اکسون موبیل دچار بحران شده است

بر اساس ارزیابی وال استریت ژورنال، اکسون موبیل به علت کاهش درآمد ۴۸ میلیارد دلاری باید بسیاری از طرح های توسعه ای خود را نیز کناربگذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رویترز، سرمایه گذاران این شرکت و سهامداران وال استریت حتی به تدریج در باره سود سهام اکسون موبیل که در قرن بیستم با ارزش‌ترین شرکت در گستره جهانی بوده است، احساس نگرانی می‌کنند.

اکسون در پی برخی عقب ماندگی‌ها در دهه گذشته، برای بازپس گرفتن موقعیت پیشین،  شروع به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه استخراج و تولید نفت صخره‌ای شیل و خط لوله انتقال نفت در ایالات متحده و پالایش نفت خام و تولید پلاستیک در جهان کرد.

این شرکت همچنین با کشف بالغ بر هشت میلیارد بشکه نفت خام در آب‌های فراساحلی گویان، سرمایه‌گذاری بزرگی در این حوزه کرده است.

اما توانایی کنونی اکسون برای تامین مالی هزینه‌های عملیات گسترده‌اش، دیگر تضمین شده نیست، زیرا تاکنون در سال جاری ۲۳ میلیارد دلار وام برای تامین و پرداخت هزینه‌هایش دریافت کرده که میزان بدهی آن را تقریبا به ۲ برابر رسانده است. بر اساس برآوردها این شرکت تا پایان سال جاری به استثنای فروش یا کاهش ارزش دارایی‌ها، یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار زیان خواهد کرد.

اکسون که با درنظرگرفتن درآمد عملیات، ایفای تعهدات به سهامداران و هزینه های گسترده برنامه‌هایش، با کمبود ۴۸ میلیارد دلار در سال آینده میلادی روبه رو خواهد بود، به بررسی و تجدیدنظر سراسری به منظور کاهش هزینه ها روی آورده است.

به نظر تحلیلگران حتی کاهش سود پرداختی به سهامداران که زمانی باورناپذیر بود، اکنون محتمل شده است.

نام اکسون موبیل پس از ۹۲ سال از فهرست باارزش‌ترین و سودده ترین شرکت‌های صنعتی شاخص داوجونز حذف شده است و ناچار است تا ۱۰ درصد کارکنانش را در آمریکا و هزاران تن دیگر را در سراسر جهان، بیکار کند.

افزایش بی‌سابقه شمار مبتلایان به ویروس مرگبار کرونا که تاکنون هزاران تن را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده، سبب شده تا کارشناسان نفتی در زمینه اثر منفی موج دوم ویروس کرونا بر تداوم روند افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت اظهار نگرانی کنند.

 کارشناسان براین باورند که افت تاریخی تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت ممکن است سبب بازگرداندن توازن به بازار نشود و با موج دوم ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای خرید طلای سیاه، رکود به بازارهای جهانی بازگردد.

بهای جهانی نفت در ابتدای هفته گذشته افزایش یافت و حتی در روزهایی به بالای ۴۶ دلار در هر بشکه رسید که به دلیل وقوع طوفان در خلیج مکزیک و کاهش تولید ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت در این کشور رخ داد، اما به تدریج و با بازگشت تولید نفت آمریکا به میزان پیشین، ‌ قیمت نفت نیز به ثبات رسید.

در روزهای پایانی هفته اما روند قیمت نفت معکوس شد و اوج افت قیمت در روز جمعه با کاهش سه درصدی رقم خورد.

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
کد خبر: 974
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha