موسسه فیچ: برنامه ایران برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در توسعه زیرساخت فرودگاهی

موسسه تحقیقاتی فیچ در گزارش خود از چشم‌انداز حمل‌ونقل هوایی بار پیش‌بینی می‌کند که بخش حمل و نقل هوایی بار در ایران پس از رکود در سال ۲۰۲۰، رشد سالانه ۰.۸ درصدی را طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ تجربه خواهد کرد. بر این اساس تناژ حمل هوایی بار از ۷۳۸۰۰ تن در سال ۲۰۲۰ به ۷۶۳۰۰ تن در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، موسسه تحقیقاتی فیچ پیش‌بینی می‌کند که بخش حمل و نقل هوایی بار در ایران پس از رکود در سال ۲۰۲۰ که منجر به رشد منفی ۵.۶ درصدی آن می شود، رشد سالانه ۰.۲ درصدی را طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ تجربه خواهد کرد.

فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این پیش‌بینی را در جدیدترین گزارش خود از بخش حمل‌ونقل بار و کشتیرانی ایران و دورنمای آن در چهار سال آینده که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ منتشرشده مطرح کرده است.

رادار اقتصاد این گزارش که چشم‌انداز صنعت حمل‌ونقل بار و کشتیرانی ایران طی سال‌های ۲۰۲۰  تا ۲۰۲۴ را بررسی می‌کند در چند قسمت منتشر خواهد کرد. تاکنون سه قسمت از این گزارش منتشرشده که قسمت اول را از اینجا، قسمت دوم را از اینجا و قسمت سوم را از اینجا می‌توان مشاهده کرد.

در قسمت چهارم این گزارش، تحلیل موسسه فیچ از آینده صنعت حمل‌ونقل هوایی بار در سه بازه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مطرح‌شده است.

در این قسمت آمده است که تلاش ایران برای تبدیل شدن به هاب حمل و نقلی در منطقه باعث جذب سرمایه ها برای توسعه زیرساخت های هوایی این کشور می شود.

با این حال فیچ انتظار دارد که بخش هوایی برای ایران در پایین ترین اولویت و پس از بخش های ریلی، جاده ای و کشتیرانی قرار داشته باشد.

مشروح قسمت چهارم گزارش به شرح زیر است:

بخش حمل و نقل هوایی بار در ایران با رشد منفی ۵.۶ درصدی در سال ۲۰۲۰ مواجه می شود. افت شاخص های کلان اقتصاد منجر به کاهش تقاضا برای کالاهای لوکس و مصرفی الکترونیکی در این سال می شود که عمدتا از طریق هوایی وارد کشور می شوند. شیوع کرونا نیز در پروازها ایجاد اختلال کرده است. البته انتظار داریم در سال ۲۰۲۱ بخش حمل و نقل هوایی بار در ایران وارد فاز رشد شود و رشد ۰.۸ درصدی را در این سال تجربه کند.

کوتاه مدت: اقتصاد ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد و همین مسئله باعث کاهش تقاضا برای کالاهای لوکس و کالاهای مصرفی الکترونیکی شده است. از آن جا که بیشتر این کالاها از طریق هوایی وارد کشور می شوند، انتظار داریم حمل و نقل هوایی بار در سال ۲۰۲۰ رشد منفی ۵.۶ درصدی را تجربه کند. از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا پروازها را مختل کرده است. دولت های جهان محدودیت های بسیاری را برای پروازها وضع کرده اند تا از شیوع کرونا جلوگیری کنند. انتظار داریم در سال ۲۰۲۱ با کاهش اثرات شیوع کرونا و بهتر شدن وضعیت اقتصاد، بخش حمل و نقل هوایی بار در ایران رشد مثبت ۰.۸ درصدی را به خود ببیند. لازم به ذکر است که سهم حمل و نقل هوایی بار از کل حمل و نقل بار در کشور تنها ۰.۱ درصد است.

تحریم های آمریکا مانع توسعه ناوگان هوایی ایران شده است. ایران پس از امضای توافق هسته ای سفارش خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر را داده بود که در پی بازگشت تحریم های آمریکا، همه این سفارش ها بلوکه شدند.

میان مدت: بخش حمل و نقل هوایی بار در ایران پس از رکود در سال ۲۰۲۰، رشد سالانه ۰.۸ درصدی را طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ تجربه خواهد کرد. بر این اساس تناژ حمل هوایی بار از ۷۳۸۰۰ تن در سال ۲۰۲۰ به ۷۶۳۰۰ تن در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

در کوتاه مدت، شاهد توسعه چندانی در شبکه فرودگاهی ایران نخواهیم بود. اما دولت ایران طرح های متعددی را برای توسعه فرودگاه های مهم تهیه کرده و جذب ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری را برای آن هدفگذاری کرده است. مهمترین طرح به توسعه سه برابری ظرفیت فرودگاه امام خمینی و رساندن آن به ۲۰ میلیون مسافر در سال است. قرار است در بلندمدت ظرفیت این فرودگاه به ۹۰ میلیون مسافر در سال افزایش یابد که البته با رفع تحریم ها این هدف قابل تحقق است.

بلندمدت: در دوره بلندمدت نیز چشم انداز روشنی برای رونق بخش حمل و نقل هوایی بار در ایران وجود ندارد. ما رشد سالانه ۰.۲ درصدی را برای این بخش طی دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ پیش بینی کرده ایم. تلاش ایران برای تبدیل شدن به هاب حمل و نقلی در منطقه باعث جذب سرمایه ها برای توسعه زیرساخت های هوایی این کشور می شود. اما ما انتظار داریم بخش هوایی در پایین ترین اولویت و پس از بخش های ریلی، جاده ای و کشتیرانی قرار داشته باشد.

حمل هوایی بار در ایران (۲۰۲۴-۲۰۱۸)

۲۰۲۴

۲۰۲۳

۲۰۲۲

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۱۹

۲۰۱۸

شاخص

۷۶.۳

۷۵.۷

۷۵.۱

۷۴.۵

۷۳.۸

۷۸.۲

۷۷.۵

حمل هوایی بار، هزار تن

۰.۸

۰.۸

۰.۸

۰.۸

۵.۶-

۰.۹

۰.۹

حمل هوایی بار، % تغییر سالانه

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha