وفور لوازم خانگی قاچاق کره ای در کشور/ مسئول برخورد کیست؟

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه برای نهادهای نظارتی به وضوح روشن است که برندهای کره‌ای قاچاق هستند، گفت: براساس آمار گردش مالی قاچاق لوازم خانگی رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار در سال است.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمدرضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه بعد از اعمال مجدد تحریم‌‎ها علیه ایران، دو برند معروف کره‌ای در سال ۹۷  از ارسال قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کردند، گفت: این اقدام باعث شد که عملا مونتاژ و واردات این دو برند کره‌ای در داخل کشور غیرممکن شود.

وی افزود: از همان ابتدای خروج این دو برند کره‌ای از ایران، قاچاقچیان به قاچاق گسترده محصولات خود به ایران روی آوردند چراکه به عقیده آنها رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک برای ایران محتمل بود و همچنین علاقه نداشتند بازار بزرگ مصرفی جامعه ایران را برای تولیدات خود از دست بدهند.

شهیدی با بیان اینکه اگر در بازار امین حضور، شریعتی و جمهوری و سایر مراکز پخش لوازم خانگی گذری کنید، خواهید دید که برندهای خارجی محرز قاچاق به فراوانی در حال فروش هستند، گفت: علاوه بر آن، فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی بستر آسان‌ و فاقد نظارتی را در اختیار قاچاقیان برای فروش اجناس خود قرار داده است.

* فروش قاچاق دو برند کره‌ای، گردش مالی ۶ میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه وضعیت قاچاق لوازم خانگی در ۲ سال اخیر بسیار تشدید شده است، عنوان کرد: شناسایی این قاچاقچیان به راحتی از طریق فضای مجازی و رصد تراکنشهای مالی و بانکی آنان میسر است اما متأسفانه عزمی برای انجام این کار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته برای مقابله با قاچاق، اقدام به رهگیری تراکنش‌های بانکی و جریان تامین مالی آنان می‌کنند، تاکید کرد: اگر تبادلات مالی انبوه کارتخوان‌های بی‌هویت متعلق به قاچاقچیان و جریان خرید و فروش دلار در بازار آزاد کنترل شود، قطعا دستاوردهای خوبی در مبارزه با قاچاق کسب خواهیم کرد.

شهیدی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که گردش مالی قاچاق لوازم خانگی رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار در سال باشد، عنوان کرد: سیاست‌گذاری غلطی که پیرامون برخورد با قاچاق تدوین شده است به بدترین شکل ممکن در حال آسیب رساندن به تولید داخلی است.

شهیدی با بیان اینکه طرح شناسه کالا از سمت تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری به طور کامل اجرایی شده است و اگر کم‌کاری هم در این زمینه باشد از سمت توزیع‌کنندگان و فروشندگان است، گفت: حتی اگر از طرح شناسه کالا هم چشم پوشی کنیم اما می‌دانیم که برای نهادهای نظارتی به وضوح روشن است که هر کالایی با برند کشور کره جنوبی قاچاق است، پس علت عدم برخورد و ضبط این برندها چیست؟

*ورود لوازم خانگی در ازای دلار حاصل از قاچاق بنزین و دارو

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: قاچاقیان از یک سو با قاچاق معکوس اجناس یارانه‌ای داخلی همانند دارو و بنزین به خارج از کشور، ارز ارزان و انبوهی را به جیب می‌زنند و در ازای آن لوازم‌خانگی وارد می‌کنند و از سوی دیگر هیچ گونه حقوق گمرکی هم نمی‌پردازند؛ بنابراین تمام این عوامل موجب شده است که قیمت ارز قاچاقچی ارزانتر و به تبع آن اجناس قاچاق در بازار با قیمت کمتری به فروش رسانده ‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی برای دریافت ارز بابت مواد اولیه خود مجبوراند ماه‌ها در صف تخصیص ارز قرار بگیرند، گفت: این در حالی است که قاچاقیان به دلایل گفته شده قادر هستند تا لوازم خانگی با قیمت تمام شده ارزان را در بازار توزیع کنند و کمر تولیدکننده داخلی را خم کنند.

انتهای پیام/

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
کد خبر: 9057

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha