مصاحبه با شهید فخری‌زاده از شروط آژانس برای بسته‌شدن پرونده PMD ایران بود/ مصاحبه «مکتوب» با شهید انجام شد

بعدا مشخص شد آمانو و تیم همراه او که دو نفر از آنها جاسوسان سرویس سیا و سرویس اطلاعاتی فرانسه بودند، شرط کرده بودند پرونده پی‌ام‌دی ایران بسته نخواهد شد مگر اینکه مصاحبه با شهید فخری‌زادهصورت گیرد. البته تقاضای اول آنها مصاحبه مستقیم بود اما بعدا توافق کردند به‌صورت مکتوب با ایشان مصاحبه کنند و از این‌رو به‌صورت غیرمستقیم با ایشان مصاحبه‌ای انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از جهان، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای، در توئیتی اعلام کرد تکمیل مشخصات شهید فخری‌زاده برای دشمن در خلال مذاکرات برجام صورت گرفته است. برای بررسی جزئیات، فرهیختگان به‌سراغ نماینده مردم تهران در مجلس رفت که مشروح آن در ادامه آمده است.

شما در توئیت ‌اخیر خود از تکمیل مشخصات شهید فخری‌زاده برای دشمن در خلال مذاکرات برجام خبر دادید، درباره جزئیات این موضوع و نحوه درز این اطلاعات بیشتر توضیح دهید.
آقای فخری‌زاده از مدت‌ها قبل در لیست مورد انتظار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرویس‌های جاسوسی و سازمان‌ملل و شورای امنیت بود و همه این نهادها تحت‌نظر سرویس‌های جاسوسی کار می کنند یا با آنها مرتبط هستند.

ممانعت ایران برای انجام مصاحبه  با شهید فخری‌زاده
آنها در مقاطع مختلف از ایران تقاضا کردند که اطلاعات بیشتری از دانشمندان ما ازجمله شهید فخری‌زاده دراختیارشان قرار گیرد، ازجمله در قطعنامه 1747 در سال 2007 اسم و مشخصات ایشان آمده و ذکر شده که البته در آن زمان ایران با انجام مصاحبه با این شهید، ممانعت کرده است.

دقیقا در چه مقطع زمانی بود؟
سال 2007 مطابق سال 1385 و پیش از دولت آقای روحانی بوده است؛ بنابراین قبل از دولت آقای روحانی هم آنها متقاضی مصاحبه با آقای فخری‌زاده بودند و اسم ایشان را داشتند ولی ایران با اینکه کارشناسان آژانس با این افراد رودررو شوند، مخالفت کرد.

تا اینکه در زمان برجام این اتفاق رخ داد؟
در زمان مذاکرات برجام این تقاضا مجددا مطرح شد، زمانی که آمانو به ایران آمد بنده به‌عنوان مشاور رئیس کمیسیون برجام در جلسه‌ای که با مجلس داشت، حضور داشتم.

مصاحبه با شهید فخری‌زاده ازجمله شرایط آژانس برای ارائه گزارش بسته‌شدن پرونده پی‌ام‌دی ایران بود
 البته در آن جلسه مجلس این بحث مطرح نشد اما بعدا مشخص شد آمانو و تیم همراه او که دو نفر از آنها جاسوسان سرویس سیا و سرویس اطلاعاتی فرانسه بودند، شرط کرده بودند پرونده پی‌ام‌دی ایران بسته نخواهد شد مگر اینکه این مصاحبه صورت گیرد. البته تقاضای اول آنها مصاحبه مستقیم بود اما بعدا توافق کردند به‌صورت مکتوب با ایشان مصاحبه کنند و از این‌رو به‌صورت غیرمستقیم با ایشان مصاحبه‌ای انجام شد.

 این اطلاعات در خلال مذاکرات برجام چگونه تکمیل شد؟
همان‌طور که در گزارش آژانس انرژی اتمی در دسامبر 2015 عنوان شده است اطلاعات دقیق‌تری از ایشان دریافتند، لذا جمع‌بندی من این است که در خلال مذاکرات برجام اطلاعات سرویس‌های جاسوسی نسبت به آقای فخری‌زاده بسیار کامل‌تر شده است. بنابراین شهید فخری‌زاده را از قبل یعنی سال 2007 یا قبل آن می‌شناختند و در آن زمان متقاضی بودند با ایشان صحبت کنند ولی ایران موافقت نکرده بود. زمانی موافقت شد که مصاحبه با ایشان به‌صورت غیرمستقیم انجام شود که مذاکرات برجام در جریان بود و آمانو در تهران حضور داشت.

با توجه به این نکات، خروج از پروتکل الحاقی چقدر می‌تواند واکنش مناسبی از طرف ایران باشد و اساسا نظر دولت در این زمینه به‌نظر شما چه خواهد بود؟
نظر دولت را باید از دولت بپرسید ولی به‌عقیده من راهکار خاتمه اجرای پروتکل الحاقی به‌عنوان گام اول برای حرکت در مسیر پاسخ قاطع، بازدارنده و متناسب و فوری تلقی می‌شود و لازم است با این کار شناخت فعلی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را از الگوی رفتاری ایران که در ذهن آنها شکل‌گرفته، دگرگون کنیم.

بنابراین ما باید دشمنان را با تصمیمات جدید خود در مواجهه قاطع با تهدیدات امنیتی و اقدامات خصمانه روبه‌رو کنیم که از این‌رو گام محکم و خوبی برای شروع تعاملات دوره جدید خواهد بود؛ گرچه پاسخ روی زمین را نهادهای مسئول دیگر خواهند داد.

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 9334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha