لبنان| ارائه پیش‌نویس فهرست وزیران از سوی حریری/ انتقاد نبیه بری از ادامه کارشکنی‌های آمریکا

منابع لبنانی از ارائه پیش‌نویس لیست وزرای کابینه توسط سعد حریری خبر دادند، ضمن اینکه میشل عون تأکید کرده است هر گزینه‌ای که بدون مشورت با وی معرفی شود رد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه الجمهوریه منابع آگاه از روند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان در روزهای اخیر تماس‌های فشرده‌ای با احزاب سیاسی مختلف برقرار کرده است.

این منابع اعلام کردند که یکی از این طرف‌های سیاسی که حریری با وی تماس گرفت «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان بود که دو طرف در این تماس حواشی مربوط به پرونده تشکیل دولت را مورد بررسی قرار دادند. بری در این تماس ضمن آرزوی موفقیت برای حریری در تشکیل دولتی کارآمد خواستار تسریع در روند تشکیل کابینه در شرایط بحرانی کشور شد.

از سوی دیگر منابع محافل سیاسی لبنان گزارش دادند که سعد حریری پیش‌نویس اسامی وزرای کابینه را ارائه کرده که به‌شرح زیر است:

ــ «جو صدی»: برای تصدی پست وزارت انرژی که با حمایت فرانسوی‌ها معرفی شده است.

ــ «کارول خوزانی»: وزیر دادگستری.

ــ «لینن طحینة»: وزیر فرهنگ.

ــ «سلیم ​میشال اده​»، «شارل الحاج»، ​«یوسف خلیل»: وزیر دارایی.​

ــ «وائل الزین»، «فراس الابیض»: وزیر بهداشت.

ــ «عباس الحلبی​»: وزیر آموزش و پرورش.

ــ «جمیل الجمیل»: وزیر دفاع.

ــ «جان سلوم» و «نقولا الهبر»: وزیر کشور (البته هنوز میشل عون و سعد حریری درباره گزینه وزیر کشور به توافق نرسیده‌اند).

اما منابع نزدیک به ریاست جمهوری لبنان تأکید کردند که «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور هرگونه پیش‌نویس لیست وزرای کابینه را که حریری بدون مشورت با وی ارائه دهد صرف‌نظر از اینکه اسامی چه‌کسانی در آن باشد، رد خواهد کرد؛ چرا که یک‌سری استانداردها باید مورد توافق و توجه قرار بگیرد.

در این میان برخی نیروهای سیاسی لبنان تلاش می‌کنند برای سرپوش گذاشتن بر کوتاهی خود در روند تشکیل کابینه و در یک فرار رو به جلو «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان را متهم به دخالت در تشکیل دولت و مانع‌تراشی در برابر آن کنند، این در حالی است که پیش از این جبران باسیل تأکید کرده بود که به موضع رئیس‌جمهور و هر تصمیمی که بگیرد اعتماد دارد و بر این اساس جریان آزاد ملی بررسی می‌کند که در دولت مشارکت داشته باشد یا نه.

در همین راستا روز گذشته دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری لبنان با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که تشکیل دولت تنها با توافق میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف انجام می‌شود و طرف سومی در این روند حضور ندارد.

دیدار سفیر آمریکا با نبیه بری

از سوی دیگر روز گذشته «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت با نبیه بری دیدار کرد. منابع آگاه اعلام کردند که این نشست به‌درخواست سفیر آمریکا برگزار شد و در آن دو طرف پرونده بن‌بست سیاسی لبنان را مورد بررسی قرار دادند. شیا درباره دیدگاه نبیه بری به پرونده تشکیل دولت و عواملی که مانع اتمام پرونده تشکیل کابینه می‌شود از او سؤال کرد.

منابع مذکور تصریح کردند که نبیه بری همچنان به حمایت از سعد حریری برای تشکیل دولت اصرار دارد. بری همچنین در گفتگو با سفیر آمریکا بحث تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده علیه شخصیت‌های سیاسی لبنان را مطرح و تأکید کرد که این تحریم‌ها منجر به تأخیر در زمان تشکیل دولت شده است.

از طرفی برخی منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که تلاش برای تشکیل دولت در این کشور همچنان با بن‌بست مواجه بوده و هیچ پیشرفتی برای فعالسازی مجدد رایزنی‌ها میان میشل عون و سعد حریری مشاهده نشده است.

این منابع گفتند که هیچ نکته جدید و یا پیشرفتی در پرونده تشکیل دولت تا اطلاع ثانوی وجود ندارد ضمن اینکه جریان المستقبل به‌ریاست سعد حریری همچنان تصمیم به سکوت دارد.

منابع مذکور همچنین درباره ابتکار فرانسه برای نجات لبنان نیز اظهار داشتند که چشم‌اندازی برای اجرای این ابتکار دیده نمی‌شود.

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 9299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha