واردات مشروط خودرو، تزیینی است/ قصد دارند انحصار خودروسازان را بیشتر کنند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: فکر می‌کنم با طرح ساماندهی صنعت خودرو قصد دارند که انحصار خودروسازان را بیشتر کنند، بر اساس شنیده‌های ما دنبال این هستند که واردات را منحصر به دو خودروساز بزرگ کنند که دو برند موردنظر خود را وارد کنند.

به گزارش گروه خودرو پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهدی دادفر در مورد جزییات واردات خودرو در طرح مجلس اظهار کرد: طرح ساماندهی صنعت خودرو موضوعاتی مثل عرضه خودرو در بورس را شامل می‌شود. اما در یکی از بندها واردات خودرو را مشروط به صادرات خودرو و قطعات و با منشا ارز خارجی به رسمیت شناخته است. من فکر می‌کنم این طرح بیشتر جنبه تزیینی دارد و پاسخی برای جو روانی جامعه است یا اگر بعدها مطالبات در حوزه خودرو به نتیجه نرسید مجلس بتواند بگوید ما کار خودمان را انجام دادیم. 

وی افزود: از طرف دیگر از طرح تا قانون فاصله زیاد است و احتمال می‌دهیم شورای نگهبان با این طرح موافقت نکند چنانچه با طرح مشابه مجلس دهم که سال گذشته ارائه شد مخالفت کردند. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با فرض اینکه این طرح تبدیل به قانون شود نیز موانع بسیاری بر سر اجرای آن وجود دارد. برای مثال سازمان ملی استاندارد یکی از این موانع است، بطوریکه اخذ مجوزهای استاندارد حداقل ۶ ماه طول می‌کشد. طبق قانون فقط شرکت‌های نمایندگی می‌توانند پیگیر اخذ این استاندارد شود. البته بیشتر شرکت‌های نمایندگی تعطیل شده‌اند و کمتر از انگشتان دست باقی مانده است که آنها نیز پرسنل خود را از دست داده‌اند. پس عملا کسی برای به‌روز رسانی استاندارد باقی نمی‌ماند.

وی اضافه کرد: فرآیند اخذ گواهینامه زیست محیطی اداره محیط زیست قبلا بسیار روان‌تر بود و حداقل سه ماه طول می‌کشد. بعد از اینها هم دوباره مراحل زیادی وجود دارد. یعنی اگر فردا این طرح تصویب شود شاید تا یک سال دیگر خودرو وارد بازار شود. بنابراین واردات خودرو مقوله مستقلی است که همه موانع آن باید به طور مستقل بررسی شود. 

دادفر با انتقاد از قوانین حوزه خودرو اظهارکرد: قوانین نیز غیرمنطقی هستند، کجای دنیا این استانداردهای هشتاد و پنج‌گانه وجود دارد؟ مگر سوخت یورو ۶ دارید که استاندارد یورو ۶ برای خودرو را تصویب کرده‌اید؟ به نظر می‌رسد تصورات ما کارتونی است. آقایان فکر می‌کنند به مردم لطف می‌کنند درحالی که این لطف نیست، حق مردم است. 

وی اضافه کرد: همه این مشکلات قبلا هم وجود داشت، اما واردکنندگان با این شرایط وفق پیدا کرده بودند، قبل از ممنوعیت واردات ۶۸۰ شرکت‌ واردکننده در مجموع ۱۵ هزار نفر پرسنل داشتند اما الان تعداد شرکت‌ها به ۹ شرکت و تعداد پرسنل در مجموع به ۸۰۰ یا ۹۰۰ نفر می‌رسد و با این اوصاف دیگر نمی‌توانند از پس موانع بربیایند. دیگر تضمینی هم برای برگرداندن نیروهای شرکت‌ها و تصمیمات وجود ندارد. آقایان حرمت قانون را هم نگه نمی‌دارند، طبق قانون برای ممنوعیت کالا باید از یک سال قبل کمیته ماده یک تشکیل شود اما یک شبه واردات را ممنوع کردند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: در سازمان ملی استاندارد به قدری مانع درست می‌کنند که حتی از ورود ما جلوگیری می‌کنند. متاسفانه در ادارات کسی را مسئول کرده‌اند که اطلاعات آنچنانی از حوزه خودرو ندارد.

وی پیشبینی کرد: فکر می‌کنم با این طرح قصد دارند که انحصار خودروسازان را بیشتر کنند، بر اساس شنیده‌ها؛ دنبال این هستند که واردات را منحصر به دو خودروساز بزرگ کنند که دو برند موردنظر خود را وارد کنند. 

دادفر افزود: بیشتر واردکنندگان خودرو حذف شده‌اند از بین باقی‌ماندگان نیز برخی‌ها همچنان تمایل به از سرگیری واردات و حضور در بازار هستند اما بیشتر آنها هراسناک هستند و می‌گویند چرا باید سرمایه خود را در این حوزه بگذاریم؟چند وقت پیش تلویزیون نشان داد که تعزیرات حکومتی ۶۰۰ دستگاه خوردوی دپوشده کشف کرده است اما اصلا پرونده تشکیل نشد چراکه همه آن خودروها در سامانه جامع انبارها ثبت شده بود و حتی خریداران آنها هم مشخص بودند. آقایان دوست دارند با حوزه خودرو نمایش دهند.

وی خاطر نشان کرد: ما پیشنهادات نه‌گانه در مورد تامین ارز خودروهای وارداتی دادیم اما می‌گفتند واردات باید در مقابل صادرات خودرو یا قطعات باشد. قطعات پراید را کجا می‌خواهند صادر کنند؟ خودروها هم صادرشدنی بود که خودروسازها منتظر دستور و طرح ما نبودند و آن را صادر می‌کردند. البته واردات خودرو در مقابل صادرات نفت را هم در طرح اخیر مجلس آورده‌اند که پیش‌بینی می‌کنم حذف شود. 

دادفر تصریح کرد: حداقل به خاطر صنعت خودرو چند دقیقه وقت بگذارند و بررسی کنند که ترکیه برای حوزه خودرو چه کاری انجام داده که سال گذشته ۳۱ میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است؟ 

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 9012
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha