فیچ: ریاست‌جمهوری بایدن بعید است موجب کاهش ریسک سیاسی کرانه باختری و غزه شود / ماه‌های آینده شاهد تشدید اعتراضات ضد اسرائیلی خواهیم بود

موسسه تحقیقاتی فیچ می‌گوید که انتظار نمی‌رود با تشکیل دولت جو بایدن طی ماه‌های آینده ریسک سیاسی کرانه باختری و غزه بهبود پیدا کند. در حالی که روابط آمریکا با فلسطینی‌ها در دوره ترامپ به وخامت گراییده بود، انتظار داریم بایدن ارتباط و تعامل با آن‌ها را از سر بگیرد. احتمالاً دولت بایدن کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس شرقی و نمایندگی تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن را بازگشایی خواهد کرد. بایدن همچنین گفته که برنامه کمک مالی به فلسطینی‌ها را احیا می‌کند و از راه‌حل موسوم به دو دولت که در پی ایجاد طرح صلح خاورمیانه ترامپ دور انداخته شد حمایت می‌کند.

گروه اقتصاد بین‌الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - موسسه تحقیقاتی فیچ می‌گوید که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رویکرد دوستانه‌تری نسبت به سلف خود در برابر فلسطینی‌ها خواهد داشت، اما انتظار نمی‌رود که طی ماه‌های آینده ریسک سیاسی کرانه باختری و غزه بهبود پیدا کند.

فیچ این پیش بینی را در گزارش بررسی ریسک سیاسی کرانه باختری و غزه در سایه تشکیل دولت جو بایدن در آمریکا مطرح کرد.

به اعتقاد تحلیلگران فیچ، بایدن نمی‌تواند تغییرات اعمال شده توسط دونالد ترامپ در سیاست آمریکا در قبال اسرائیل را به عقب برگرداند، چرا که نمی‌خواهد روابط نزدیک آمریکا با اسرائیل را به خطر بیندازد.

در گزارش آمده که با کاهش فشار سیاسی و مالی بر گروه‌های فلسطینی – فشاری که در دوران ترامپ افزایش یافته بود - انتظار می رود در دوره بایدن فرآیند آشتی بین فتح و حماس از تب و تاب بیفتد.

اما در عین حال فیچ می‌گوید که به دلیل ضعف اقتصاد و رو به نزول بودن سطح زندگی، احتمالاً سرخوردگی عمومی فلسطینی‌ها در سطح بالایی باقی می‌ماند. 

در این گزارش آمده است:

ما در مؤسسه فیچ معتقدیم پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات آمریکا منجر به بهبود قابل‌توجه فضای سیاسی کرانه باختری و غزه در ماه‌های آینده نخواهد شد، هرچند رویکرد دولت بایدن نسبت به فلسطینی‌ها احتمالاً در مقایسه با ترامپ کمتر تند خواهد بود. بر این اساس ما نمره ریسک سیاسی کوتاه‌مدت کرانه باختری و غزه را بدون تغییر نسبت به قبل از پیروزی بایدن در سطح ۳۱.۵ نگه داشته‌ایم. در میان ۱۹ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رتبه کرانه باختری و غزه از نظر ریسک سیاسی ۱۶ تعیین شده است.

در حالی که روابط آمریکا با فلسطینی‌ها در دوره ترامپ به وخامت گراییده بود، انتظار داریم بایدن ارتباط و تعامل با آن‌ها را از سر بگیرد. احتمالاً دولت بایدن کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس شرقی و نمایندگی تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن را بازگشایی خواهد کرد. بایدن همچنین گفته که برنامه کمک مالی به فلسطینی‌ها را احیا می‌کند و از راه‌حل موسوم به دو دولت که در پی ایجاد طرح صلح خاورمیانه ترامپ دور انداخته شد حمایت می‌کند.

با این حال معتقدیم قید و بندهایی در سر راه تلاش بایدن برای بازتعریف دوباره سیاست آمریکا در قبال کرانه باختری و غزه وجود دارد. برای مثال بایدن این سخن ترامپ را تکرار کرده است که کمک آمریکا به تشکیلات فلسطینی مشروط به آن خواهد بود که این کمک‌ها نصیب خانواده زندانیان فلسطینی یا حمله‌کنندگان به نیروهای اسرائیلی نشود. بایدن همچنین قصد انتقال دوباره سفارت آمریکا از بیت‌المقدس به تل‌آویو را ندارد. ترامپ سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کرده است و این کار باعث عصبانیت شدید فلسطینی‌ها شده است. به علاوه بایدن حمایت شدید آمریکا از اسرائیل را تداوم خواهد بخشید و با وجود انتقاد از توسعه شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، بعید است که فشار زیادی به اسرائیل بیاورد تا این کار را متوقف کند. بایدن با توقف کمک مالی به اسرائیل مخالفت شدیدی داشته است.

روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن می‌تواند تشدید تنش بین فتح، تشکیلات حاکم بر کرانه باختری، و حماس، به عنوان نهاد غیررسمی حاکم بر غزه را به دنبال داشته باشد. فتح و حماس از زمان انتخابات سال ۲۰۰۶ که منجر به درگیری‌های پراکنده بین دو طرف شد روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. مقامات دو طرف برای برنامه‌ریزی به منظور برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر دیداری در استانبول داشتند و به نظر می‌رسید روند تنش‌زدایی بین آن‌ها در حال شکل‌گیری است. اما این حرکت آشتی‌جویانه که واکنشی به فشارهای مالی و سیاسی اِعمال شده توسط دولت ترامپ و سیاست‌های حمایتی ترامپ از اسرائیل بود، اکنون در حال رنگ باختن است. به ویژه، فتح منتظر مانده است تا ببیند روی کار آمدن دولتی در کاخ سفید که قرابت بیشتری با این گروه دارد فضای مانور بیشتری ایجاد می‌کند یا خیر.

در ضمن، انتظار داریم اقتصاد کرانه باختری و غزه تحت‌فشار محدودیت ناشی از شیوع کرونا باقی بماند. ما پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت اقتصادی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۹.۳ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۱ رشد متوسطی را تجربه کند. رشد اقتصاد کرانه باختری و غزه برای سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۴ درصد پیش‌بینی شده است. به همین ترتیب انتظار نداریم سطح زندگی فلسطینی‌ها بهبود سریعی داشته باشد، مسئله‌ای که باعث افزایش سرخوردگی عمومی در میان آن‌ها خواهد شد. در شرایطی که بعید است بازیگران سیاسی محلی به پیشرفت مهمی در مذاکرات سیاسی دست یابند و به نظر می‌رسد تغییر مهمی در سیاست آمریکا در قبال اسرائیل ایجاد نخواهد شد، اعتقاد داریم این سرخوردگی‌ها تشدید خواهد شد و در راه افتادن راه‌پیمایی‌های ضد اسرائیلی و ضد دولتی طی ماه‌های آینده نمود پیدا خواهد کرد.

۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 9456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha