بازار سرمایه صعودی است/ برگشت اعتماد حقیقی ها

کارشناس تحلیل شرکت تامین سرمایه امین گفت: اول سال شاخص بازار روی ۵۲۰ هزار بود و تا اواسط مرداد ماه به محدوده ۲۰۷۰ هزارهم رسید بعد از اتفاقاتی که افتاد روند صعودی بازار به روند اصلاحی و نزولی تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدای بورس، بردیا بختیاری کارشناس تحلیل شرکت تامین سرمایه امین اظهار کرد: طی هفته اخیر ترور دانشمند هسته ای کشورمان، محدودیت های که به خاطر کرونا ایجاد شده و مصوبات مجلس کمی بازار را دچار چالش کرد ولی به طور کلی اینگونه موارد نمی تواند برای میان مدت یا بلند مدت روی بازار تاثیر داشته باشد.

بختیاری اظهارکرد: ارزش معاملات به صورت میانگین طی ۵ ماهه اول سال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بود. ولی با توجه به نزولی که بازار داشت ارزش معاملات خیلی کمتر شد و هم اکنون به طور روزانه در بورس و فرابورس به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی؛ ارزش معاملات به صورت محسوس طی هفته های اخیر صعودی بوده، به طوری که طی روزهای اخیر به ۲۰ هزار میلیارد تومان به صورت روزانه رسید.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سمت حقیقی ها اعتماد سازی به بازار سرمایه برگشته که این مساله می تواند در روند بازار بسیار تاثیر گذار باشد.

بختیاری با بیان اینکه هر چه شاخص بالاتر برود عرضه ها بیشتر می شودف گفت: زیرا افرادی که سهامشان با افت رو به رو شده بود الان به قیمت سر به سر نزدیک تر می شوند و اقدام به عرضه سهام خود می کنند. بنابراین با توجه به شرایط موجود شاخص مدتی در محدوده یک میلیون ۴۰۰ می ماند ولی مجدا بالاتر می رود.

وی در خصوص اینکه طی هفته های اخیر مجددا بازار حالت صعودی به خود گرفت بیان کرد: در این رابطه سه دلیل عمده وجود دارد یکی این که گزارش های ۶ ماهه شرکت ها بسیار مناسب بود. در حالی که در سه ماهه اول به خاطر محدودیت هایی که شرکت ها داشتند گزارش ها چندان جالب نبود.

بختیاری افزود: مورد بعدی کف سازی شاخص کل بود یعنی در محدوده ۱میلیون ۴۰۰  و ۱ میلیون ۲۰۰ در سهم های مختلف کف سازی به خوبی انجام گرفت. پارامتر بعدی مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا بود که کلا ابهامات را از بین برد و سرمایه گذاری در بازارهای مالی را هموار کرد. باز شدن نمادهای بورسی هم در بحث ارزش معاملات و مثبت شدن روند بازار تاثیر گذار بود.

کارشناس تحلیل شرکت تامین سرمایه امین اظهار کرد: دستکاری کردن بازار توسط نهادهای مختلف همیشه تاثیرات منفی بر جای می گذارد و موجب شده برخی نمادها عرضه های بیشتری داشته باشند و برخی کمتر و این مسائل باعث می شود بازار روند طبیعی خودش را طی نکند.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه ایران از یک بازار کوچک تبدیل به یک بازار بزرگ و ملی شده است. تامین مالی بازار سرمایه در ۶ ماهه اول امسال به ۲۰ درصد رسید. بنابراین بهتر است بازار روند طبیعی خودش را طی کند و از هر گونه دستکاری خودداری شود.

بختیاری درباره P/E بازار سرمایه گفت: چیزهایی که روی P/E بازار تاثیر می گذارد یکی نرخ بهره است یعنی اگر نرخ بهره را بالا ببرند جذابیت بازار سرمایه افت می کند اگر این اتفاق بیافتد سرمایه گذار حاضر نیست یک دارایی ریسکی را بخرد. یا اگر نرخ دلار افت کند چون سرمایه گذاری بسیاری از شرکت ها بر اساس دلار است وقتی دلار افت کند ما توقع داریم سود بسیاری از شرکت های بورسی افت کند در نتیجه P/E باز هم پائین می آید.

وی تصریح کرد: ممکن است از نظر سیاسی مسائلی پیش بیاید و ابهاماتی ایجاد شود در این صورت هم سهامدران دارایی هایی ریسکی را هر چقدر هم که سود خوبی داشته باشد می فروشند. بنابراین وقتی بازار سرمایه بریزد روی تمام بازارها تاثیر می گذارد.

بختیار گفت: درحال حاضر بازار ریسک خاصی ندارد و سهامداران می توانند پرتفوی مناسبی برای خودشان خریداری کنند و در صنایع مختلف سرمایه گذاری داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بنابراین سهامدران بیشتر باید سهم هایی را بگیرند که چیزی برای ارائه در آینده داشته باشند، یعنی سهم هایی که طرح های توسعه ای دارند و سرمایه هایشان در حا افزایش است را خریداری کنند که متضرر نشوند.

۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
کد خبر: 9609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha