حفظ تعادل بازار سرمایه، چیزی جز ارزندگی سهام نیست

مدیر تحلیل گری گروه صنعتی و معدنی امیر در تحلیل وضعیت بازار سرمایه گفت: شرایط فعلی بازار سرمایه به نوعی سیگنال باز پس گیری ریزش و تداوم رشد شاخص است که البته امیدوارم این بار به جای تصمیم گیری های هیجانی شاهد تحلیل های ارزش محور در بازار باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از عصر مالی، محمد ابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گری گروه صنعتی و معدنی امیر در تحلیل روند بازار سرمایه گفت: افزایش ضریب نفوذ بورس در میان آحاد جامعه و از طرف دیگر حمایت دولت به دلیل دعوت چندباره عموم به این بازار، خوش بینی سراب گونه را حتی در برخی از فعالین بازار و عمدتا سرمایه گذاران تازه وارد بورس ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در آن برهه افراد صرفا به امید افزایش قیمت در آینده بدون توجه به ارزندگی سهام به خرید اقدام می‌کردند و از این موضوع غافل بودند که بازار همیشه به سمت تعادل میل می‌کند و خط تعادل بازار سرمایه چیزی به جز ارزندگی نیست.

مدیر تحلیل گری گروه صنعتی و معدنی امیر افزود: با ریزش سه ماهه بازار سرمایه از بیستم مرداد تا بیستم آبان، بسیاری از نمادها بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از سقف قیمتی خود فاصله گرفتند و در کنار آن به دلیل بسیاری از خلف وعده‌ها و اظهار نظرهای عجیب برخی مسئولین اصلاح شاخص رقم خورد و این شرایط منجر به ترس و رفتار هیجانی بیشتر و در نهایت کاهش اعتماد عمومی به بازار سرمایه شد.

سماوی ادامه داد: اما در اواسط آبان و با تقویت احتمال چرخش موضع سیاست ایالات متحده در خصوص برجام، سایه ریسک سیاسی و همچنین تورم‌ انتظاری بالای ۵۰ درصد از بازارهای مالی رخت بست و بازار ارز، سکه، طلا و خودرو ریزشی بیش از ۲۵ درصد را تجربه کردند.

وی افزود: در آن سو، اما عواملی همچون کاهش شدید قیمت اکثر نمادهای بورسی، عملکرد مثبت و امیدوار کننده شرکت‌ها بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه در کنار افزایش نرخ‌ها و میزان فروش بر اساس گزارشات ماهانه فعلی، الزام ناشران به ایجاد رکن بازارگردان، همگرایی قیمت دلار نیمایی با قیمت دلار بازار، کم رنگ شدن قیمت گذاری‌های دستوری، تبلور خوشبینی در مورد گشایش سیاست بین الملل و همچنین رکود بازراهای موازی دلایلی بود که که منجر به حرکت شاخص از محدوده ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد طی سه هفته اخیر شد.

مدیر تحلیل گری گروه صنعتی و معدنی امیر اضافه کرد: شرایط فعلی بازار سرمایه به نوعی سیگنال باز پس گیری ریزش و تداوم رشد شاخص است که البته امیدوارم این بار به جای تصمیم گیری‌های هیجانی شاهد تحلیل‌های ارزش محور در بازار باشیم.

وی به سیاست گذاران اقتصادی کشور توصیه کرد از قیمت گذاری دستوری محصولات عبور و با فرهنگ سازی صحیح و مناسب از طریق رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی به احیای سرمایه اجتماعی و اعتماد کم رنگ شده کمک کنند و افزود: انتظار می‌رود احیای تدریجی اعتماد در کنار سایر عوامل چاشنی رشد مجدد بازار سرمایه باشد.

وی در پایان با مخاطب قرار دادن سهامداران گفت: شرایط فعلی نوید بخش روزهای بهتر بازار سرمایه است، اما فراموش نکنیم در کنار توجه کافی به ارزندگی سهام، تنها سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری و بهره گیری از تجربه و تخصص نهادهای مالی مانند شرکت‌های سبدگردان و مشاورین حرفه‌ای دارای مجوز ضامن کنترل ریسک و مانع تکرار تجربه سه ماه گذشته است.

مدیر تحلیل گری گروه صنعتی و معدنی امیر خاطر نشان شد: ماحصل این رویه، پایان خرید و فروش‌های هیجانی و کاهش فشارهای روحی است و نتیجه آن نیز بازار سبز متعادل با چاشنی منطق است.

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
کد خبر: 9052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha