نخستین آزمایش خون برای تشخیص آلزایمر به فروش می‌رسد

یک شرکت، فروش نخستین آزمایش خون را برای کمک به تشخیص بیماری آلزایمر آغاز کرده است. جهشی برای این زمینه که می‌تواند شناسایی ابتلا به زوال عقل را برای افراد بسیار آسان کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سی‌تی‌جی‌ان، یک شرکت آمریکایی فروش نخستین آزمایش خون را برای کمک به تشخیص بیماری آلزایمر آغاز کرده است، جهشی برای این زمینه که می‌تواند شناسایی ابتلا به زوال عقل را برای افراد بسیار آسان کند.

کارشناسان مستقل به این دلیل که هنوز نتایج اصلی تحقیقات منتشر نشده و آزمایش توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هنوز تأیید نشده محافظانه عمل می‌کنند.

به طور کلی قرار است با توجه به قوانین کلی‌تری این آزمایش خون تجاری‌سازی شود و برای آزمایشگاه‌های تجاری به فروش برسد. 

بیش از پنج میلیون نفر در ایالات متحده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل مبتلا هستند. برای تشخیص این بیماری، افراد باید علائمی مانند از دست دادن حافظه به همراه شواهد تجمع پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در مغز داشته باشند.

بهترین روش در حال حاضر برای اندازه گیری پروتئین اسکن مغز است که روشی پرهزینه است و معمولاً تحت پوشش بیمه قرار ندارد. 

آزمایش خون  «C2N Diagnostics» در سنت لوئیس با هدف پر کردن این خلا  توسعه یافته است؛ بنیانگذاران این شرکت شامل دیوید هولتزمن و راندال باتمن از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌شوند که سرپرستی تحقیقاتی را که منجر به انجام این آزمایش شد، بر عهده دارند.

این آزمایش برای غربالگری عمومی یا افراد بدون علائم در نظر گرفته نشده است؛ آزمایش مذکور برای افراد ۶۰ سال به بالا است که دارای مشکلات فکری هستند و از نظر آلزایمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

هزینه این آزمایش ۱۲۵۰ دلار است که بر اساس درآمد افراد تخفیف داده می‌شود؛ فقط پزشکان می‌توانند آزمایش را سفارش دهند و نتایج ظرف ۱۰ روز اعلام می‌شود. 

آزمایش توسعه داده شده دو نوع ذره آمیلوئید به علاوه اشکال مختلف پروتئین را اندازه گیری می‌کند که نشان می‌دهد کسی ژنی دارد که خطر بیماری را افزایش دهد یا خیر. این فاکتورها در فرمولی با سن ترکیب می‌شوند و به بیماران نمره‌ای داده می‌شود که احتمال کم، متوسط ​​یا زیاد احتمال تجمع آمیلوئید در مغز را نشان می‌دهد.

۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 9542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha