۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 9267

موج‌سواری شرکت‌های پخش بر جزر و مد بازار روغن!

جزر و مد بازار روغن و موج سواری شرکت های پخش/ وقتی به ازای خرید روغن باید برخی کالاها را اجباری خریداری کنی!
موج‌سواری شرکت‌های پخش بر جزر و مد بازار روغن!

روغن جامد خوراکی به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سبد کالای خانواده‌های ایرانی، اخیرا با کمبود و گرانی مواجه شده بود و بویژه در یکی ماه اخیر این گرانی و کمبود به روغن مایع خوراکی نیز سرایت کرده بود، به طوری که در فروشگاه‌ها و مغازه های خرده فروشی محصولی تحت عنوان روغن مایع وجود نداشت و در صورت وجود نیز به صورت محدود(هر نفر یک روغن یک لیتری) و با قیمت بالا به فروش می‌رسید.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،روغن جامد خوراکی به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سبد کالای خانواده‌های ایرانی، چند هفته پیش به لیست نایاب ها پیوست و کمبود و گرانی این کالای مهم خانوارهای ایرانی را نگران کرد. در فروشگاه‌ها و مغازه های خرده فروشی محصولی تحت عنوان روغن مایع وجود نداشت و در صورت وجود نیز به صورت محدود(هر نفر یک روغن یک لیتری) و با قیمت بالا به فروش می‌رسید.

هفته نخست آبان ماه رئیس سازمان صنعت، معدن استان مرکزی؛ سعید جعفری کرهرودی در خصوص تامین روغن به ایسنا گفته بود: با توجه به نوسانات اخیر ایجاد شده و مشکلات مربوط به حمل و نقل روغن خام و مباحث مربوط به آن که سبب احساس کمبود در استان شد مقرر شد هماهنگی لازم با شرکت های تسویه روغن خام انجام شود که بتوانند با جذب سریعتر سهمیه روغن خام و تسویه، روغن را در سطح بازار توزیع کنند که این اقدام ظرف سه الی چهار روز آینده انجام خواهد شد.

همچنین ۱۴ آبان، حسین عباسی رئیس اتحادیه خوار وبار و لبنیات اراک  گفت: در حال حاضر روغن خوراکی به میزان کافی در سطح شهر وجود دارد و توزیع می‌شود و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود، اما متاسفانه به سبب هجوم مردم برای خرید روغن و انباشت در انبارهای خانگی، روغن در فروشگاه‌ها به سرعت به فروش می‌رسد.

وی افزود: صنوفی که برای دریافت روغن تقاضا داشته باشند پس از ثبت نام، بعد از ۲۴ ساعت محصول خود را دریافت خواهند کرد. ثبت نام صنوف به منظور توزیع روغن در تمامی نقاط شهر انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات اراک گفت: با توجه به تولید روغن در کارخانجات و توزیع آن پیش بینی می‌شود حداکثر ظرف یک هفته آینده دیگر نیازی به ثبت نام از سوی صنوف نباشد و روغن همانند قبل در سطح بازار توزیع خواهد شد.

 اما اکنون پس از گذشت حدود یک ماه هنوز وضعیت به حالت عادی برنگشته و کمبود روغن همچنان در مغازه ها مشاهده و صف های طولانی در برخی نقاط به چشم می خورد.

برخی شرکت های پخش تخلف می‌کنند

رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات اراک در اینباره گفت: مشکل توزیع روغن در استان مرکزی در حال برطرف شدن بود، اما به سبب توقف توزیع توسط کارخانه‌ها، این مشکل حل نشد. در حال حاضر سهمیه ۵۰ تنی به اتحادیه اختصاص پیدا کرده اما متاسفانه کارخانه این سهمیه را تحویل نمی‌دهد و پس از یک هفته رفت و آمد نتیجه ای حاصل نشده است.

حسین عباسی بیان کرد: برخی کارخانه ها تولیدات خود را به شرکت های پخش عرضه می‌کنند و شرکت های پخش نیز اقدام به فروش کالای اجباری در کنار روغن می‌کنند به طوری که صنوف باید در ازای دریافت یک کارتن روغن، اقلامی از جمله رب، باطری، آدامس و ... را دریافت کنند که برخی صنوف تمایلی به انجام این کار ندارند و برخی نیز به ناچار این خرید را انجام می‌دهند. این اقدام از سوی شرکت های پخش توهین به واحدهای صنفی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک شرکت، روغن را همراه رب گوجه فرنگی اویلا و آدامس و شرکت دیگری روغن را همراه با چای بسته بندی به فروش می‌رساند، متاسفانه نامه نگاری هایی نیز در خصوص این تخلف انجام شده اما نتیجه ای حاصل نشده است.

عباسی اضافه کرد: روز گذشته در صحبت با یکی از صنوف مطلع شدیم، این فروشنده با مراجعه به شرکت پخش هنگام دریافت روغن، مجبور بوده در ازای دریافت ۱۰ کارتن روغن، ۱۰ کارتن رب نیز خریداری کند و از طرفی شرکت‌های پخش فاکتور رب و روغن را جدا تنظیم می‌کنند که در آینده با مشکلی مواجه نشوند. این اقدام کاملا غیرقانونی است و همین اقدامات غیرقانونی برخی صنوف را به تخلف وادار می‌کند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌ها به دنبال افزایش قیمت هستند، اما دولت اجازه این اقدام را به تولیدکنندگان نمی‌دهد، افزود: در صورت حل این مشکلات، قطعا توزیع روغن به حالت عادی بازخواهد گشت.

مشکلی در تامین روغن مورد نیاز استان مرکزی وجود ندارد

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در پاسخ به پیگیری ایسنا گفت: مشکلاتی در تامین روغن خام و حمل و نقل وجود داشت که برطرف شده و اگر مشکلی هم در خصوص توزیع روغن در استان مرکزی مشاهده شود باید از سوی بازرسین اصناف و سازمان صمت پیگیری و کنترل شود.

غلامرضا ملکی ادامه داد: در حال حاضر یک مجوز هزار و ۸۰۰ تنی برای توزیع روغن  بین صنایع و صنوف استان جذب شده که به زودی عرضه می‌شود البته هنوز سهمیه هزار و ۱۰۰ تنی دوره قبل در حال توزیع است و مشکلی از لحاظ تامین روغن در استان مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 9267
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha