۴ دلیل سفر داماد ترامپ به عربستان و قطر

تحلیلگر جهان عرب نوشت: یکی از مهمترین نتایج پیروزی «جو بایدن» و شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا این است که حداقل تا چهار سال آینده چهره «جرد کوشنر» را نخواهیم دید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، «عبدالباری عطوان» در مطلبی در روزنامه رأی الیوم با اشاره به اهداف سفر «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان و قطر که قرار است در روزهای آینده انجام شود، نوشت: یکی از مهمترین نتایج پیروزی «جو بایدن» و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا این است که حداقل تا چهار سال آینده چهره «جرد کوشنر» را نخواهیم دید زیرا این داماد که دانش آموخته «نتانیاهو» و کسی است که پول کشورهای عرب را دوشیده است، با رفتن ترامپ از کانون توجهات ناپدید خواهد شد.

وی افزود: کوشنر در روزهای آینده به بهانه تلاش برای دستیابی به مصالحه بین دو کشور قبل از خداحافظی [تیم ترامپ] از کاخ سفید، به عربستان سعودی و قطر، سفر خواهد کرد.

عطوان نوشت: ما اعتقاد نداریم که داماد ترامپ در آخرین سفر خود پیش از خداحافظی از کاخ سفید مشتاق باشد که گامی در جهت خدمت به برخی از اعراب و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس بردارد زیرا هدف اصلی وی شکست انزوای رژیم صهیونیستی و انحلال آرمان فلسطین است و حضور دو تَن از بزرگترین شخصیت‌های ضد عرب مانند «آوی بیرکوویچ» مشاور ترامپ در امور خاورمیانه و «برایان هوک» نماینده سابق رئیس جمهور آمریکا در امور ایران، این واقعیت را تأیید می‌کنند.

اینکه این سفر در کمتر از یک هفته پس از ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران توسط موساد اسرائیل و عوامل آن انجام می‌شود، بیانگر اهداف این سفر یعنی تلاش برای گسترش حلقه ائتلاف رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی است.

این تحلیلگر جهان عرب با گمراه کننده توصیف کردن آنچه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره اینکه کوشنر و تیم وی به دنبال آشتی میان ریاض و دوحه است؛ آنرا کذب محض و با هدف پنهان کردن هدف اصلی از این سفر دانسته و چند دلیل را آورده است؛

۴ دلیل سفر کوشنر به ریاض و دوحه

اول: کوشنر در طی چهار سال گذشته که در کاخ سفید حضور داشته است هیچ تلاش جدی برای ایجاد مصالحه میان قطر و عربستان انجام نداده است و اگر او قصد این کار را داشته است چرا ۶ هفته قبل از ترک قدرت می‌خواهد آن را انجام دهد؟

دوم: اگر او واقعاً خواهان این آشتی بود چرا سفر وی سه کشور دیگر شریک عربستان سعودی در اختلاف با کشور قطر یعنی مصر، امارات و بحرین را شامل نمی‌شود؟

سوم: تلاش برای حل اختلاف کشورهای خلیج فارس با دو بخش آن یعنی قطر و عربستان به منزله در انزوا قراردادن طرف‌های دیگر و کاشتن بذر اختلاف در محور دشمنی با قطر است مگر اینکه «کوشنر» آگاه است که عربستان می‌خواهد ائتلاف خود با امارات، مصر و شاید بحرین را بشکند و به ائتلاف قطر ترکیه بپیوندند و او شخصاً به این سمت فشار می‌آورد و این یک احتمال غیرواقعی است.

چهارم: آنچه این روزها منطقه خلیج فارس و خاورمیانه را به خود مشغول کرده است، حل اختلاف کشورهای خلیج فارس نیست بلکه وضعیت در حال افزایش تنش کنونی به علت اقدامات اسرائیل است.

این تحلیلگر در ادامه می‌نویسد: اکنون نگاه‌ها به جلسه‌ای دوخته شده است که قرار است بین «کوشنر» و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در شهر «نیوم» برگزار شود. 

وی بیان کرد: آیا این جلسه فقط به ۲ نفر و ۲ هیأت آن‌ها محدود می‌شود یا اینکه «بنیامین نتانیاهو» و «یوسی کوهن» رئیس موساد به آن می‌پیوندند، جایی که یک هفته پیش در جلسه خطرناکی با مشارکت «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه شرکت کردند.

عطوان نوشت: طبق گزارش روزنامه فایننشال تایمز، برجسته‌ترین هدف سفر «کوشنر» برقراری آشتی بین کشورهای خلیج فارس است؛ این نشان دهنده یک جهل آشکار از درک تحولات سیاسی کنونی منطقه است. چرا داماد ترامپ این برنامه را مطرح می‌کند که بن سلمان می‌خواهد به عنوان یک هدیه به رئیس جمهور جدید که شکست او یکی از مهمترین اهداف دولت در حال خروج ترامپ است، ارائه دهد؟

وی ادامه داد: بن سلمان در مقابل فشارهای شدید دولت ترامپ برای عادی‌سازی روابط و مصالحه با قطر مقاومت کرده است؛ زیرا از خطراتی که ممکن است از این طریق به وجود آید می ترسد، علاوه بر این متوجه است که روابط با رژیم صهیونیستی یا آشتی با قطر باعث نمی‌شود که «بایدن» برنامه‌های خود از جمله پرونده نقض حقوق بشر در عربستان، توقف معاملات تسلیحاتی و مجبور کردن عربستان سعودی برای توقف جنگ یمن را کنار بگذارد.

عطوان بیان کرد: آنچه به اختصار درباره سفر کوشنر می‌توان گفت این است که وی به دنبال آینده و منافع مالی و تجاری خود در منطقه و بهره برداری از دستاوردهای عادی سازی است و هر دیدگاهی غیر از آن با توجه به واقعیت منطقه و تحولات آن، غیرواقعی به نظر می‌رسد. از آن گذشته چرا باید سران سعودی و قطر به داماد ترامپ شکست خورده که ۶ هفته دیگر از قدرت کنار می‌رود، امتیاز بدهند به ویژه که آنها به امیر فقید کویت که سه سال آخر عمر خود را صرف یافتن راهکاری برای بحران میان دوحه و چهار کشور عربی کرد و نتیجه‌ای نگرفت و سختی این مأموریت و پیچیدگی اختلافات یکی از دلایل بیماری و درگذشت وی بود، کمکی نکردند.

این تحلیلگر عرب در پایان می‌نویسد: کوشنر و معامله قرن وی و توافقات عادی سازی که به نفع اسرائیل در وقت اضافه دولت ترامپ مهندسی کرد، بزرگترین بلایی است که بر سر متحدان آمریکا در خلیج فارس آورد و تأثیرات منفی آن در روزها و ماه‌ها و سالهای آتی ظاهر خواهد شد.

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
کد خبر: 9382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha