تشدید بحران گازی مدیترانه با تلاش فرانسه برای تحریم ترکیه

تلاشهای فرانسه برای به تصویب رساندن تحریمهای اروپایی علیه ترکیه که با حمایت کشورهای یونان و قبرس همراه است، قوت گرفته و انتظار می رود پاریس ماه آینده اقدام تنبیهی را پیشنهاد کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، پیشنهاد فرانسه برای تحریم ترکیه که تاکنون با عدم اقبال سایر دولتهای اتحادیه اروپا روبرو شده، در واکنش به ماهها اختلاف بر سر اکتشاف و حفاری منابع هیدروکربن از سوی ترکیه در شرق دریای مدیترانه و منطقه مورد مناقشه با کشورهای یونان و قبرس مطرح شده است. فرانسه می گوید این اقدام ترکیه نقض حریم آبهای سرزمینی و منطقه اقتصادی قبرس و یونان است.

پاریس می گوید رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به هشدارهای سران اتحادیه اروپا در اول اکتبر برای عقب نشینی در اختلاف مربوط به اکتشاف گاز در مدیترانه یا مواجهه با پیامدهای آن توجهی نکرده است.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه اواخر مهر ماه اعلام کرد: کشتی اکتشافی اوروج رئیس به نقطه ای در مدیترانه بازگشته و فعالیتش را آغاز کرده است. این اقدام باعث برانگیخته شدن مجدد تنش میان ترکیه با یونان و قبرس شد که همسایگان این کشور و از اعضای اتحادیه اروپا هستند. تنشها میان این کشورها در ماههای اخیر پس از این که ترکیه حفاری و اکتشاف برای نفت و گاز در شرق مدیترانه را ازسرگرفت، شعله ور شد. یونان و قبرس این منطقه را بخشی از آبهای سرزمینی خود می دانند. تشدید تنشها در شرق مدیترانه و اختلاف فزاینده میان یونان و ترکیه که هر دو از اعضای گروه ناتو هستند، باعث شده اتحادیه اروپا وضع تحریمها علیه ترکیه بر سر حفاری در شرق مدیترانه را بررسی کند.

انتظار می رود پارلمان اروپا روز پنج شنبه با تقبیح بازدید اخیر اردوغان از قسمت شمالی جزیره قبرس، خواستار تحریم علیه ترکیه شود.

پیش بینی می شود که تحریمهای فرانسه بخشهای کشتیرانی، بانکی و انرژی ترکیه را که برای فعالیتهای اکتشاف نفت و گاز این کشور حیاتی شمرده می شوند، هدف بگیرد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در یک جلسه پارلمانی با بیان این که رویارویی یا همکاری، این موضوع به خود ترکیه بستگی دارد، به این کشور اولتیماتوم داد.

اما یک دیپلمات اتحادیه اروپا در گفت و گو با رویترز اظهار کرد: ترکیه در بسیاری از حوزه ها، یک شریک کلیدی به شمار می رود بنابراین توافق جمعی در شورای اتحادیه اروپا برای تحریمهای این کشور وجود ندارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، فرانسه در ماههای گذشته به عنوان هشداری به ترکیه، مانورهای دریایی و هوایی مشترک با ارتشهای یونان و قبرس در مدیترانه برگزار کرده است اما به نظر می رسد که این اقدامات تاثیری در اردوغان نداشته است.

۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 8980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha