اجرای موفق فاز نخست تکثیر گورخر ایرانی در پارک ملی کویر؛ آینده گورها روشن است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از اجرای موفق فاز نخست طرح تکثیر گورخرهای ایرانی در پارک ملی کویر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد امیر عبدوس در گفت‌وگو با تسنیم ، اظهار داشت: طرح تحقیقات تکثیر و معرفی مجدد گورخر ایرانی به پارک ملی کویر فاز اول خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و این طرح در آینده جمعیت قابل‌توجهی به جمعیت‌های این‌گونه در استان و کشور با ترکیب ژنتیکی مناسب خواهد افزود.

وی عنوان کرد: در این راستا تاکنون 6 رأس گورخر متشکل از پنج ماده آبستن و یک گورخر نر در پارک ملی کویر رهاسازی شده و این گله نخستین گله آزاد پارک ملی پس از 35 سال است که زایمان در طبیعت پارک ملی کویر را تجربه می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای تکثیر و احیای گورخرهای ایرانی در پارک ملی توران پس از نزدیک به 40 سال افزود:‌ در این راستا تعدادی از گورخرهای انتقال‌یافته نیز در سایت تکثیر برای تأمین ژن‌های مولد نگهداری شده‌اند که موالید این گورخرها نیز در سال‌های آتی به پارک ملی کویر افزوده خواهد شد.

عبدوس با اشاره به تعداد گورخرهای موجود در پارک ملی کویر بیان کرد: با احتساب جمعیت رهاسازی شده، در حال حاضر 11 رأس گورخر در این پارک ملی وجود دارد؛ اما این جمعیت به‌زودی با انتقال تعدادی گورخر که از نظر ژنتیکی خواستگاه تورانی دارند؛ از سایت‌های نقاط مختلف کشور و نیز با زادوولد گورخرهای آبستن موجود در این پارک افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی برای افزایش جمعیت این‌گونه وجود ندارد و همه برنامه‌ها و طرح‌ها بر اساس پیش‌بینی ما تحقق‌یافته و با تلاش و پشتکار کارکنان حفاظت محیط‌زیست در استان سمنان خواهد رفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای سرشماری دقیق از جمعیت گورخرهای ایرانی در استان سمنان تصریح کرد: سرشماری همه‌ساله در سطح تمام زیستگاه‌های استان سمنان با حضور علاقه‌مندان و محیط‌بانان و کارشناسان حیات‌وحش انجام می‌شود؛ اما در شرایط فعلی به دلیل محدودیت‌های ناشی از انتشار بیماری کرونا این برنامه‌ها نیز به زمان برطرف شدن شرایط حاد این بیماری موکول شده است.

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 9108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha