آشفتگی امروز در بازار مسکن محصول نگاه سیاسی «آخوندی» به بازار مسکن است/ مسکن نباید متاثر از نوسانات بازار ارز باشد

خانی گفت: مصالح ساختمانی در داخل کشورمان تولید می شود و دارای تسهیلات دولتی است، نباید بازار مسکن متاثر از نوسانات بازار ارز باشد و مصالحی همچون فولاد، سیمان و... که در داخل کشورمان تولید می شود، نباید با افزایش و کاهش قیمت ارز تغییراتی در روند قیمت داشته باشد اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر طوری مدیریت نموده اند که مسکن متاثر از نوسانات ارز باشد. 

علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با اشاره به اینکه افزایش و یا کاهش قیمت دلار اثر عملی زیادی در بازار مسکن ندارد و مسئله چیز دیگری است، گفت: متاسفانه بازارهای اقتصادی کشورمان متاثر از جو و فضاهای روانی است و آشفتگی بازار ارز به طور مستقیم می تواند باعث آشفتگی بازار مسکن هم شود که موضوع روانی، اثر مستقیمی در این بحران می گذارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مصالح ساختمانی در داخل کشورمان تولید می شود و دارای تسهیلات دولتی است، نباید بازار مسکن متاثر از نوسانات بازار ارز باشد و مصالحی همچون فولاد، سیمان و... که در داخل کشورمان تولید می شود، نباید با افزایش و کاهش قیمت ارز تغییراتی در روند قیمت داشته باشد اما متاسفانه شاهد هستیم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر طوری مدیریت نموده اند که مسکن متاثر از نوسانات ارز باشد و همین امر باعث شد که بحران در بازار ارز به بازار مسکن هم کشیده شود و مردم متضرر شوند. 

خانی تاکید کرد: متاسفانه در بازار مسکن شاهد بی بند و باری هستیم و مسئولان وزارت راه و شهرسازی نوسانات ارز را عامل این بحران می دانند در حالی که مصالح و تجهیزات مورد نیاز مسکن در داخل کشور تولید می شود و زمانی که سود تسهیلات مسکن به ۱۸ درصد افزایش پیدا می کند، شاهد افزایش قیمت زمین و عوارض ساختمانی هم هستیم و نباید گفت که مسئله گرانی مسکن به مسئله ارز مرتبط است. 

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی باید عزم خود را برای ساماندهی بازار مسکن جزم کنند، افزود: طرح جهش تولید مسکن که توسط مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد، ابتدا با مخالف مسئولان دولتی مواجه شد، در حالی که طبق این طرح دولت موظف به ساخت مسکن با قیمت ارزان است و از این طریق می توان امید بیشتری در مردم برای خانه دار شدن زنده کرد و طبق این طرح، سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته و عرضه می شود که می تواند پاسخگوی نیاز تقاضا باشد و روند عرضه و تقاضای مسکن را از این طریق ساماندهی کرد.

وی اضافه کرد: اگر مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه سال آینده، از بخش مسکن حمایت کند، می توان گفت که قیمت مسکن کاهش خواهد یافت چرا که حمایت از اجرای طرح جهش تولید مسکن می تواند باعث افزایش ساخت و عرضه مسکن در کشور شود و همین امر می تواند در کاهش قیمت مسکن اثرگذار باشد. 

خانی با بیان اینکه باید مسئولان برای حل مشکلات مردم با یکدیگر همکاری کنند، افزود: متاسفانه در گذشته شاهد بودیم که مسئول وقت وزارت راه و شهرسازی با نگاه جناحی و سیاسی به مسئله مسکن می نگریست و در طول مدت تصدی گری خود در این وزارت، نگذاشت که طرح مسکن مهر به خوبی اجرا شود و در نهایت، اواخر تصدی خود اعلام کرد که مفتخر است در دوران مدیریتش، یک خانه در طرح مسکن مهر ساخته نشده است، در حالی که اغلب مردم چشم امید به مسکن مهر بسته بودند و این امر می توانست باعث خانه دار شدن آنها شود و نباید چنین نگاه هایی به حوزه مسکن شود چرا که نتیجه اش، بحران و آشفتگی فعلی در بازار مسکن است که به دلیل کم کاری مسئولان در سال های گذشته در حوزه مسکن اتفاق افتاده است و در طول چند سال، به جای ساخت ۹۰۰ الی ۹۵۰ هزار مسکن در کشور، دستاورد اثرگذاری در حوزه مسکن نداشته ایم. 

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان باید مسئله مسکن را در اولویت برنامه های خود قرار دهند چرا که افزایش قیمت مسکن، مستقیما باعث فشار به موضوع معیشتی و اقتصادی مردم  به ویژه مستاجران می شود و به موازات این افزایش قیمت، شاهد افزایش قیمت رهن و اجاره خانه هم خواهیم بود. 

انتهای پیام/

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 9208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha