نهضت قطعه سازی از حرف تا عمل/ بهتر بود ایران قطعه ساز شود تا خودروساز/ قطعه ساز چه صادراتی دارد که بخواهد در مقابل آن خودرو وارد کند!

مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه داشتند نسبت به وضعیت فعلی صنعت خودرو کشور ابراز گله کرده و فرمودند افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه سازان داخلی به عنوان یکی از راهکارهای کارشناسی تحقق جهش تولید است؛ حال سوال اینجا است که چگونه می توان نهضت تولید قطعه سازی را در کشور راه اندازی کرد؟

گروه خودرو پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه داشتند نسبت به وضعیت فعلی صنعت خودرو کشور ابراز گله کرده و فرمودند افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه سازان داخلی به عنوان یکی از راهکارهای کارشناسی تحقق جهش تولید است.رهبر انقلاب در سال های اخیر بارها تاکید کرده اند که باید با تکیه بر توان تولید داخلی، فشارهای ناشی از تحریم های خارجی را خنثی کنیم.

در همین رابطه دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور اطلاعیه ای را صادر کرد و گفت: با توجه به بیانات صریح و راهبردی مقام معظم رهبری دیگر بهانه ای برای بی توجهی و عدم حمایت از صنعت قطعه سازی باقی نمانده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای تحقق جهش تولید در کشور، رونق صنعت خودرو و قطعه سازی به عنوان پیشران صنایع کشور است، تصریح کرد : اگر صنعت خودروسازی در کشور تقویت شود ۶۰ صنعت دیگر که با این صنعت درامیخته شده اند نیز فعال خواهد شد.

بررسی سابقه فعالیت صنعت قطعه‌سازی خودرو در ایران نشان می دهد آغاز فعالیت این صنعت به اواسط دهه ۴۰  بازمی گردد که به رشد مطلوبی در دهه ۵۰ با تولید محصولات متنوع تر انجامید. انجام سرمایه گذاری های مشترک باخودروسازان وقت موجب شد تا این صنعت رفته رفته رشد قابل توجهی پیدا کند استراتژی تولید قطعات خودرو در ایران از سالهای ۷۰ عمق بیشتری یافت و توسعه کمی و کیفی بیشتری پیدا کرد به طوریکه صنعت قطعه سازی توانست روی پای خود بایستد. به طوریکه با تشدید تحریم های آمریکا و اروپا این صنعت اگرچه آسیب هایی را به خود دید اما مانند دیگر صنایع با مشکل عدیده ای رو به رو نشد.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاش در زمانی که مسئولان داشتند استراتژی صنعت خودرو را برای کشور می نوشتند بیشتر رویکردشان به جای خودرو سازی به سمت قطعه سازی بود؛ شاید با این تدبیر امروز ایران می توانست در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

نگاهی به کشورهای همسایه مانند ترکیه نشان می دهد می توان در صنعت قطعه سازی حرف برای گفتن داشت و نیازی هم نبود که حتما خودرو ساز باشیم. این کارشناسان معتقدند هنوز هم فرصت برای پیوستن ایران به جرگه تولیدکنندگان قطعه درجهان هست، شرکت های بزرگ قطعه ساز در داخل کشور وجود دارند که می توانند این مهم را محقق کنند.

* نهضت قطعه سازی یعنی تولید به منظور صادرات

علیرضا رضایی شرف عضو انجمن صنایع همگن خودرو در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: کارشناسان صنعت خودرو هرگز حاضر نیستند که کارخانه های تولید خودرو در کشور تعطیل شوند اما موضوع این است که مسیر فعلی برای رشد صنعت خودرو مسیر صحیحی نیست و اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم عملا درجا زده ایم.

رضایی شریف تصریح کرد: اگر بخواهیم خودرو سازی قوی داشته باشیم در قدم نخست باید قطعه سازی قوی داشته باشیم، قطعه سازی قوی این نیست که برویم قطعه را از چین بیاوریم ودر ایران لیبل را تغییر دهیم و وارد بازار کنیم، قطعه سازی قوی نیاز به صنعت فولاد به روز دارد نیاز به طراحی به روز دارد نیاز به حمایت دولت دارد.

این عضو انجمن قطعه سازی با اشاره به اینکه هر از گاهی پارکینگ خودرو خودروسازان را در فضای مجازی نمایش می دهند و می گیوند مثلا صدها هزار خودرو در این پارکینگ ها پارک شده، مسئله اینجا است که برخی از این خودروها به دلیل نبود قطعه تکمیل نشده اند.

رضایی شریف با تاکید براینکه قطعه سازی یک نهضت است و نباید در یک مقطع آن را جدی گرفت و بعد فراموش کرد گفت: مسئولان انجمن بارها گفته اند نهضت قطعه سازی آغاز شده اما اگر واقعیت را بخواهید هر وقت رهبری در خصوص خودرو صحبت کرده اند جوی در فضای خودروسازی و قطعه سازی ایجاد می شود و بعد از مدتی فروکش خواهد کرد.

وی ادامه داد: نهضت قطعه سازی یعنی اینکه وابسته به خودرو سازی در داخل نیست، یعنی اگر یک روز خودروساز نتوانست بدهی شما را پرداخت کند صنعت قطعه سازی تعطیل نشود، یعنی اینکه بتوانیم بازار های صادراتی برای خود ایجاد کنیم و وابسته به ایران خودرو و سایپا نباشیم.  

*وقتی صادرات قطعه نداریم از کجا خودرو وارد کنیم

این قطعه ساز خودرو تصریح کرد: امروز اگر سری به شرکت ها و کارخانه های بزرگ قطعه سازی بزنید می بینید بیشتر از آنکه به نوآوری در تولید بی اندیشند و به دنبال ارتقای کیفیت قطعات باشند کارگاه ها وسوله های بزرگ را راه اندازی کرده اند در صورتی که صنعت قطعه سازی در کشور نیازمند تحقیق و توسعه است.

وی با اشاره به اینکه اخیرا در مجلس طرح واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعه مطرح شده است گفت: الان سوال من از نمایندگانی که این طرح را نوشته اند این است که دقیقا قطعه تولید ایران به کدام کشور صادر می شود؟ آیا غیر از این است که این قطعات به مقاصدی می رود که پیشتر خودروی ایرانی رفته است؟ آیا آلمان و فرانسه، ژاپن و کره جنوبی از ایران، خودرو وارد کرده اند که بخواهیم به جای صادرات خودرو به این کشورها بنز و هیوندا و تویوتا و غیره وارد کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا چنین طرحی مطرح شده است گفت: به نظر می رسد هدف نمایدنگان مجلس از تدوین این طرح که ظاهرا هنوز نهایی نشده است بالابردن کیفیت تولید خودروهای تولید داخل است که باید صریحا بگویم اگر از الان هم شروع کنیم اقلا ۲۰ سال صنعت خودروسازی ایران عقبتر از کشورهای صاحب این صنعت است بنابراین راه کار این است که اولا قطعه سازی ما تقویت شود تا بتواند کیفیت خودروهای تولیدی افزایش یابد.

رضایی شریف با اشاره به اینکه این تصور وجود دارد که با افزایش قیمت خودرو تمامی صنایع پایین دستی و از جمله قطعه سازان منفعت کسب می کنند تصریح کرد: اگر این گونه بود که در طول سالهای گذشته قطعات خودرویی مانند پراید باید با بهترین کیفیت تولید می شد و امروز به خودرویی مانند پراید هرگز نباید می گفتند خودروی بی کیفیت علت عدم کیفیت خودروهای تولید داخل این نیست که مدل های قدیمی خودروهای روز دنیا هستند علتش این است که خودروساز می خواهد با کمترین قیمت بیشترین تولید را داشته باشد زیرا می داند هرچه را که در داخل تولید کند برایش خریدار است و تولید کننده بلامنازع خودرو در داخل کشور است اما اگر در کنار خود رقیبی داشته باشد که خودرو را با کیفیت بالا تولید می کند یا حتی وارد می کند آنگاه ناچار است که کیفیت تولید خودرا بالا برد.

وی ادامه داد: مسئله این نیست که چرا با چین قرارداد می بندید مسئله این است که همین چین خودروهای با کیفیت زیادی دارد که می توان آنها را درداخل کشور تولید کرد و از سوی دیگر با چین صحبت کنیم که در داخل قطعه سازانی داریم که  می توانند قطعات خودرو را در داخل کشور با کیفیت بالا تولید کنند.

* نهضت قطعه سازی نیازمند حمایت صنعت فولاد است

این گزارش حاکی است همچنین علی اصغر قدبیگی یکی دیگر از اعضای انجمن قطعه سازان با اشاره به وضعیت صنعت قطعه سازی در کشور گفت: کشور در تولید فولاد آلیاژی خودکفاست، اما گاهی خودروساز و قطعه ساز مجبور هستند از روسیه فولاد آلیاژی را با قیمت بالاتر وارد کنند، علتش این است که تولیدکننده فولاد داخل بارها اعلام کرده است چون تعداد قطعه تولیدی کم است برای همین فولاد با آلیاژ خاص را در اختیار قطعه ساز قرار نمی دهند زیرا باید آلیاژ مورد نیاز صنعت قطعه سازی را تولید کنند.

این تولیدکننده قطعات خودرو با بیان اینکه نه تنها در موضوع فلزات بلکه در بحث پلیمر نیز همین شرایط وجود دارد، گفت: کائوچوی طبیعی در کشور وجود ندارد، برای واردات آن با موضوعی به نام افزایش دائمی قیمت ارز روبرو هستیم، چراکه این کالا مشمول ارز نیمایی نمی شود، از طرفی قیمت ابزار نیز روزانه شده است.

وی تاکید کرد: قطعه سازان به عنوان تامین کننده خودروسازان با کمبود مواد اولیه مواجه هستند که این موضوع باید برطرف شود.

قدبیگی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو هیچ تاثیر مثبتی در صنعت قطعه سازی ندارد، گفت: صنایع قطعه سازی خودرو در شرایط عادی کشور هم با مشکل مواجه هستند چه برسد به این روزها که مشکل در همه بخش های کشور وجود دارد.

وی افزود: خودروساز زمام امور را به دست دارد، با عقد قرارداد ۱۲۰ روزه با قطعه سازان کار می کند، به همین دلیل اگر اواسط سال یا اواخر سال قیمت خودرو افزایش یابد، خودروساز هیچ تغییری در قیمت قطعات و قرارداد کاری خود با قطعه ساز اعمال نمی کند، در حالی که این قطعه ساز است که باید با همه مشکلات دست و پنجه نرم کند تا بتواند تولید داشته باشد.

قدبیگی تصریح کرد: مسلما اگر خودروساز نتواند تولیدات خود را بفروشد، مطالبات صنایع قطعه ساز هم پرداخت نمی شود و همین امر باعث شده است برخی واحدهای تولیدی تعدیل نیرو داشته باشند.

وی با اشاره به یکی از مهمترین مشکلات و معضلات صنعت قطعه سازی کشور به نام قطعه سازان زیرپله ای گفت: سازمان استاندارد هیچ نظارتی بر فعالیت قطعات این تولیدکنندگان زیرپله ای در بازار که برای خود اقتصادی براه انداخته اند و حتی شاید ماهانه ۲۰ هزار قطعه را تعمیر و روانه بازار کنند، نمی کند و راحت به کار خود ادامه می دهند، اما واحدهای رسمی مثل صنایع قطعه سازی دارای نام و نشان دائما مورد بازدید و نظارت قرار می گیرند و اگر ذره ای از کیفیت تولیدات کاهش یابد با برخوردهای قانونی روبرو شوند و حتی در مواردی لغو امتیاز می شوند.

این تولیدکننده قطعات خودرو اضافه کرد: پنج میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که پس از یک سال فعالیت دچار استهلاک می شوند و شاید برخی از آنها به دلیل شرایط مالی به سمت قطعات و تجهیزات تعمیر شده بروند ولی قطعا تولیدات این شرکت های زیرپله ای کیفیت و ایمنی لازم را ندارند و اینجاست که باید نظارت درست بر بازار حاکم باشد.  

انتهای پیام/

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 9202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha