حال ناخوش فروشندگان پوشاک /افزایش صادرات پوشاک به دلیل افزایش صادرات ماسک و گان پزشکی/ تولید پوشاک زیاد شد اما فروش نه!

مسئولان صنعت و صنف پوشاک میگویند اگرچه این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا تولید پوشاک ایرانی رونق گرفته است اما عدم فروش به دلیل تعطیلی های گسترده این رونق را به رکود تبدیل کرده است. تعطیلات و قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کرونا که در ابتدای سال باعث وارد شدن صدمه و زیان به فعالان و مغازه‌داران حوزه صنعت پوشاک شد موجب شد تا  فعالان این حوزه چشم به بازار خرید در ایام زمستان داشته باشند که با قرنطینه فعلی نیز امکان فروش نیست و بازهم تولیدکنندگان و فروشندگان ضرر دیگری را متحمل می‌شوند.

گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حدود ۳ ماه دیگر سال جدید فرا می رسد و برخی از مشاغل از هم اکنون برای رسیدن بازار شب عید لحظه شماری می کنند؛ مشاغلی مانند صنف پوشاک.

 در حالی آخرین روزهای پاییز قرن را سپری میکنیم و تنها ۲۰ روز دیگر باید با فصل پاییز قرن ۱۴ خداحافظی کرد که صنف پوشاک که می توانستند بازار خوبی رابرای فصل زمستان داشته باشند به دلیل تعطیلات ناشی از شیوع بیماری کرونا در خانه بسر می برند و احتمالا با تغییر در فروش خود از فیزیکی به صورت فروشگاه های مجازی در حال فروش محصولات خود هستند.

هرچند که باید گفت برای خرید پوشاک باید لباس را از نزدیک دید و جنسش را لمس کرد و یا حتی ان را پوشید تا ببینیم اصلا به ما می آید یا خیر.

*افزایش تولید به مدد بسته شدن مرزها

به هرحال با شیوع بیماری کرونا دیگر نباید انتظار داشت مانند قدیم خرید کرد و باید شیوه خرید خود را تغییر دهیم.

این روزها صنعت پوشاک را می توان از دو منظر مورد بررسی قرارداد که اولین مورد موضوع تولیدات این صنعت است،  نایب رئیــس اتحادیــه تولیــد و صادرات نساجی و پوشاک ایران از رشد بیش از ۷۰ درصدی تولید پوشاک از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه  نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد و می گوید: ممنوعیت ورود برندهای خارجی و بسته شدن مرزها ناشــی از شیوع کرونا و کمتر شــدن پوشاک قاچاق، در تحقق این موفقیت ســهیم بوده است.

مجید نامی اضافه می کند: از ابتدای امســال تاکنون تولید پوشــاک با نوســاناتی همراه بوده، اما در مجموع وضعیت تولید از نظر تولید کنندگان راضی کننده بوده است.

وی ادامه می دهد: پیش بینی می شــد بــا توجه بــه ممنوعیت های یاد شده و بسته شــدن مرزها، وضعیت بهتری را شاهد باشــیم، اما شــیوع کرونا و افت وضعیت اقتصادی مردم سبب شــد تا حجم بازارها کوچک تر شود.

نایــب رئیــس اتحادیه تولیــد و صادرات نســاجی و پوشــاک ایــران، در ادامــه به برخــی چالش های اساســی فراروی تولید اشــاره کرده و تصریح می کند: این روزها تخصیــص ارز و رونــد حواله زدن بــرای خریدهای خارجی، فرآیندی زمان بر و طولانی اســت که ســبب می شــود تامین مواد اولیه و زنجیره تامین در داخل با مشکلاتی مواجه باشــد.

به گفته وی مشکلات خریــد مواد اولیه، تجهیزات و ماشــین آلات با وجود تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه صنعت نساجی که از ســال گذشته اجرایی شده، همچنان ادامه دارد.

این مقام صنفی، به دشــوار شــدن و طولانی تر شدن فعالیت های شرکت های حمل و نقلی نیز اشاره کرد و ادامه می دهد: به طور مثال اگر کالایی در گذشــته یک ماه برای رســیدن به ایران زمان نیاز داشت، این روزها به دو ماه افزایش یافته، زیرا شرکت ها ناچار به دور زدن تحریم ها از مســیرهای مختلف برای ردیابی نشــدن هستند.

وی به نوسانات شدید نرخ ارز نیز اشاره کرده و اظهار می کند : این مساله سبب شده تا برخی تامین کنندگان مــواد اولیه به هیچ عنوان ندانند که کالاهایشــان را با چــه قیمتی به فروش برســانند و ایــن عامل نیز به سخت تر شــدن تامین مواد اولیه در داخل می افزاید.

این مقام صنفی تصریح می کند: برخی واردکنندگان و سوء اســتفاده کنندگان نیز به افزایش غیرمنطقــی قیمت مــواد اولیه در بــازار می پردازند، به طوری که هر زمان تاخیر در تامین ارز اتفاق افتاده، نرخ مواد اولیه دســت تجار نیز افزایش یافته است.

نامی خاطرنشان می کند: الیاف اکریلیک، پنبه، ویســکوز، برخی از انواع نخ و بخشــی از پارچه هایی که به اندازه کافی در داخل تولید نمی شوند، عمده مواد اولیه ای هستند که باید وارد شــوند.

*بازار راکد پوشاک که قصد بهبود ندارد

اگرچه ظاهرا به دلیل شیوع بیماری کرونا و بسته بودن مرزها کارخانه و کار گاه های های تولیدکننده پوشاک با افزایش تولید روبه رو هستند اما مسئله جدی این روزهای این صنعت مسئله فروش است.

وقتی سر به برخی از خیابان های تهران که بورس پوشاک است می زنیم با تعطیلی مغازه ها رو به رو می شویم مغازه هایی که این روزها باید اقدام به فروش پوشاک زمستانی کنند.

باید گفت صنعت پوشاک صنعتی است که با مد همراه است به طوری که اگر به موقع تولید به روز پوشاک عرضه نشود برای پیدا کردن مشتری آن خارج از فصل دیگر نمی توان امید داشت.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در این خصوص می گوید: «تعطیلات ناخواسته ناشی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا موجبات تغییرات اساسی در روند متعارف کسب‌وکار و شیوه‌های داد وستد را رقم زده است. تغییراتی که اثر اولیه آن درعدم امکان ایفای تعهدات مالی ناشی از اصول و قواعد مرتبط با پرداخت بدهی‌ها در موعد مقرر، فعالان اقتصادی را با چالش اساسی مواجه کرده است.»

این فعال صنفی تصریح می کند: تعطیلات و قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کرونا که در ابتدای سال باعث وارد شدن صدمه و زیان به فعالان و مغازه‌داران حوزه صنعت پوشاک شد موجب شد تا  فعالان این حوزه چشم به بازار خرید در ایام زمستان داشته باشند که با قرنطینه فعلی نیز امکان فروش نیست و بازهم تولیدکنندگان و فروشندگان ضرر دیگری را متحمل می‌شوند.

*فروش اینترنتی جوابگوی صنعت پوشاک نیست باید فکر اساسی کرد

علیرضا حسینی فعال صنعت مد ولباس و تولید کننده یکی از برند های پوشاک کشور در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: صنعت پوشاک را می توان از دو منظر مورد بررسی قرارداد که یکی تولید است و دیگری فروش.

وی ادامه می دهد: اگرچه گفته می شود تولید پوشاک ایرانی به دلیل شیوع کرونا رونق گرفته است اما وقتی نتوان این پوشاک را فروخت چه فایده ای دارد؟

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه ها و کارگاه های تولید پوشاک علی رغم اینکه با مشکل تامین مواد اولیه رو به رو هستند اما مهمترین مشکلشان فروش محصولات تولیدی است.

وی ادامه داد: اگر در گذشته فروشگاه های بزرگ در سطح شهر مرکز فروش پوشاک بودند اماامروز این فروشگاه ها تعطیل شده و تولیدکننده به سمت فضای مجازی و فروش های اینترنتی روی اورده است که البته استقبال خوبی از این شیوه فروش صورت نگرفته است زیرا پوشاک از ان کالاهایی است که مشتری باید از نزدیک جنس و کیفیت تولید را ببیند و نمی توان از روی تصویر جنسی را فروخت.

وی در ادامه تصریح کرد موضوع بعد که باید به آن پرداخته شود مسئله مواد اولیه مورد نیاز تولید است که یا کمیاب شده و یا گران است، از طرف دیگر در سال جاری خرید مواد اولیه برای تولید کالا نیز به دلیل نوسان قیمت ارز به‌صورت نقدی باید انجام شود که این مسئله نیز کار تولید را سخت‌ کرده است.

*تعطیلی کارگاه های کوچک تولید پوشاک به دلیل عدم تامین هزینه ها

این تولیدکننده پوشاک تصریح کرد: عمده تولید پوشاک کشور در کارگاه های کوچک انجام می شود و کمتر کارخانه ها و کارگاه های بزرگ در این زمینه فعال هستند  که این مسئله نشان می دهد توان مالی صنعت پوشاک محدود است بنابراین تولیدکننده نمی تواند از عهده هزینه های بالای این صنعت که این روزها بر تولید متحمل شده برآید.

حسینی ادامه داد: در صنعت پوشاک اکثر تولید کنندگان دنبال گرفتن رانت هستند تا بتوانند برای ارگانها، نهادها، و حتی مدارس پوشاک تولید کنند زیرا در غیر این صورت با مشکل جدی فروش مواجه خواهند بودو از سوی دیگر فقط چند برند معتبر در داخل کشور وجود دارد که در تمام طول سال قدرت فروش دارند اما کارگاه های کوچک فقط از طریق ارتباطاتی که بدست می اورند می توانند محصولات خود را بفروشند.

وی با اشاره به اینکه صنف پوشاک عملا بازار شب عید سال ۹۹ را از دست داد و منتظر بازار پاییزه بود که این بازار را هم از دست داد و به نظر می رسد برای شب عید ۱۴۰۰ نیز بازار مناسبی نداشته باشد به همین دلیل تولید کننده و فروشنده از همین الان باید فکری به حال فروش خود کند و الا صنعت پوشاک باید رفته رفته تعطیل شود هر چند که برخی از تولید کنندگان کوچک نیز کارگاه های تولیدی خود را تعطیل کرده اند.

* بازار شب عید که هیچ بازار فصل پاییز هم خراب شد

جواد نور مفیدی، یکی دیگر از فعالان این صنعت  نیز در این رابطه به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: ازآنجایی‌که صنف پوشاک با مد مرتبط است و همچنین یک شغل فصلی است و ارزش‌افزوده ندارد، در مدت شیوع ویروس کرونا ضرر قابل‌توجهی به این صنف واردشده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بیشتر فروش صنعت پوشاک مربوط به ایام عید یا فصل‌هایی مانند زمستان است، تعطیلات مختلف در ایام شیوع ویروس کرونا خسارت زیادی را به فروشندگان پوشاک تحمیل کرد، در ایام قرنطینه در ابتدای سال، مغازه‌های پوشاک بسته بود و در حال حاضر نیز که فصل فروش لباس گرم است، دوباره تعطیلات دوهفته‌ای و قرنطینه باعث ضرر به این صنف می‌شود.

مفیدی در خصوص خسارت‌های وارده به صنف پوشاک گفت: به جرأت می‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد صنف پوشاک در این حوزه ورشکست شده‌اند، یعنی دیگر سودی برای آن‌ها وجود ندارد، در حقیقت فروشندگان از محل سرمایه خود در حال ارتزاق هستند و به گفته اقتصاددانان وضعیتی که یک فروشنده سودی نداشته باشد و از سرمایه خود استفاده کند، یک ورشکسته محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: فصل پاییز، اوج فروش لباس گرم و مخصوص زمستان است و تولیدکنندگان با تولیدات مخصوص این فصل، سرمایه و مواد اولیه خود را تبدیل به پوشاک کرده و در انتظار فروش کالای خود هستند اما شرایط به‌گونه‌ای است که پیش‌بینی آینده شغلی فروشندگان و تولیدکنندگان این حوزه مبهم است.

این تولید کننده پوشاک ادامه داد: تا دو سال  پیش صنعت پوشاک کشور متاثر از واردات پوشاک قاچاق بود اما در حال حاضر متاثر از شیوع بیماری کرونا است.

وی گفت: تولیدکننده این صنعت با مشکلات عدیده ای روبه رو است با این حال دولت می خواهد وام کرونایی  به این صنف بپردازد که عملا هزینه های تولید کننده را پوشش نمی دهد، هم اکنون تولید کننده با قیمت بالای مواد اولیه رو به رو است و از سوی دیگر دست مزد کارگر، بیمه تامین اجتماعی ، آب، برق، گاز ، مالیات و هزینه های دیگر مانند اجازه ملک هم دارد که وقتی فروش نباشد این وام ها دردی دوا نخواهد کرد.

*افزایش صادرات پوشاک به دلیل افزایش صادرات ماسک و گان پزشکی است

نور مفیدی ادامه داد: اتاق اصناف از هم اکنون باید فکری به حال صنف هایی مانند پوشاک کند تا بتوانند از این وضعیت خارج شوند آیا نمی توان نمایشگاه های پاییزه، زمستانه یا حتی بهاره را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد؟ نمی شود با فروشگاه های بزرگ زنجیره ای صحبت کرد که فضاهای مناسب در اختیار این صنف قرارداد که مثلا مردم که برای خرید اجناس روزمره خود به این فروشگاه ها می روند لباس مورد نیاز خود را نیز خریداری کنند؟

وی ادامه داد: اخیرا شنیده ام که گمرک کشور اعلام کرده است صادرات پوشاک کشور در همین چند ماه گذشته با رشد روبه رو بوده است؛ من از گمرک می خواهم ریز صادرات پوشاک را اعلام کند تا مردم بدانند دقیقا چه پوشاکی از کشور صادر شده است.

نور مفیدی تصریح کرد: در آمار گمرک ماسک، گان پزشکی، دست کش های پلاستیکی که این روزها برای رعایت پروتکل های بهداشتی تولید می شود را صار می کنند و این موارد جزو پوشاک محسوب می شود والا اگر این موارد را حذف کنیم امسال گرچه تولید پوشاک رونق داشته اما صادرات در شرایط خوبی نیست.

وی ادامه دادیکی از اصلی ترین مشکلات تولید کنندگان پوشاک کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز است. به علت نوسانات نرخ ارز، صادرکنندگان قادر به سفارش گیری از مشتریان خارجی نیستند زیرا با افزایش دائم قیمت مواد اولیه نمی توانند به تعهدات خود در مقابل مشتریان عمل کنند، با این شرایط گمرک بیاید و توضیح دهد دقیقا چگونه امار صادرات پوشاک کشور رشد داشته است.

وی در پایان تصریح کرد: تولید پوشاک وابسته به مواد اولیه وارداتی است در حالی که بر اساس سیاست بانک مرکزی اجازه واردات مواد اولیه مورد نیاز به این بخش داده نمی شود و از طرفی نیز تولید کننده مواد اولیه داخلی که صنعت پتروشیمی است نتوانسته به تعهدات خود عمل کند زیرا در شرایط فعلی اولویت تولید محصولات مورد نیاز برای بسته بندی مواد غذایی است به همین دلیل اگر پتروشیمی ها بخواهند مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک را تامین کنند از تامین مواد اولیه برای بسته بندی مواد غذایی باز خواهند ماند که این هم معضل این روزهای کشور است.

انتهای پیام/

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 9243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha