انحصار در واردات خودرو کمکی به بازار خودرو نمی کند/ بخش خصوصی باید گلوگاه واردات خودرو  باشد/ می خواهیم بازار را از چنگال دلالان و سوداگران نجات دهیم

رحیمی با بیان اینکه بخش خصوصی باید گلوگاه واردات خودرو با قیمت و کیفیت بالا باشد، گفت: یقینا انحصار در واردات خودرو نمی تواند باعث ساماندهی بازار خودرو شود و در گذشته شاهد واردات خودروهای بی کیفیت چینی به کشور بودیم که با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشد و ما باید خودرویی را وارد کشور کنیم که در کنار کیفیت و استاندارد خوب، قیمت مناسبی هم داشته باشد و اغلب مردم توانایی خرید آن را داشته باشند.

بهزاد رحیمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد با اشاره به طرح ساماندهی  بازار خودرو و نحوه واردات خودرو در کشور اظهار داشت: مدت هاست که طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است و پیشنهاداتی همچون عرضه خودرو در بورس و همچنین نحوه واردات خودرو در این طرح کلی پیشنهاد شده است اما هیچ چیز قطعی نیست و نتایج نهایی به شرط تکمیل شدن، اطلاع رسانی می شود.

وی ادامه داد: در طرح ساماندهی بازار خودرو، یک ماده به نحوه واردات خودرو به کشور اختصاص دارد که برخی از نمایندگان پیشنهاد داده اند، به هر میزان که بتوانیم خودروهای داخلی کشورمان را صادر کنیم، به همان میزان می توانیم واردات خودروی خارجی داشته باشیم، یعنی شرکت هایی همچون ایران خودرو و سایپا به هر میزان که صادرات دارند، توانایی واردات هم خواهند داشت اما هنوز این موضوع یک پیشنهاد است و به قطعیت نرسیده است و موافق و مخالفانی دارد.

رحیمی با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس با انحصار در واردات خودرو مخالف هستند، تاکید کرد: از آنجایی که خودروهای داخلی کشورمان در انحصار دو شرکت است، برخی نمایندگان با واردات خودرو توسط این شرکت ها مخالف هستند و معتقدند بخش خصوصی باید در این بخش وارد شود و واردات خودروی با کیفیت و با قیمت مناسبت را انجام دهد و برخی دیگر معتقدند قطعه سازانی که توانایی صادرات قطعات خودرو به خارج از کشور را دارند، می توانند به همان میزان قطعات خارجی را وارد کشور کنند و این مباحث همچنان در کمیسیون صنایع ادامه دارد و جمع بندی نهایی صورت نگرفته است اما بنده معتقدم در نهایت باید تصمیمی گرفته شود که به نفع مردم تمام شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تلاش کمیسیون صنایع مجلس در خصوص ساماندهی بازار خودرو مورد توجه اغلب مردم و رسانه ها قرار گرفته است، افزود: با توجه به افزایش قیمت خودرو، مردم و رسانه ها با اشتیاق بالا اخبار مرتبط با موضوع خودرو را دنبال می کنند و ما در کمیسیون صنایع مجلس هم در تلاش هستیم طرح و پیشنهاداتی را تصویب کنیم که به نفع عموم مردم باشند و قدرت خرید کافی برای خرید خودرو در اقشار مختلف جامعه وجود داشته باشد و این بازار را از چنگال دلالان و سوداگران نجات دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در واردات خودروها باید دقت کافی صورت بگیرد چرا که در گذشته شاهد واردات خودروهای بی کیفیت چینی به کشور بودیم که با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشد و ما باید خودرویی را وارد کشور کنیم که در کنار کیفیت و استاندارد خوب، قیمت مناسبی هم داشته باشد و اغلب مردم توانایی خرید آن را داشته باشند و یقینا واردات خودرو باعث می شود که رقابت بیشتری در بازار خودرو رخ دهد و شرکت هایی که تولید خودرو در کشور را برعهده دارند، به جای افزایش قیمت، به فکر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی باشند و کسب رضایت مشتری را در اولویت خود قرار دهند.

رحیمی با بیان اینکه نباید به خودرو با نگاه کالای سرمایه ای نگاه شود، افزود: متاسفانه با نوسانات بازار ارز، شاهد نوسانات در قیمت گذاری خودرو هم بودیم و عرضه برای وجود و فعالیت دلالان و سوداگران گشایش یافت و همین امر باعث نجومی شدن  قیمت بازار و اختلاف شدید آن با قیمت کارخانه ها شد و به همین دلیل باید تلاش کنیم که دلالان نتوانند در این آب گل آلود، ماهی گیری کنند و سیاست های را به سمتی سوق دهیم که مصرف کننده بتوانند با سهولت و قیمت ارزان، اقدام به خرید خودرو کند و حاشیه های بازار خودرو را کم کنیم.

انتهای پیام/

۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 9581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha