دلایل گرانی شیر اعلام شد/ قاچاق شیر خشک متهم جدید گرانی شیر!

سخنگوی صنایع لبنی ایران دلایل روند افزایشی قیمت محصولات لبنی را قاچاق شیر خشک و گران نهاده‌های دامی می‌داند که منتج به افرایش هزینه تمام شده تولید محصولات لبنی شده است.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمدرضا بنی طبا  در پاسخ به چرایی ادامه روند افزایشی قیمت محصولات لبنی گفت: محصولات لبنی نیز مانند هر محصول دیگری تابع هزینه تمام شده تولید است و در صورت افزایش هزینه تمام شده تولید قیمت محصول نهایی به ناچار افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت شیرخام که اصلی‌ترین ماده اولیه تولید محصولات لبنی است افزایشی بوده که در نتیجه قیمت تولید محصولات لبنی را افزایش می‌دهد.

به گفته وی؛ هر روز دامداران قیمت فروش شیرخام را به کارخانه‌ها افزایش می‌دهند.

بنی طبا مدعی شد؛ دامداران هر کیلوگرم شیرخام از ۴ هزار و ۸۰۰ تا ۵ هزار تومان درب کارخانه تحویل صنایع می‌دهند، در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت فروش شیر خام (با مشخصات ۲.۳ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار) را مبلغ ۴ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب کرده است.

سخنگوی صنایع لبنی ایران اظهار کرد: البته این قیمت هم خلاف جلسات کارشناسی بوده و قیمت محصولات لبنی بر اساس شیر خام ۴ هزار و ۱۵ تومانی تعیین شده بود.

وی ادامه داد: سازمان حمایت متعهد به توافقات صورت گرفته در جلسات کارشناسی نبود و قیمت شیرخام را دو بار افزایش داد بدون اینکه تاثیر این افزایش قیمت را بر قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی محاسبه کند.

بنی طبا قاچاق شیرخشک و گرانی نهاده‌های دامی دو دلیل روند افزایشی قیمت لبنیات دانست.

وی افزود: افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر افزایش هزینه تولید شیر و قیمت آن موثر بوده است.

بنی طبا تفاوت قابل توجه قیمت شیرخشک در داخل و خارج کشور را از عامل تمایل به قاچاق این محصول عنوان کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم شیرخشک در کشور ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و در بازار کشورهای منطقه حدود ۳ دلار یا ۷۵ هزار تومان است، این تفاوت قیمت موجب وسوسه فرصت طلبان برای قاچاق شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تفاوت قیمت داخل و خارج از کشور، اگر صنایع شیرخشک هر کیلوگرم شیرخام را از دامداران ۶ تا ۷ هزار تومان هم بخرند برای آن‌ها توجیه اقتصادی دارد.

بنی طبا معتقد است؛ بلاتکلیفی تعرفه صادراتی شیرخشک زمینه ساز شرایط پیش آمده برای این کالا شده است.

وی اظهار کرد: قرار بر این بود تعرفه ۴۰ درصدی برای صادرات شیرخشک اعلام شود، اما تا امروز این تعرفه از سوی سازمان توسعه تجارت ابلاغ نشده است.

بنی طبا تاکید کرد: اختلاف بر سر مسائل مربوط به تقسیم وظایف بین وزارت صمت و جهادکشاورزی موجب شده این روزها شاهد مشکلات متعددی در حوزه تولید و بازار محصولات کشاورزی و دامی باشیم که موضوع تعرفه صادراتی شیرخشک یکی از آن‌ها است.

انتهای پیام/

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 9116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha