ورود معاونت حقوقی سازمان به رسیدگی به تخلفات سهامداران عمده شرکت‌ها

جعفر جمالی: برای حمایت از سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه و حفظ نظم و ثبات بازار و تعالی اعتماد سرمایه‌گذاران، سهامداران عمده شرکت‌ها نیز طبق مقررات باید به تکالیف مربوط به بازارگردانی عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز، معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب بالا عنوان کرد: با توجه به اینکه تکلیف بازارگردانی علاوه بر ناشر و بر عهده سهامدار/سهامداران عمده شرکت نیز هست، در صورت وصول گزارش قصور و یا تخلف سهامداران عمده شرکت در عملیات بازارگردانی سهام، سهامداران عمده‌ای که به تکالیف و تعهدات خود دراین زمینه عمل نکرده باشند، مشمول مجازات‌های انضباطی و قانونی خواهند شد؛ همچنین معاملات سهامداران عمده در سال ۱۳۹۹ مورد رسیدگی و ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورتی که مراجع نظارتی بازار سرمایه و شرکت‌های بورس تهران و فرابورس ایران گزارش کنند، معاملات سهامداران عمده‌ای که در اوج قیمت مبادرت به عرضه سهام کرده و در بازارگردانی مشارکت نمی‌کنند، ممکن است دارای وصف معامله بر اساس اطلاعات نهانی ارزیابی شوند که در این صورت علاوه بر رسیدگی و مجازات انضباطی، اقدام آنان ممکن است با تلقی وصف مجرمانه، به مراجع ذی صلاح گزارش شود.


ورود معاونت حقوقی سازمان به رسیدگی به تخلفات سهامداران عمده شرکت‌ها
سیاوش وکیلی مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار هم در همین راستا گفت: خوشبختانه تا امروز عمده ناشران اوراق بهادار و سهامداران عمده به نوعی از مقررات بازارگردانی تبعیت کرده‌اند.

وکیلی اضافه کرد: ناشران و سهامداران عمده‌ای که در بازارگردانی و بازارسازی مشارکت کرده اند و موجب تحکیم و تقویت این نهاد و بازار سرمایه شدند، در فهرست اشخاص حقوقی که تعهدپذیری و مسوولیت پذیری مناسبی داشته و مقررات بازار را به موقع اجرا کرده‌اند، قرار گرفته و در رسیدگی به درخواست‌های آنان برای دریافت هر گونه مجوز و خدمات مالی، به سرعت و با اولویت رسیدگی خواهد شد. فهرست شرکت‌های خوشنام و مسوولیت پذیر و دارای حسن عملکرد مرتبا به روز خواهد شد و در اولویت قرار دادن ارائه خدمات و مجوزها ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
براساس این گزارش، با منفی شدن بازار سرمایه در ماه‌های قبل، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۹ مصوبه‌ای مبنی بر الزام کلیه ناشران اوراق بهادار به معرفی بازارگردان و انعقاد قرارداد بازارگردانی صادر کردند. در چند هفته اخیر، واحد حقوقی سازمان بورس روزهای پرکاری داشته و طبق آخرین گفتگویی که با معاونت حقوقی سازمان بورس داشتیم اعلام شد ۸۴ شرکت تا پایان مهلت اعطایی از اجرای مصوبه مذکور عدول کرده و در راستای رسیدگی به تخلف صورت گرفته، به مدیران ۴۹ شرکت و نیز شخص حقوقی ناشر، اخطار و یا تذکرکتبی با درج در پرونده داده شده و پرونده ۳۹ شرکت دیگر نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است. از میان ۳۷ پرونده ارجاع شده به سازمان بورس، ۲۰۷ نفر از مدیران اشخاص حقوقی ناشر به مجازات سلب صلاحیت از تصدی سمت مدیریت در کلیه ناشران اوراق بهادار و نهادهای مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت ۶ ماه و پرداخت جریمه نقدی به حساب خزانه دولت توسط خود مدیر محکوم شده اند. مدیران سلب صلاحیت شده، علاوه بر پرداخت جریمه نقدی، از سمت خود برکنار شده و شرکت‌ها باید مدیران جدید معرفی کنند. واحد حقوقی سازمان بورس در رسیدگی به تخلفات در حوزه بازارگردانی سهم ها، جدیت بسیار داشته و از هیچ تخلفی چشم پوشی نخواهد کرد.

۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 9472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha