شاخص بورس به سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی می‌رسد؟

دارابی، کارشناس اقتصادی گفت: در همه جای دنیا رشد قیمت‌ها همیشه با اصلاح همراه است و در بازارهایی که هیچ ریسک سیاسی هم وجود ندارد تحولات بازارهای جهانی می‌تواند بر روی بازار تأثیرگذار باشد و سبب کاهش بازار سرمایه شود.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی راداراقتصاد به نقل از بازار، همایون دارابی کارشناس اقتصادی افزود: در صورتی که مسائل ذکر شده در کشور به درستی انجام شود اقتصاد رشد می‌کند و برای مردم ثروت سازی انجام دهد و این ثروت سازی از طریق بازار سرمایه میسر می‌شود.

وی در خصوص واریز هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت: واریز این رقم از طریق صندوق توسعه ملی قابل توجه نیست، زیرا ارزش بازار سرمایه ۱۸ هزار میلیارد تومان است و این رقم در مقابل ارزش بازار سرمایه قابل توجه نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: واریز این پول به نفع صندوق توسعه ملی است، زیرا با خرید سهام می‌تواند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کند.

دارابی افزود: این صندوق طی سال‌های گذشته فقط وام داده و در اقتصاد تورمی کسی که وام می‌دهد فقط ضرر می‌کند، زیرا ارزش واقعی پول به صندوق برگردانده نمی‌شود.

وی با اشاره به این که این صندوق‌ها در همه جای دنیا با خرید سهام ارزش دارایی‌های خود را حفظ می‌کنند، گفت: این صندوق باید به سرمایه گذاری مستقیم روی بیاورد تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص بازگشت رونق به بازار سرمایه طی روزهای آینده افزود: بعد از تحولات سیاسی که اتفاق افتاد فضا در اقتصاد کشور ما آرام شده و قیمت ارز، سکه، خودرو و مسکن با کاهش همراه بوده و به همین دلیل مقصد نقدینگی بازار سرمایه بوده است.

دارابی گفت: نرخ بهره در بازار پول کاهش پیدا کرده و امیدواریم که این نقدینگی به سمت بازار سرمایه برگردد البته در حال حاضر نیز بخشی از نقدینگی فعال و باهوش در بازار مشغول خرید سهام هستند و ما شاهد جهش در این بازار هستیم.

وی افزود: امیدواریم طی چند روز آینده شاخص بورس سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را پس بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بازار سرمایه باز هم افت ۴۰ درصدی گذشته را تکرار کند؟ گفت: در همه جای دنیا رشد قیمت‌ها همیشه با اصلاح همراه است و در بازارهایی که هیچ ریسک سیاسی هم وجود ندارد تحولات بازارهای جهانی می‌تواند بر روی بازار تأثیرگذار باشد و سبب کاهش بازار سرمایه شود.

دارابی افزود: بازار سرمایه ما نیز از این مسئله مستثنی نبوده و بعد از رشد قیمت‌ها افت ۴۰ درصدی را تجربه کرد، اما می‌توانست افت کمتری را تجربه کند.

وی گفت: مسائلی مثل رشد بی رویه نرخ سود بانکی، آزاد سازی سهام عدالت، نرخ گذاری دستوری و اختلافات بر سر صندوق دارا دوم سبب افت در این بازار شد که اگر این مسائل نبود ما افت کمتری را در بازار سرمایه شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: قطعاً اقتصاد ایران ظرفیت بالایی برای رشد دارد و اگر یک دستی در مدیریت اقتصاد حاکم باشد این رشد اتفاق خواهد افتاد.

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 9192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha