قیمت بلیت هواپیما چه مقدار افزایش یافت/۱۰ درصد یا ۱۰۰ درصد

در حالی ۳۶ نماینده مجلس به وزیر راه بابت افزایش ۲ برابری نرخ بلیت پروازهای داخلی تذکر دادند که سازمان هواپیمایی تنها با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت، موافقت کرده است.

به گزارش گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ۳۶ تن از نمایندگان مجلس پیش از ظهر یکشنبه ۹ آذر ماه در پایان نشست صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به وزیر راه و شهرسازی بابت افزایش دو برابری قیمت بلیت پروازهای داخلی تذکر کتبی دادند.

این در حالی است که اگرچه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ۱۸ مهر ماه نرخ نامه جدیدی با افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به نرخ نامه شهریور ۹۸ منتشر کرد، اما نهایتاً پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری جلسات متعدد، سازمان هواپیمایی کشوری ۲۴ آبان ماه با افزایش ۱۰ درصدی حداکثر قیمت پروازهای داخلی نسبت به نرخ نامه ۲۰ خرداد امسال که ۴ ماه پس از شیوع کرونا و کاهش شدید تعداد پروازها تهیه و ابلاغ شده بود، موافقت و آن را برای اجرا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد.

دبیر انجمن ایرلاین‌ها: شرکت‌ها سقف ۱۰ درصدی افزایش قیمت بلیت را رعایت کردند

بنابراین هر چند که در فاصله ۲۰ روزه برگزاری جلسات میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی برای دستیابی به تفاهم، قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایش نسبتاً قابل توجهی داشت، اما در حال حاضر از ۲۴ آبان به بعد، طبق اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و همچنین معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری هیچیک از شرکت‌های هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت بیش از ۱۰ درصدی نسبت به نرخ نامه خرداد امسال را نداشته‌اند.

همچنین با توجه به حذف کف قیمتی در نرخ نامه جدید، حتی در برخی موارد به دلیل وجود تقاضای پایین، نرخ بلیت برخی مسیرهای هوایی در بعضی از روزها به ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود.

مقایسه نرخ فروش بلیت هواپیما با نرخ نامه / ‬سقف قیمتی رعایت می‌شود

به عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-اصفهان در روز ۹ آذر در بالاترین قیمت ۵۴۷ هزار و ۶۰۰ و در ارزان‌ترین قیمت ۵۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان، تهران-تبریز ۴۸۰ هزار و ۶۰۰ (حداقل) و ۶۰۹ هزار تومان (حداکثر)، تهران-شیراز از ۶۵۰ تا ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان، تهران-کیش از ۸۱۰ تا ۹۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان و تهران-مشهد از ۳۵۸ هزار و ۶۰۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به فروش رسید.

نرخ‌های اعلامی در روز گذشته در حالی است که در نرخ نامه نهایی و مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری، سقف قیمت مسیرهای مذکور به ترتیب، ۵۴۸ هزار تومان (تهران-اصفهان)، ۶۰۹ هزار تومان (تهران-تبریز)، ۶۸۴ هزار و ۶۰۰ تومان (تهران-شیراز)، ۹۹۶ هزار تومان (تهران-کیش) و ۷۷۱ هزار تومان (تهران-مشهد) ذکر شده که نشان می‌دهد قیمت‌های فعلی فروش بلیت هواپیما، از سقف مجاز نرخ نامه اعلامی (آبان ۹۹) و حتی در برخی موارد از نرخ نامه اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری در شهریور ۹۸ هم پایین‌تر به فروش می‌رسد.

معاون سازمان هواپیمایی: اجازه افزایش قیمت بلیت بیش از ۱۰ درصد را نمی‌دهیم

ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در همین خصوص در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره دغدغه برخی نمایندگان مجلس نسبت به گرانی بلیت هواپیما اظهار داشت: نرخ بلیت هواپیما نسبت به خرداد امسال تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ ممکن است نمایندگان مجلس در ایامی مبادرت به خرید بلیت هواپیما کرده اند که پیک پروازی بوده و قیمت پروازهای کلاس‌های بالاتر را خریداری کرده اند.

وی افزود: اما در حال حاضر قیمت‌ها افزایش ۲ برابری نداشته و تنها ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت هواپیما رخ داده است.

جلالی ادامه داد: چند روز قبل قیمت بلیت برخی پروازهای تهران-کیش تا ۱۰۰ هزار تومان هم کاهش یافته بود چون با توجه به حذف «حداقل قیمت» در نرخ نامه آبان ۹۹، ایرلاین‌ها تا قیمت‌های پایین‌تر هم مجاز به فروش هستند.

لوفت هانزا به ایران بازگشت

معاون سازمان هواپیمایی کشوری درباره بازگشت ایرلاین‌های خارجی به فرودگاه‌های ایران گفت: قرار است به زودی هواپیمایی لوفت هانزا نیز پروازهای خود به ایران را از سر بگیرد اما زمان دقیق بازگشت ایرلاین‌های خارجی هنوز مشخص نیست فعلاً در حال برنامه ریزی و رایزنی برای بازگشت شرکت‌های هواپیمایی خارجی هستیم هر زمان قطعی شد، اطلاع رسانی هستیم.

پروازهای نجف آغاز شد ولی دمشق متوقف است

وی درباره پروازهای نجف گفت: مشکلی برای صدور مجوز انجام پروازهای نجف نداریم هر شرکت هواپیمایی داخلی یا ایرلاین عراقی (العراقیه) درخواست برگزاری پرواز نجف کند، سازمان مجوز آن را صادر می‌کند.

جلالی گفت: صدور بلیت مسافران نجف بستگی به نوع ویزای آنها دارد و نوع سفر و ویزای مسافران اعم از زیارتی یا کاری، ارتباطی به سازمان هواپیمایی ندارد.

وی در خصوص پروازهای دمشق گفت: فعلاً پرواز برنامه‌ای به سوریه متوقف است و تنها یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی به صورت موردی پرواز تهران-دمشق دارد؛ اما پروازهای مرتب و برنامه‌ای به دمشق فعلاً نداریم.

انتهای پیام/

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 9129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha