اعزام فضانوردان به مریخ با قدرتمندترین موشک جهان

ناسا برنامه دارد که فضانوردان را به وسیله بزرگترین موشک تاریخ به ماه و مریخ بفرستد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی ناسا اولین زن و مرد بعدی را به ماه بفرستد، این فضانوردان نه تنها اولین انسان‌هایی هستند که از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بر روی سطح ماه فرود می‌آیند، بلکه آن‌ها سوار بر بزرگترین و قدرتمندترین موشک در تاریخ ناسا می‌شوند. این سیستم پرتاب فضایی، توسط شرکت بوئینگ ساخته شده‌است. موشک SLS زمانی که آماده باشد تا با خدمه برنامه Artemis ناسا از سکو پرتاب بلند شود، بلندتر از مجسمه آزادی خواهد بود. این موشک با تقریبا ۹ میلیون پوند نیروی محرکه، قدرت کافی برای حمل محموله ۳۸ متری به ماه را خواهد داشت.

به گفته مت داگگان، مدیر ماموریت و مدیر عملیات بوئینگ، سیستم پرتاب فضایی قطعه کلیدی فناوری است که به انسان امکان سفر دورتر به فضا و مدت زمان بیشتری را می‌دهد. داگگان در مصاحبه‌ای گفت: دلیل اینکه ما به موشک‌های بزرگتر و بزرگتر نیاز داریم و هرچه بیشتر و بیشتر به فضا می‌رویم این است که می‌خواهیم وسایل بیشتری با خود ببریم. اگر شما به یک سفر یک ماهه بروید، توشه سفر شما متفاوت از توشه یک شبه شما خواهد بود. این همان جایی است که SLS وارد می‌شود. این موشک می‌تواند محموله‌های عظیم و بزرگ را حمل کند که شامل تمام ملزوماتی را که انسان برای زندگی و کار در فضای نیاز دارد، می‌شود.

این توانایی برای حمل محموله‌های بزرگ نه تنها برای حمل خدمه و بار به ماه؛ بلکه برای ماموریت‌های آینده به مریخ نیز حیاتی است. برخلاف موشک‌های قبلی که برای ماموریت‌های ناسا ساخته شده بودند، SLS قادر خواهد بود محموله‌های کامل را از قبل مونتاژ شده به اعماق فضا منتقل کند تا با رسیدن انسان‌ها، تجهیزات برای رفتن به مریخ آماده شود. تیمی که روی SLS کار می‌کند شامل پیشکسوتانی است که روی برنامه شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی کار می‌کردند و طراحی SLS خود شامل قطعات استفاده شده در ماموریت‌های شاتل است اما از زمان ساخت فضاپیماهای قبلی تغییرات زیادی ایجاد شده است.

داگگان گفت: این کار قبلا به این روش انجام نشده است. ما از بهترین و مدرن‌ترین شیوه‌های مهندسی امروزی که داریم استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم به همان اندازه که آن‌ها در کل برنامه خود طی سال‌ها تجزیه و تحلیل کردند، در یک روز تجزیه و تحلیل کنیم. با ساخت رایانه، ما می‌توانیم قطعات بسیار دقیقی بسازیم، به طوری که به معنای واقعی کلمه مجسم‌سازی می‌شوند تا دقیقا همان چیزی باشند که از آن‌ها انتظار می‌رود. این سطح دقت حتی تا کوچکترین قطعات نیز لحاظ می‌شود. داگان می‌گوید که هر قسمت از موشک، حتی در یک پیچ خاص، در طول ساخت به صورت جداگانه ردیابی می‌شود.

با وجود همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، داگگان می‌گوید SLS هنوز هم در مسیر راه‌اندازی قرار دارد. تیم‌های بوئینگ و ناسا در حال آماده شدن برای به اصطلاح آزمایش آتش گرم هستند، زمانی که چهار موتور RS-25 موشک برای مدت زمان شلیک واقعی آماده می‌شوند. سپس، پس از یک دهه پیشرفت، SLS برای Artemis I در سال ۲۰۲۱ آماده خواهد شد. این اولین باری است که SLS با کپسول فضایی Orion (بدون پیچ) در بالای زمین و از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا برای یک ماموریت سه هفته‌ای در اطراف ماه پرتاب می‌شود. از آن‌جا، ناسا قبل از اینکه اولین خدمه خود را با Artemis III به ماه بفرستد، آرتمیس دوم آماده فرود در ماه می‌شود.

وی اظهار داشت: هنگامی که انسان‌ها روی ماه فرود آمدند، ۵۰ سال پیش، آن لحظه تعیین‌کننده‌ای برای بسیاری از مردم بود. این فقط یک جشن به عنوان یک فرد یا به عنوان یک ملت نبود، بلکه یک راه رسیدن به گونه‌های مختلف بود. من فکر می‌کنم مریخ همان چیز و همان چالش خواهد بود.

۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
کد خبر: 9785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha