افزایش ۸ درصدی جوجه ریزی در طول سه سال/۱۰ درصد مرغداری ها تعطیل هستند

واحدهای جوجه کشی کشور در سال ١٣٩٨ بیش از ١.٣ میلیارد قطعه جوجه یک روزه تولید کردند.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نقل از مرکز آمار، تعداد ١٣٤ واحد جوجه کشی در سطح کشور وجود داشته که ١٢٠ مؤسسه فعال و بقیه ١٤ مؤسسه غیر فعال بوده است.

پرورش مرغ به شکل صنعتی در ایران از سال ١٣٣٣ با وارد کردن جوجه مرغ‌های یک روزه یا تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار از نژادهای اصلاح شده خارجی آغاز شد و توسعه آن در این مدت به حدی بوده که امروزه توانسته بخش قابل توجهی از پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور را فراهم نماید. در حال حاضر واحدهای مختلف مرغداری در سطح وسیع و در اقصی نقاط ایران توسعه‌ یافته است.

مرکز آمار ایران در راستای وظایف خود در جهت تأمین آمار و اطلاعات پایه و به ‌منظور پاسخگویی به نیاز مسئولین و دست اندرکاران صنعت طیور کشور، با تهیه و اجرای طرح‌های آماری مستقل، آمارگیری از فعالیت‌های مختلف این صنعت را از سال ١٣٦٤ آغاز کرده است.

در تیر و مرداد سال ١٣٩٩ نیز آمارگیری از فعالیت های چهارگانه این صنعت شامل موسسات جوجه کشی، موسسات مرغ مادر ، مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار و مرغداری‌های پرورش مرغ گوشتی توسط مرکز آمار ایران انجام شد.

براساس نتایج آمارگیری از مؤسسات جوجه‌کشی کشور که بصورت تمام شماری انجام شد:

تعداد  ١٣٤ موسسه جوجه کشی در سطح کشور وجود داشته که ١٢٠ مؤسسه فعال و بقیه ١٤ مؤسسه غیر فعال بوده است. تعداد موسسات فعال نسبت به آخرین آمارگیری که در سال ١٣٩٥ انجام شده تغییری نداشته ولی تعداد موسسات غیرفعال ١٨ مورد کاهش داشته است که نشان می‌دهد این موسسات برای همیشه از این صنعت خارج شده اند.

مهم‌ترین تولید موسسات جوجه‌کشی، جوجه یکروزه (جوجه یک روزه مرغ گوشتی، مرغ تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ مادر تخمگذار، مرغ بومی و سایر ماکیان) می باشد که تعداد کل تولید آن در ١٢٠ موسسه جوجه‌کشی فعال در سال ١٣٩٨، بیش از ١٣٥٦ میلیون قطعه گزارش شده است و نسبت به سال ١٣٩٥ حدود ١٠ درصد افزایش یافته است.

تعداد تخم نطفه‌دار استفاده شده در این موسسات در سال ١٣٩٨ بیش از ١٦٦٤ میلیون عدد بوده است که نسبت به سال ١٣٩٥، حدود ٨ درصد افزایش داشته است.

تعداد کل کارکنان شاغل در مؤسسات جوجه‌کشی در سال ١٣٩٨، ٣٠٧٥ نفر بوده ( ۹۲.۵ درصد کارکن مرد) که از این تعداد ٢٩٧٩ نفر شاغلان با مزد و حقوق و بقیه (٩٦ نفر) شاغلان بدون مزد و حقوق بوده‌اند.

انتهای پیام/

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 9317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha