرفته است.

«نیوزویک» این اتفاق را  دستاورد تازه‌ای برای چین خوانده که جایگاهش در نظم بین‌المللی نگرانی و انتقاد آمریکا و برخی از دیگرکشورهای غربی را به همراه داشته است.  

«هوا چان‌یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری روز جمعه ارقام جدید از حجم تجاری کشورش با اتحادیه اروپا را «خبری خوب هم برای چین و هم برای اتحادیه اروپا» توصیف کرد.  

آمارهایی که اتحادیه اروپا در اختیار نیوزویک‌ قرار داده‌اند نشان می‌دهد که حجم مبادلات چین-اتحادیه اروپا از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری ۴۲۵.۵ میلیارد یورو (تقریباً معادل ۵۱۶.۸ میلیارد دلار) بوده است.  

حجم مبادلات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا در بازه زمانی مشابه ۴۱۲.۵ میلیارد یورو (برابر با ۵۰۱ میلیارد دلار) بوده است.  

در گزارشی رسمی که به رویت نیوزویک رسیده آمده است: «در ۹ ماه نخست ۲۰۲۰، چین شریک اصلی اتحادیه اروپا بوده است. این اتفاق، نتیجه افزایش واردات (٪۴.۵+) بوده در حالی که صادرات بدون تغییر باقی مانده است. »

مطابق این گزارش، در همین بازه زمانی تجارت با آمریکا هم در زمینه واردات (۱۱.۴٪-) و هم در زمینه صادرات (۱۰٪-) افت قابل توجهی را تجربه کرده است.  

سخنگوی وزارت خارجه چین، این مسئله را نشان‌دهنده روابط قوی میان چین و اروپا توصیف و خاطرنشان کرد اتحادیه اروپا اکنون بزرگترین شریک تجاری چین است.  

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین و اتحادیه اروپا به عنوان شرکای تجاری مهم برای یکدیگر از لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگرند و پتانسیل‌های زیادی برای همکاری در زمینه‌های گسترده‌ای را دارند. »

این اتفاق در شرایطی رخ داده که اقتصاد دنیا به دلیل شیوع بیماری «کووید-۱۹» شرایط سختی را می‌گذراند.   این بیماری نخستین بار در چین مشاهده شد ولی شرایط اقتصادی این کشور به سرعت بهبود پیدا کرد و به پکن اجازه داد به سرعت تجارت با سایر کشورها را از سر بگیرد.

۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
کد خبر: 9857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha