موضع بایدن در خصوص دیپلماسی آتی دولتش با ایران

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در گفت‌وگویی به تشریح مواضعش درباره دیپلماسی آتی دولتش با ایران و به ویژه در زمینه توافق هسته‌ای پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در گفت‌وگویی با این روزنامه در پاسخ به این سوال که آیا به دیدگاهش درباره توافق هسته‌ای ایران که پیش از این در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه سی. ان. ان منتشر کرده بود پایبند است یا نه، گفت: سخت خواهد بود اما بله.

او در یادداشتش نوشته بود که «اگر ایران به پایبندی جدی به به توافق هسته ای بازگردد، آمریکا به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به این توافق بازخواهد گشت» و تحریم هایی را که در دولت دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده بود، لغو کند.

بایدن در این گفت‌وگو افزود: ببینید، بحث زیادی درباره موشک‌های نقطه زن و طیف دیگری از چیزهایی وجود دارد که موجب ثبات‌زدایی منطقه می شوند اما واقعیت این است که بهترین راه برای رسیدن به کمی ثبات در منطقه کنار آمدن با این برنامه هسته‌ای[ایران] است.

او همچنین مطرح کرد که اگر ایران به یک بمب هسته ای دست پیدا کند فشار زیادی بر سعودی ها، ترکیه، مصر و دیگران اعمال می کند تا این که آن ها هم خودشان بخواهند به سلاح هسته ای دست پیدا کنند و «آخرین چیز بدی که ما در این بخش از جهان می‌خواهیم، ایجاد توان و ظرفیت هسته‌ای است».

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ادامه داد: با رایزنی متحدان و شرکایمان در مذاکرات و توافق‌های بعدی برای سخت‌تر و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران همچنین مطرح کردن برنامه موشکی‌اش، مشارکت خواهیم کرد.

او افزود: آمریکا اگر ضرورت داشته باشد، همیشه گزینه بازگردانی سریع تحریم‌ها را دارد و ایران این را می‌داند.

بر اساس این گزارش، اظهارات بایدن در پی این مطرح می شود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا در سال 2018 با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای که میان ایران و شش قدرت جهان از جمله آمریکا انجام شده بود، خارج شد و تحریم‌های متعددی را بر ایران اعمال کرد.

۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 9692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha