نفت ۴۰ دلاری بستگی به نتیجه جلسه اوپک پلاس دارد/ نفت ۴۰ دلاری قابل دسترسی است به شرط اینکه تقاضای نفت کاهش پیدا نکند

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: برای پیش بینی قیمت نفت در سال آتی باید منتظر نتیجه جلسه اوپک پلاس باشیم به طوری که اگر توافق در خصوص کاهش عرضه صورت گیرد می توان گفت قیمت نفت ۴۰ دلاری در بودجه ۱۴۰۰ منطقی است و اگر توافق صورت نگیرد قیمت نفت را باید پایین تر از ۴۰ دلار در نظر گرفت.

سید محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به تحقق نفت ۴۰ دلاری و صادرات ۶۵۰ هزار بشکه ای نفت در بودجه ۱۴۰۰ گفت: اولا باید دید که سابقه فروش نفت در یکی دو سال گذشته چگونه بوده است و آیا این افراد توانایی صادرات ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه ای نفت را دارند یا خیر که سابقه این افراد مشخص است و نیازی به توضیح نیست.

وی ادامه داد: اما در مورد نفت ۴۰ دلاری باید گفت اجلاس اوپک پلاس نشان خواهد داد که نفت ۴۰ دلاری در بودجه سال ۱۴۰۰ قابل دسترس است یا اینکه این عدد بزرگ است و باید اصلاح شود.

خطیبی با اشاره به اینکه تحقق نفت ۴۰ دلاری قابل تحقق است به شرط اینکه تقاضای نفت کاهش پیدا نکند زیرا اگر تقاضا کاهش یابد نمی توان انتظار داشت که این قیمت در بازار جهانی نفت محقق شود.

این کارشناس بین المللی انرژی تصریح کرد: الان موضوعی که در بین اعضای اوپک پلاس مطرح است توافق در خصوص میزان عرضه است و حتی موضوع  کاهش ۲ میلیون بشکه ای عرضه نفت نیز مطرح است که باید دید در جلسه امروز چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر اعضا به توافق برسند و عرضه کاهش یابد می توان امیدوار بود که این قیمت نفت محقق شود اما اگر توافق صورت نگیرد قطعا قیمت نفت در سال آینده در بازار جهانی ۴۰ دلار نخواهد بود بنابراین باید منتظر نتیجه جلسه اوپک پلاس ماند آن وقت نظر قطعی داد.

به گزارش خبرنگار رادار اقتصاد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است «متوسط فروش نفت در سال جاری بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده که تقریبا همان میزان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است».

وی اعلام کرد: قیمت نفت نیز در بودجه سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۰ دلار در هر بشکه پیش بینی شده است.

این موضوع در چند وقت اخیر محل بحث کارشناسان اقتصادی و انرژی شده است که آیا قیمت نفت ۴۰ دلاری در بودجه سال آتی منطقی است یا خیر هرچند که ظاهرا برخی از کشور های منطقه مانند قطر نیز قیمت نفت در بودجه سال آینده را ۴۰ دلار اعلام کرده است.

انتهای پیام/

۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 9347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha