کشتارمرغ تخمگذار قیمت مرغ را کاهش داد اما قیمت تخم مرغ را بالا برد/دولت وعده تامین نهاده داد اما عمل نکرد/مرغداران ازسامانه بازارگاه به شدت ناراضی اند

در حالی این روزها قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته است که در عوض قیمت تخم مرغ افزایش پیدا کرده و به شانه ای ۴۰ هزار تومان هم رسیده است؛ پیگیری خبرنگار رادار اقتصاد از تولیدکنندگان مرغ تخمگذار حاکی است عدم توانایی مرغداران برای تامین نهاده موجب شده است تا مرغ های تخم گذار به کشتارگاه بروند.همچنین افزایش ۲۰ درصدی نرخ رسمی نهاده‌های دامی در دو هفته گذشته باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است، ضمن اینکه افزایش ۳۵ درصدی هزینه حمل‌ونقل هم مزید بر علت شده و قیمت تخم مرغ را افزایش داده است.

 گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چند روزی است که در خبرها آمده  قیمت تخم مرغ به شانه ای ۴۰ هزار تومان رسیده است.متاسفانه باید گفت ظاهرا افزایش قیمت کالاهای اساسی تمامی ندارد یک روز نوبت گوجه فرنگی و مرغ است و روز دیگر نوبت تخم مرغ.

شرایط بگونه ای است که هر روز قشر متوسط جامعه دسته دسته به زیر خط فقر می روند اما مسئولان وعده های ارزانی می دهند وعده هایی که تاکنون محقق نشده است یک روز قیمت مرغ ۴۰ هزار تومانی را به ۲۵ هزار تومان می رسانند اما در عوض تخم مرغ ۲۵ هزار تومانی به ۴۰ هزار تومان می رسد و این الاکلنگ بازی مرغ و تخم مرغ نتیجه اش خروج یک اندازه پول از جیب مردم است و یا اینکه مردم عطای خرید این اقلام را به لقایش می بخشند.  

* ناهماهنگی مشهود بین مسئولان دولتی

نایب ‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران چندی پیش به خبرنگار رادار اقتصاد گفته بود به مسئولان دولتی هشدار داده بودیم که به فکر تامین نهاده مورد نیاز برای تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ باشند اما گویا مسئولان این هشدارهای مارا شوخی گرفته بودند.

وی با اشاره به تبعات ناهماهنگی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولت گفته بود، وزارت جهاد کشاورزی مدعی است نهاده به اندازه کافی وارد سامانه بازارگاه نمی‌شود، در حالی که وزارت صمت مدعی تامین کامل نهاده‌هاست در نتیجه نهاده‌هایی که پس از ترخیص کالا وارد سامانه بازارگاه نمی‌شوند، منحرف شده و دستگاه‌های مسؤول باید پاسخگو باشند.

به گفته این مقام صنفی دولت به برخی مجموعه‌ها نهاده مازاد می‌دهد تا بحران را کنترل کند، در حالی ‌که مرغدارانی که در سالن، مرغ در حال پرورش دارند، دسترسی به نهاده و دان دولتی ندارند، همچنین از یک سال گذشته تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی و غیردولتی نشده است و قطعا نهاده‌های موجود در بازار سیاه، دولتی هستند. به عبارت  بهتر، تمام نهاده‌هایی که در بازار آزاد فروخته می‌شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و در توزیع نهاده‌های دولتی انحراف وجود دارد.

* مسئولان قول تامین نهاده داده اند

همچنین رضا ترکاشوند مشاور اتحادیه سراسری مرغداران میهن اظهار کرد: افزایش ۲۰ درصدی نرخ رسمی نهاده‌های دامی در دو هفته گذشته باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است، همچنین افزایش ۳۵ درصدی هزینه حمل‌ونقل هم مزید بر علت شده و قیمت تخم مرغ را افزایش داده است.

ترکاشوند تاکید کرد: مسئولان قول داده‌اند هفته آینده نرخ مصوب تخم مرغ در مرغداری را اصلاح کنند که در صورت تحقق این موضوع و به صرفه بودن تولید این محصول بار دیگر افزایش می‌یابد.

در همین رابطه  امیرحسن مقدم عضو اتحادیه مرغداران مهین به خبرنگار رادار اقتصاد گفت: دو ماه پیش که قیمت تخم مرغ بالا رفته بود اعضای اتحادیه و مسئولان اتحادیه با رسانه ها صحبت کردند و گفتند نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مرغدار نمی رسد و مرغدار مجبور است نهاده را باقیمت آزاد از بازار خریداری کند.

وی گفت: چند روز نهاده تامین شد و قیمت تخم مرغ کاهش پیدا کرد اما این موضوع فقط برای چند روز بود و ادامه دار نبود.

* کاهش قیمت مرغ به دلیل کشتار مرغ های تخم گذار است

مقدم ادامه داد: این رویه موجب شد  تا قیمت تخم مرغ بالا رود؛ الان نیز شرایط مانند قبل است و دوباره مرغدار با کمبود نهاده مواجه شده است هرچند که وعده هایی داده شده است تا این نهاده ها هفته آتی به دست مرغدار برسد که اگر این اتفاق رخ دهد قیمت تخم مرغ نیز کاهش می یابد.

این تولیدکننده مرغ تخمگذار تصریح کرد: مرغداری که نتواند نهاده برای مرغها تامین کند به ناچار مرغها را به کشتارگاه می فرستد و دیگر جوجه ریزی نخواهد کرد و این به ضرر کشور خواهد بود ممکن است قیمت مرغ ارزان شود که چه بسا ارزانی فعلی مرغ به خاطر این موضوع است که کشتار مرغ تخم گذار هم افزوده شده است اما این مسئله روی قیمت تخم مرغ تاثیر می گذارد.

وی گفت: افزایش قیمت تخم مرغ در ابتدای راه است و اگر دولت سریعا به تامین نهاده ورود نکند من مطمئن هستم که قیمت تخم مرغ به شانه ای ۵۰ هزار تومان هم خواهد رسید و مردم بدانند مقصر تولید کننده نیست بلکه مسئول دولتی است که  نتوانسته نهاده های مورد نیاز تولید را تامین کند.

مقدم اظهار کرد: این هشدار ها را مسئولان باید جدی بگیرند زیرا تخم مرغ غذای ارزان قیمت قشر متوسط و فقیر جامعه است، باید نظارتها افزایش یابد تا تولیدکننده بتواند به راحتی تخم مرغ تولید و عرضه کنند.

*دولت وعده تامین نهاده میدهد اما عمل نمی کند

وی تصریح کرد:  یک هفته نهاده دست مرغدار می رسد هفته بعد مرغدار باید از بازار آزاد این نهاده را تامین کند در همین هفته گذشته قیمت نهاده حدود ۳۰ درصد افزایش یافت که این موضوع روی قیمت تخم مرغ نیز تاثیر می گذارد.

این تولیدکننده تخم مرغ گفت: در فضای مجازی گفته بود مگر مرغ ها دلار می خورند که با افزایش قیمت دلار قیمت تخم مرغ نیز بالا می رود که باید گفت این طنز تلخی است که وضعیت موجود تولید در ایران را نشان می دهد؛ وقتی برنامه ریزی برای تولید نهاده در داخل کشور نباشد دولت مجبور است برای واردات نهاده ارز خرج کند و دلال نیز نهاده را با نرخ ارز دولتی وارد می کند اما منافعش اجازه نمی دهد این نهاده با قیمت ارزان در اختیار مرغدار قرار گیرد بلکه آنها این نهاده را با قیمت ارز آزاد به مرغدار می فروشد.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ در مرغداری ها با توجه به نرخ خرید نهاده دامی و افزایش قیمت این نرخ حدود ۱۵ هزار تومان است که  با احتساب هزینه حمل حدود ۲۰ هزار تومان قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ است که این بدون احتساب سود مرغدار است.

مقدم تصریح کرد:  پیشتر مسئولان اتحادیه در گفت وگو با رسانه ها گفته بودند کسانی که به این کار علاقه دارند بهتر است به فکر کار دیگری باشند زیرا دیگر نمی توان سودی را برای این کار متصور بود

وی با اشاره به عملکرد سامانه بازارگاه گفت: تولیدکنندگان طی تماس‌هایی که با اتحادیه داشتند، از عملکرد سامانه بازارگاه به شدت ناراضی هستند زیرا این سامانه تشکیل شده است تا نهاده مورد نیاز مرغدار به راحتی در اختیارش قرار گیرد اما عرضه کننده نهاده آن را خارج از این سامانه به دست مرغدار می رساند همانطور که مسئولان اتحادیه گفته اند حرف مرغدار این است اگر دولت نمی تواند این سامانه را اصلاح کند آن را جمع کند.

* دولت برای تولید نهاده برنامه ریزی کند

همچنین هدایت اصغری یکی دیگر از اعضای اتحادیه مرغداران تخم گذار درباره تحولات اخیر در بازار تخم‌مرغ به افزایش قیمت نهاده‌های دامی اشاره کرد گفت: این عامل مهم‌ترین مولفه گرانی مرغ و تخم مرغ است.

وی ادامه داد تخم مرغ یکی از کالاهایی است که غالب پزشکان و متخصصین بهداشتی توصیه می‌کنند و در دوران کرونا  مورد استفاده قرار گیرد اما گرانی ان موجب شده است تا این مواد پروتئینی از سفره های مردم حذف شود.

مدیرعامل سابق اتحادیه مرغ تخم مرغگذار میهن بیان کرد: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ما نسبت به سرانه جهانی پایین است و این مسئله بعدها در سلامت جامعه خود را نشان خواهد داد و باید درجای دیگر، هزینه‌ آن را به عنوان خسارات بهداشتی و سلامتی پرداخت کنند. در شرایط فعلی دولت باید، فراخوان بدهد که هر کسی می‌تواند ذرت و سویا تولید کند تا کمبود نهاده جبران شود.

وی ادامه داد: دولت می تواند در یک زمان بندی مشخص اقدام به برنامه ریزی برای تولید ناهد در داخل کشور کند و نهاده دامی را همانند گندم و جو و برخی از محصولات کشاورزی خرید تضمینی کند زیرا این نهاده ها نیز امنیت غذایی را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کد خبر: 9702

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha