ابراز مخالفت وزارت خارجه با طرح مجلس |در میان کشورهای عربی تنها یک کشور علیه ترور شهید فخری زاده موضع‌گیری نکرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت طرح مجلس مبنی بر اقدام راهبردی برای لغو تحریم را ضروری و مفید نمی‌داند و معتقد است با این طرح حقوق ملت محقق نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: شهید فخری‌زاده اسوه‌، نشانه‌ای و چراغ راهنمایی برای فرزندان ایران اسلامی خواهد بود و این را باید بدانیم خون شهید زاینده است.

وی به رویدادهای دیپلماتیک هفته اخیر اشاره کرد و گفت: ۵ آذر یک سفر کوتاهی به افغانستان داشتم و علاوه بر ملاقات‌های رسمی، دیدارهایی با اصحاب اندیشه داشتیم و با گروه‌های مرجع صحبت‌هایی داشتیم. در حوزه مسائل فرهنگی یک رابطه راهبردی انجام نمی‌شود مگر اینکه یک پیوست فرهنگی و مردمی وجود داشته باشد.

خطیب‌زاده ادامه داد: ۵ آذر تبادل زندانیان را داشتیم و ۳ تن از زندانیان ایرانی با یک زندانی استرالیایی مبادله شدند و این تبادل در تهران پس از تشریفات قانونی انجام گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بعد از شهادت محسن فخری زاده تعداد بسیاری از کشورها این اقدام را محکوم کردند و با آقای ظریف تماس داشتند. مقامات افغانستان، سوریه، عمان، عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، کویت و دفتر سیاسی حماس تماس‌هایی را گرفتند و در تمامی این تماس‌ها این ترور محکوم شد.

وی در ادامه، درباره ادعای یک روزنامه عربی در خصوص حضور یک پهپاد اسرائیل در عملیات تروریستی و ترور شهید فخری‌زاده گفت: مراجع امنیتی و نظامی باید در این باره اظهار نظر کنند، البته سناریوهای هالیوودی زیاد در این خصوص گفته شده است. تاکید دارم کارزار اطلاعاتی که از آلبانی، اسرائیل و واشنگتن شروع شده، نباید موجب سردرگمی ما شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص محکومیت‌های ترور شهید فخری‌زاده گفت: در شهادت دکتر فخری‌زاده حجم بالایی از محکومیت‌ها را از کشورهای مختلف در حوزه‌های جغرافیایی منطقه دریافت کردیم. در خلیج فارس به جز یک کشور همه این اقدام را محکوم کردند و برخی با عبارات و تعابیر تندی این اقدام را محکوم کردند همچنین در شرق، غرب و شمال این اقدام محکوم شد.

خطیب‌زاده ادامه داد: همانطور که آقای ظریف توئیت کرد، از مدعیان حقوق بشر انتظار می‌رفت محکم‌تر این جنایت را محکوم کنند اما بخشی از این داستان، به سیاست‌های آنها برمی‌گشت و ضمن آنکه نمی‌توانستند محکوم نکنند، دعوت کردن ایران به خویشتنداری، عبارتی کمتر از انتظار ماست.

وی در خصوص واکنش کشورهای عربی به ترور شهید فخری‌زاده نیز اظهار داشت: در میان کشورهای عربی تنها یک کشور موضع‌گیری نکرد و مابقی کشورهای پیرامونی و شش کشور عربی خلیج فارس، موضع‌گیری کرده‌اند. آن یک کشور هم باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه گفت: ما یک سفر پر از هراس و اضطراب از سوی پمپئو به منطقه داشتیم. سراسیمگی وزیر خارجه ورشکسته رژیم ترامپ معلوم است به خاطر چیست. این هراس به خاطر شکست بزرگی تاریخی در آمریکا است. آنها هر چه داشتند در سبد فشار علیه ملت ایران گذاشتند اما به نتیجه نرسیدند، آنها می‌خواهند مسیر را برگردند اما اگر رد پایی پیدا شود، هم آمران و هم عاملان مجازت خواهند شد.

خطیب زاده درخصوص طرح مجلس مبنی بر «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، گفت: تردید و شکی نداریم که نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حقوق ملت هستند. مجلس عصاره ملت است و تردیدی نداریم به دنبال حفاظت از حقوق ملت ایران است اما درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان کرده و تاکید داشته که موافق این طرح نیست. دولت گفته این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست حقوق ملت محقق شود.

وی افزود: متأسفانه نظرات ما منعکس نشده است و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است. امیدواریم نظرات کارشناسی وزارت خارجه لحاظ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی کژی‌ها و کاستی‌ها در فضای عمومی و رسانه‌ای گفته وجود داشته است، گفت: وزارت خارجه باید پاسبان حقوق ملت باشد و نمی‌تواند وارد این فضا شود چراکه ممکن است موجب سو استفاده خارجی گردد. وقتی آن افراد مشغول گفتن این موارد نادرست هستند، وقتی آنها در صدا و سیما و رسانه‌ها مشغول گفتن این حرف‌ها هستند، فرزندان این ملت در سخت‌ترین جبهه در حال مبارزه برای حفاظت از منافع ایران هستند.

خطیب زاده گفت: وقتی در خصوص ترور شهید فخری‌زاده این حرف‌ها گفته می‌شد، سفرا و دیپلمات‌ها مشغول به فعالیت بودند و بالاترین سطح محکومیت‌ها را داشتیم، از جنوب آفریقا تا شمال اروپا تا آسیای مرکزی این ترور محکوم شد. اجازه دهید وزارت خارجه در مباحث داخلی سکوت کند. اگر روزی این منع برداشته شود، مواردی گفته می‌شود که بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: ایرانیان همیشه دوست همدیگر بوده‌ایم، ما ملت پر تاریخ و پر حکمتی هستیم. ملتی هستیم که بزرگان ما راه را گفته‌اند. باید دوست را از دشمن تشخیص دهیم. ایرانی واحد، متحد و یک صدا در سیاست خارجی صحبت کرده و بازهم صحبت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مسائل مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس عراق درباره عدم همکاری مناسب دولت عراق در خصوص پرونده شهادت سردار سلیمانی گفت: این پرونده در اولویت پیگیری ما بوده است. دولت عراق نسبت به این موضوع مسئولیت قطعی دارد. سردار سلیمانی مهمان آنها بوده و به دعوت آنها به عراق سفر کرده بود. ایشان در خاک عراق به شهادت رسیده است. پیگیری‌های لازم را داشتیم ولی لازم نبوده و بازهم ادامه خواهیم داد.

خطیب زاده در پاسخ به سوال مهر درباره اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه بعد از ترور شهید فخری زاده گفت: وزارت امور خارجه به محض این اتفاق، بیانیه‌ای صادر و محکوم کرد و آقای ظریف یک ساعت بعد از شهادت شهید فخری زاده توئیت کرد و مسئولیت این ترور را برعهده اسرائیل دانست، همچنین در نیویورک نامه ما به سازمان ملل تحویل شد و در بسیاری از پایتخت‌ها سفرای ما ماجرا و ابعاد آن و اقدام ددمنشانه رژیم صهیونیستی را به اطلاع پایتخت‌ها رساندند.

وی ادامه داد: حجم بالایی از کار با اولویت‌های بسیار زیاد انجام شد و ظریف به چندین زبان توئیت کرد. دولت غاصب صهیونیستی در این ترور در مظان اول بوده و قرائن و شواهد در این خصوص عنوان شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر برخی رسانه‌های عراقی در خصوص شهادت یکی از سرداران سپاه پاسداران در مرز عراق و سوریه بر اثر یک حمله پهپادی صحت دارد؟، گفت: ما گزارشی از این موضوع نشنیدیم و بیشتر خبرسازی به نظر می‌آید. سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح باید در این خصوص صحبت کند. هنوز خبری به صورت موثق در این ارتباط دریافت نکردیم.

خطیب‌زاده درباره درخواست برخی کشورها و نهادهای بین المللی برای خویشتنداری از ایران در خصوص ترور شهید فخری‌زاده گفت: آنها هرچه می‌خواهند، بگویند. آقای ظریف در پاسخ به این خواست آنها استانداردهای دوگانه را شرم‌آور خواندند. ایران پاسخ خود را به عاملین و آمرین خواهد داد که متناسب، مستقل و با حداکثر درد خواهد بود.

وی درباره حضور هیاتی از طالبان در سفارت ایران در قطر و مسائل مطرح شده در این خصوص، گفت: دفتر یادبودی در نمایندگی ایران در دوحه باز شده است. دفتر سیاسی طالبان در قطر دایر است و آنها به سفارت ایران رفته و این دفتر را امضا کرده‌اند. چیزی بیشتر از آن هم نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش ضعیف سازمان ملل متحد به ترور شهید فخری‌زاده گفت: آنچه از سوی سازمان ملل مطرح شده، دو وجه دارد یک وجه جرم‌انگاری است ولی وجه دیگر، ادبیات خنثی آن است. اقای ظریف پاسخ درستی در توئیت‌شان به این موضوع دادند و دعوت به خویشتنداری را شرم‌آور خواندند. امیدواریم پاسخ درست به این موضوع هرچه زودتر داده شود.

وی درباره احتمال نقش امارات و بحرین با توجه به عادی‌سازی روابط‌شان با اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده نیز گفت: هر تهدید امنیتی متوجه ایران شود، بدون لحظه‌ای درنگ پاسخ می‌دهیم. البته ما به ظن پاسخ نمی‌دهیم بلکه به شواهد درست و محکم پاسخ می‌دهیم. کشورهای عربی در خصوص ترور شهید فخری زاده محکومیت شدید الحنی انجام دادند و به غیر از یک کشور، مابقی کشورها این اقدام را محکوم کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل اخیر زندانیان سه زندانی ایرانی با یک جاسوس تبعه استرالیا گفت: در تمامی این موارد، قوه قضاییه حرف اول و آخر را می‌زنند. بسیاری از زندانیان در کشورمان محکومینی هستند که در دادگاه صالحه، پرونده‌شان طی شده و با نظر قاضی این تبادل‌ها انجام می‌شود. وزارت خارجه ار فرصت تبادل زندانیان استفاده کرده و خواهد کرد تا برخی از افرادی که اسیر بیگناه هستند و به خاطر ادعاهای واهی و دور زدن تحریم‌ها که در برخی از کشورها گروگان گرفته شده‌اند، آزاد شوند.

خطیب‌زاده درباره احتمال تبادل نازنین زاغری نیز گفت: خانم زاغری محکوم شده‌ است و پروند وی، مسیر حقوقی و قانونی خود را طی کرده است. این مسئله باید از سوی سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داده شود.

وی در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر گرا دادن برخی از افراد به آمریکا اظهار داشت: مصاحبه آقای ظریف روشن و واضح بود. وزارت خارجه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم صدای کسانی است که در دورترین نقاط هستند و هم صدای مسئولان. سیاست خارجی یک امر حاکمیتی است و افراد نباید به خاطر منافع شخصی و حزبی، منافع ملی را نادیده گیرند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: همه جریان‌ها و گروه‌ها باید توجه داشته باشند فصل «مرکز قدرت بودن» آمریکا مدت‌هاست که گذشته است. قدرت و راه‌حل‌ها در درون است و هرچقدر این مسیر را با قدرت طی کنیم، به سود ماست.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در گفتگوی تلفنی ظریف و همتای انگلیسی در خصوص نازنین زاغری نیز صحبت شده است، گفت: در گفت‌وگوهایی که در این مدت داشتیم یکی از موضوعات مورد رایزنی، در خصوص برخی زندانیان بوده است. زاغری یکی از موضوعات مطرح شده طرف مقابل بود اما پاسخ ما این بوده که قوه قضاییه یک دستگاه مستقل است و پرونده وی در دادگاه صالحه بررسی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری مطالبه ایران از دیگر کشورها از جمله انگلیس خاطر نشان کرد: موضوع مطالبات ما از کشورهای مختلف مسیرهای مختلف را طی می‌کند. برخی مسیر حقوقی را طی می‌کنند و برخی مسیر بانک مرکزی را، بدهی انگلیس قطعی است که باید مدت‌ها قبل پرداخت می‌شد. هر روز که می‌گذرد این بدهی سنگین‌تر می‌شود. اگر چه اقدامات ایران برای دریافت مطالبات خود آشکار نباشد اما مسیر حقوقی و فنی خود را طی می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص دیپلماسی ایران برای صدور گاز و همکاری با سایر کشورها گفت: ایران تنها کشوری است که ۷۰ درصد انرژی، نفت و گاز را در خلیج فارس و دریای خزر به هم متصل می‌کند البته وزیر نفت و شرکت گاز بهتر می‌توانند در این خصوص پاسخ دهند. بازار نفت و گاز بازار رقابتی است و به رغم تمام فشارهای آمریکا که ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند ناکامی‌های زیادی داشته‌اند.

وی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با منطقه، یادآور شد: ما در حوزه همسایگی بیشترین مراودات اقتصادی را داریم و روابط اقتصادی ما با همسایگان از حوزه‌های مختلف جلوتر است و این مسیری است که رژیم ترامپ بارها خواسته مسدود کند ولی موفق نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نگاه وزارت امور خارجه نسبت به پاسخ ایران به ترور شهید فخری‌زاده، اظهار داشت: عاملان و آمران و طراحان ترور مذبوحانه شهید فخری زاده قطعاً و یقیناً مجازات خواهند شد. دستگاه‌های مربوط پیگیر این موضوع هستند، البته نباید در دام طراحی‌های رسانه‌های و کارزار ضد اطلاعاتی و جریان سازی‌های مجهول و هدفمند که سر در تل آویو و آلبانی و واشنگتن دارند بیفتیم. هر آن کس که در این حادثه تعدی کرده باشد پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای ملت ایران با آرامش و قاطعیت است.

وی درباره احتمال ایجاد محدودیت برای بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای و ربط این بازرسی‌ها با ترور شهید فخری‌زاده گفت: برخی ادعاها ربطی به هم ندارد، نام شهید فخری‌زاده در سال‌های میانی دهه ۸۰ در برخی از ادعاهای منافقین برده شد. در قطعنامه ۱۷۴۷ در سال ۱۳۸۶ نام او در لیست تحریم رفت که به واسطه برجام هم نام او از تحریم خارج شد.

خطیب زاده ادامه داد: وصل کردن یک موضوع به یک چیز دیگر غیرمرتبط، از همان مواردی است که آقای ظریف در اینستاگرام بیان کرد. جنایتی توسط یک مثلث شوم انجام شده است و باید بر آن متمرکز شویم تا خواست‌شان محقق نشود.

وی با بیان اینکه شهید فخری‌زاده در پشت پرده در برجام و مباحث تخصصی حضور داشتند و کمک می کردند تصریح کرد: ادعاهایی مطرح می‌شود که معلوم نیست سر آن کجاست، برخی ادعا از سوی منابع اسرائیلی بیان می‌شود ولی در رسانه ملی یا از زبان خبرنگاران یا مسئولان مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری با آژانس گفت: ما در چارچوب ان‌پی‌تی با آژانس همکاری کرده و اجازه دسترسی بیشتر را نمی‌دهیم. رابطه ما فنی است و امیدواریم رابطه آژانس نیز فنی باقی بماند.

خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی نیز گفت: از همان ابتدا گفتیم این دادگاه و پروسه قضایی، به دلیل مصونیت دیپلماتیک غیرقانونی است و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما به مسیری که وکیل ایشان طی می‌کند، احترام می‌گذاریم. گفتیم از نظر شکلی و ماهوی این مسیر کاملاً غیر مشروع و غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه دادستانی بلژیک درخواستی برای صدور حکم داشته ولی دادگاه حکمی را صادر نکرده است، افزود: بدعتی بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود که کوته‌بینانه است. ایشان قربانی توطئه‌چینی است که یک سر آن، منافقین و سر دیگر کمپین فشار حداکثری است، البته ما حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از شهروندان خود ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص بدهی کره جنوبی به ایران، گفت: یک بدهی تاریخی برای کره جنوبی به ملت ایران باقی ماند. موارد جزئی که در حال اتفاق است به هیچ وجهی قابل قبول نیست. تحریم‌های فراقانونی و فراسرزمینی ایالات متحده هیچ بهانه‌ای نیست که کره جنوبی در طرف اشتباه تاریخ کنار انهایی قرار بگیرد که فشار حداکثری به ملت ایران آوردند.

وی درباره احتمالی ایجاد محدودیت برای بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای و ربط این بازرسی‌ها با ترور شهید فخری‌زاده گفت: برخی ادعا ربطی به هم ندارد، شهید فخری‌زاده در سال‌های میانی دهه ۸۰ در برخی از ادعاهای منافقین اسمشان برده شد. در قطعنامه ۱۷۴۷ در سال ۱۳۸۶ نامشان در لیست تحریم رفت که به واسطه برجام نامشان از تحریم خارج شد.

خطیب زاده ادامه داد: وصل کردن یک موضوع به یک چیز دیگر غیرمرتبط، از همان مواردی است که آقای ظریف در اینستاگرام بیان کرد. جنایتی توسط یک مثلث شوم انجام شده است باید بر آن متمرکز شویم تا خواست‌شان محقق نشود.

وی با بیان اینکه شهید فخری‌زاده در پشت پرده در برجام و مباحث تخصصی حضور داشتند و کمک می کردند تصریح کرد: ادعاهایی مطرح می‌شود که معلوم نیست سر آن کجاست، برخی ادعا از سوی منابع اسرائیلی بیان می‌شود ولی در رسانه ملی یا از زبان خبرنگاران یا مسئولان مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری با آژانس گفت: ما در چارچوب ان پی تی با آژانس همکاری کرده و اجازه دسترسی بیشتر را نمی‌دهیم رابطه ما فنی است و امیدواریم رابطه آژانس نیز فنی باقی بماند.

خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی نیز گفت: از همان ابتدا گفتیم این دادگاه و پروسه قضایی، به دلیل مصونیت دیپلماتیک غیرقانونی است و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما به مسیری که وکیل ایشان طی می‌کند، احترام می‌گذاریم. گفتیم از نظر شکلی و ماهوی این مسیر کاملاً غیر مشروع و غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه دادستانی بلژیک درخواستی برای صدور حکم داشته ولی دادگاه حکمی را صادر نکرده است، افزود: بدعتی بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود که کوته‌بینانه است. ایشان قربانی توطئه‌چینی است که یک سر آن، منافقین و سر دیگر، کمپین فشار حداکثری است، البته ما حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از شهروندان خود ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طلب ایران از کره جنوبی نیز گفت: یک بدهی تاریخی از کره جنوبی برای ملت ایران باقی مانده است، این اقدام به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و تحریم‌های فرا سرزمینی بهانه خوبی نیست که طرف کره‌ای در صف کسانی که به دنبال فشار حداکثری هستند، بایستد.

وی درباره نظر وزارت امور خارجه در خصوص طرح راهبردی لغو تحریم‌ها مجلس نیز گفت: نمایندگان مجلس قطعا به دنبال حقوق ملت ما هستند اما مطمئن نیستیم نظرات کارشناسی در طرح آنها منعکس شده باشد. قطعاً نظرات وزارت خارجه منعکس نشده و از سوی دولت هم گفته شده که این طرح مفید و ضروری نیست، مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی در خصوص اقدامات متقابل داریم که باید در همان چارچوب عمل کنیم.

خطیب‌زاده درباره روند پیگیری حقوقی نزدیک غیرمتعارف جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری کشورمان نیز گفت: وزارت امور خارجه این موضوع را از طریق ایکائو پیگیر شد و همچنان در حال پیگیری آن هستیم، البته این موضوع فنی است و باید در سطح خود پیگیری شود.

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 9330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha