ایران از لحاظ نرم‌افزار علم رباتیک، صاحب دانش فنی در دنیا است

سرپرست تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی شریف وضعیت کشورمان را به لحاظ نرم افزاری و برنامه نویسی علم رباتیک در سطح جهانی خوب و مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، دکتر سیده سویلا سجودی استاد کامپیوتر و رباتیک دانشگاه‌های تبریز و سرپرست مدرسان و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی شریف در مورد جایگاه ایران در علم رباتیک گفت: این یک واقعیت انکارناپذیر است که به علت تحریم های ناعادلانه و یک طرفه، کشورما توان تامین قطعات فوق پیشرفته رباتیک را ندارد وحریفان و رقیبان ما از نظر تجهیزات سخت افزاری به شدت از ما قوی تر هستند ولی به لحاظ نرم افزاری ما در علم رباتیک به شدت صاحب علم و دانش فنی بوده و در سطح جهانی حرفی برای گفتن داریم.

پر کردن خلاء سخت افزاری با نرم افزار و برنامه نویسی

وی تاکید کرد : ما خلاء سخت افزاری دانش آموزان و دانشجویان فعال علم رباتیک را با استفاده از نرم افزار و برنامه نویسی های پیشرفته پر می کنیم. به عنوان مثال  در مسابقات جهانی روسیه در سال 98  دانش آموزان هفت  و هشت ساله ما با دانش آموزان ۱۱تا ۱۶ساله آنها رقابت کردند. آنها فقط از نظر سخت افزاری در مسابقات مانور می دادند چرا که سخت افزارهای بسیار  قدرتمندی داشتند و من برای اولین بار در عمرم افسوس خوردم که چرا ما نباید از این تجهیزات داشته باشیم. در این رقابت ها سه تیم از روسیه حضور داشت که به شدت از نظر سخت افزاری قوی بودند. ربات های آنان به دوربین هایی مجهز بود که نمونه ای از آن دوربین ها حتی یک مورد در ایران وجود ندارد.

رقابت های ایران اوپن معتبرترین رقابت های علم رباتیک در ایران 

سرپرست مدرسان و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی  شریف با اشاره به معتبرترین رقابت هایی که در حوزه علم رباتیک در ایران برگزار می شود  ادامه داد: معتبرترین رقابت های علم رباتیک در ایران رقابت های بین المللی ایران اوپن است. مسابقات ایران اوپن بزرگ ترین مسابقات جهانی ایران است که از ۲۴کشور دنیا برای رقابت های ایران اوپن حضور دارند.

استاد کامپیوتر و رباتیک  دانشگاه‌های تبریز  با اشاره به حضور در این رقابت های جهانی خاطرنشان کرد: تیم ما و بسیاری از تیم های قدرتمند در این رقابت ها شرکت می کنند و بسیاری از مسوولان کشوری و لشگری از تیم های حاضر بازدید می کنند. ولی به ندرت پیش می آید که کارکرد ربات های حاضر در این رقابت ها را ارزیابی کرده و در مورد نحوه فعالیت ربات ها سوال کنند.

دکتر سجودی پیشنهاد کرد:  در نمایشگاها و رقابت های جهانی ایران اوپن که تیم های قدرتمند حضور دارند کارگروهی تشکیل شده و رزومه تیم های شرکت کننده به همراه پروپزال نوشته  و مطالعه شود.

متخصصان بر روی  ریزپرنده ها و ربات های امدادگر تحقیق می کنند

سرپرست مدرسان و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که اکنون در دنیا متخصصان بر روی کدام ربات ها کار می کنند؟  افزود :در حال حاضر در کشورهای مختلف دنیا که در حوزه رباتیک فعال هستند بر روی ربات های انسان نما، ربات های فوتبالیست، ربات های امدادگر و ربات های پرنده تحقیقات کاربردی بسیار زیادی صورت می گیرد و هر روز قابلیت های ربات ها افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوادث غیرمترقبه ربات ها کاربرد زیادی دارند.در زلزله های چین به سرعت ربات های امدادگر وارد عمل شده و مصدومین را شناسایی کرده و از زیر آوار بیرون می آورند. و از آن جایی که تخصص من در راه اندازی و هدایت ربات های امدادگر است ما ربات های امدادگر را در مسابقات جهانی در محیطی مانند منطقه زلزله زده و کمک به مصدوم شبیه سازی می کنیم.

دکتر سجودی یکی دیگر از پرکاربردترین ربات ها را ربات های پرنده یا ریز پرنده ها ذکر کرد و خاطرنشان کرد: ربات های پرنده علاوه بر امدادرسانی امکاناتی دارند که غیرممکن ها را  امکان پذیر می کنند.به عنوان مثال امکان تصویر برداری هوایی از مناطق بسیار صعب العبور را دارند.می توانند در مکان های نامطمئن و خطرناک واردشده و ماموریت های طراحی شده را به خوبی انجام دهند.

استاد رباتیک دانشگاه های تبریز ریز پرنده ها را از دو جهت مورد بررسی قرار داد و گفت:ریز پرنده ها (micro unmanned air vehicle) از نظر های گوناگونی بررسی و مورد استفاده قرار می گیرند که هم می تواند تهدید جدی برای افرادی که علمی در باره آن ندارند باشد همچنین می تواند امیدبخش جامعه علمی جدید و عرصه ای جدید برای رشد و پیشرفت این گونه پرنده ها در عرصه های پزشکی، زیست محیطی و ... باشد و به طریقی ابزار بزرگیست که در خدمت بشریت است.

وی ادامه داد: در واقع از دید یک محقق عرصه رباتیک این موضوع دریچه ورودی است از اتفاقات و علوم جدید که با هیجان پرواز ادغام شده و موهبتی است که هر لحظه از آن باید غنیمت شمرده شود.

دکتر سجودی کشورهای آمریکا، آلمان، سوئد و مالزی را از پیشتازان استفاده از ریز پرنده های ذکر کرد و گفت: تمامی کشور های پیشرفته در علم و صنعت الکترونیک و هوش های کامپیوتری بیشترین استفاده را از این پرنده ها دارند. از جمله این کشورها می توان از آمریکا، المان، سوئد، مالزی و ... نام برد که در صنعت UAV بسیار پیشرفته عمل کردند. تا جایی که بسیاری از عملیات های مهم و سرنوشت ساز نظامی در سراسر دنیا توسط این پرنده ها انجام می شد تا جان افراد و انسانها به خطر نیفتد.

۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
کد خبر: 9689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha