کاربران جدید بازار کتاب‌های صوتی در استرالیا

با وجود اینکه کتاب صوتی نسبت به دیگر انواع کتاب گران‌تر است و دسترسی به آنها با وجود محدودیت‌های موجود سخت‌تر است ولی از سوی جمعیت کم‌ سن‌وسال به نظر می‌رسد مقبول افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گودایریدر، براساس آمار و ارقام کشورهای مختلف معلوم شده است که نوجوانان کمترین میزان مطالعه کتاب‌های چاپی را نشان می‌دهند و بیشتر مشخص شده است که به طور فزاینده‌ای به سمت بازی‌های کامپیوتری و ابزارهای مربوط به آن گرایش دارند ولی نکته‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کتاب‌های صوتی در سال‌های اخیر توانسته شکاف بین نسل‌های جدید و قدیم را در مطالعه کتاب‌های غیردرسی و داستانی پر کند.
 
جالب است بدانید که درآمدهای فروش در این زمینه بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ بیش از دو برابر شده است. این تقاضای رو به رشد برای کتاب‌های صوتی را می‌توان در این آمار مشاهده کرد که تعداد عناوین کتاب صوتی منتشر شده در بسیاری از کشور ها از حدود ۵ هزار به بیش از ۶۲۰۰ در سال رسیده است.
 
رونق تولید کتاب صوتی نرخ بازده بسیار خوبی را فراهم کرده است. بسیاری از انتشارات کتاب‌های صوتی تایید کرده‌اند که فروش کتاب‌های الکترونیکی رونق خوبی یافته است و تنها راهی که نوع دیجیتالی یک کتاب به طور مداوم باعث کسب سود شده است، کتاب صوتی است. طبق آماری که از سوی شنوندگان کتاب صوتی رایگان و غیر رایگان وجود دارد، ۴۸درصد از شنوندگان زیر ۳۵ سال دارند.
 
محققان ثابت کرده‌اند که اگر افراد در سنین پایین‌تر به کتاب صوتی گوش کنند در آینده بیشتر احتمال دارد که نسبت به دیگران به کتاب و مطالعه علاقمند شوند. از سویی دیگر روند شنیدن کتاب صوتی بسیار سریع‌تر از خواندن متن انجام می‌گیرد و از این رو کتاب‌ها با سرعت و پویایی بیشتری خوانده می‌شوند. در کشور استرالیا در سال ۲۰۱۹ نزدیک به دو و نیم میلیون خواننده نوجوان به خریداران کتاب‌های صوتی اضافه شده‌اند و نکته جالب اینجاست که این افراد برای اولین بار است که یک کتاب صوتی می‌خرند. در دوازده ماه گذشته کشور استرالیا شاهد اضافه شدن مخاطبان نوجوان زیادی به بازار کتاب‌های صوتی بوده است و ناشران به دلیل همین کاربران جدید انتشار کتاب‌های صوتی خود را افزایش داده‌اند.
 
بر اساس این گزارش با وجود اینکه کتاب صوتی نسبت به دیگر انواع کتاب گران‌تر است و دسترسی به آنها با وجود محدودیت‌های موجود سخت‌تر است ولی از سوی جمعیت کم‌ سن‌وسال به نظر می‌رسد مقبول افتاده است. این آمار وقتی جالب‌تر می‌شود که درباره فرهنگ خرید کتاب مردم استرالیا نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی زبان مثل کانادا و آمریکا بدانیم.
 
بر اساس آمارهای جمعیتی در استرالیا بیشتر کتاب‌های ارزان‌ قیمت خریداری می‌شوند و به عبارتی ارزان‌ترین کتاب‌ها با فروش بیشتری روبرو هستند ولی در مورد کتاب صوتی قضیه کاملاً عکس است چون کتاب صوتی معمولاً گران‌تر از بقیه کتاب‌هاست و وقتی یک آمار چند میلیون از کاربران نوجوان استرالیایی به بازار اینگونه کتاب‌ها اضافه می‌شود به سادگی می‌توان نقش و اهمیت کتاب صوتی را در زندگی کنونی و آینده بشر متصور شد.
 
بر اساس این گزارش در سال‌های بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میزان درآمد ناشران استرالیایی از ۵۰ میلیون یورو به ۱۰۰ میلیون یورو رسیده است و این افزایش ۱۰۰درصدی فروش کتاب صوتی به طور قابل توجهی مدیون ورود کاربران و مشتری‌های نوجوان به این بازار است.

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
کد خبر: 9233
منبع: خبرگزاری کتاب ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha