توپ کم بود نهاده در زمین وزارت صمت افتاد/ وزارت جهاد: قبلا هشدار داده بودیم

معاون وزیر جهاد با اشاره به کاهش واردات سویا و توجه نکردن به هشدارها، گفت: تقسیم کاری میان وزارت جهاد و صمت انجام گرفت و تأمین نهاده‌ها با وزارت صمت بود اما متاسفانه به آن عمل نشده است.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدا و سیما، مرتضی رضایی افزود: غذای مرغ کنجاله سویا، ذرت و مقداری نیز غذاهای مکمل و ریزمغذی‌هاست.

وی با اشاره به کاهش واردات سویا و از سوی دیگر توجه نکردن به هشدارها گفت: تقسیم کاری میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت صورت گرفته بود مبنی بر اینکه تأمین نهاده‌ها با وزارت صمت باشد، اما متأسفانه انجام نشده است.

رضایی با بیان اینکه اگر تولید به اندازه کافی حمایت نشود هیچ وقت نمی‌توان بازار مصرف را کنترل کرد، گفت: مرغی که امروز در بازار است ۴۵ روز پیش برای تولید آن برنامه ریزی شده و ما چندین ماه است که مکاتبات بسیار متعددی با وزارت صمت در خصوص کفایت نکردن تأمین نهاده‌های دامی داشته‌ایم، اما توجه نشده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذرت، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن جو در سال مورد نیاز است و اکنون با کاهش یک میلیون تنی واردات سویا مواجه هستیم.

وی گفت: مرغ بدون خوراکی‌های یاد شده نمی‌تواند پرورش یابد.

رضایی با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه ذرت به اندازه کافی وارد شده است، افزود: این در حالیست که کنجاله سویا و ذرت باید متناسب با هم به مرغ داده شود تا رشد مورد انتظار در مرغ صورت گیرد و اگر یکی کمتر باشد، رشدی اتفاق نمی‌افتد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: گاهی در بازار مرغ‌هایی وجود دارد که کاهش وزن دارند این‌ها به علت آن است که کنجاله سویای کمتری به آن‌ها داده شده است.

رضایی در خصوص اظهارات برخی مسئولان وزارت صمت مبنی بر اینکه اختیارات نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است، افزود: این موضوع یک هفته است که اتفاق افتاده و اختیارات مربوط به نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده در حالی که مرغی که در بازار وجود دارد حداقل ۴۵ روز پیش جوجه ریزی شده و یک فرآیند چندماهه دارد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای سه ماه آینده و برای اینکه شب عید ۱۲۵ میلیون جوجه ریزی داشته باشیم و به اندازه کافی گوشت مرغ مردم را تأمین کنیم نیاز به ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا در ماه است.

وی در خصوص اینکه گفته شده وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص برنامه ریزی کافی را نکرده است، گفت: به عنوان مثال شب عید سال گذشته ۱۴۰ میلیون جوجه ریزی انجام شد و حتی تولید به قدری بود که با کاهش قیمت مواجه شدیم.

رضایی با بیان اینکه صنعت تولید مرغ صنعتی پویاست و می‌تواند همان تولید سال گذشته را داشته باشد افزود: این صنعت باید حمایت شود، اما حمایت به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: وقتی واردات نهاده‌های دامی به وزارت صمت واگذار شد باید پاسخگو باشد تا بتوان به مرغداران، دامداران، پرورش دهندگان گوسفند و دارندگان مرغ‌های تخم گذار نهاده واگذار کرد.

اگر گله‌های مولد حذف شود حتی اگر ۱۰ برابر هم نهاده وارد شود دیگر ارزش ندارد!

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: وقتی تولید کننده حمایت نمی‌شود با کاهش تولید مواجه می‌شویم و اگر گله‌های مولد حذف شود حتی اگر ده برابر هم نهاده وارد شود دیگر ارزش نخواهد داشت چرا که گله مولد برای تولید جوجه و تخم مرغ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری نیز از دیگر مشکلات است گفت: چندین ماه است که مکاتباتی مبنی بر اینکه سازمان حمایت باید قیمت جوجه یک روزه را اصلاح کند انجام شده، اما این سازمان اقدامی نکرده است.

رضایی با اشاره به اینکه اکنون قیمت جوجه یک روزه ۲ هزار و ۹۰۰ تومان است افزود: این رقم حداقل باید به ۴,۰۰۰ تومان برسد. افزایش قیمت جوجه یک روزه حدود ۳۰۰ تومان در قیمت تمام شده مرغ تأثیر دارد و نه افزایش چند هزار تومانی.

این مقام مسئول افزود: در مواقعی در قیمت جوجه یک روزه صرفه جویی می‌کنند، اما از سوی دیگر بازار را به تلاطم می‌اندازند.

وی با بیان اینکه اگر تولید کنندگان حمایت شوند حتماً به تولید ادامه می‌دهند، خاطرنشان کرد: چندین ماه قبل اعلام کردم که با توجه به افزایش ۴۰ درصدی قیمت مصوب مرغ، قیمت جوجه یک روزه نیز باید افزایش یابد تا برای تولید کننده به صرفه باشد در غیر این صورت با کاهش تولید مواجه می‌شویم که متأسفانه در حال حاضر این اتفاق افتاده است.

وی گفت: سازمان حمایت باید افزایش جوجه یک روزه را مصوب می‌کرد و در ستاد تنظیم بازار به تصویب می‌رسید.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برخی موارد تولید جوجه بیشتر از نیاز کشور صورت می‌گیرد و قیمت آن افت می‌کند، گفت: در این مواقع سازمان حمایت باید وارد میدان شود و از تولید حمایت کند چرا که اگر حمایت صورت نگیرد باعث ایجاد مشکل در تولید و بروز مشکلات دیگر برای مصرف کننده خواهد شد.

رضایی رها بودن بازار خرده فروشی را از دیگر مشکلات بیان کرد و افزود: قیمت مرغ در میدان بهمن ۲۹ هزار تومان است و بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، فاصله عمده فروشی و خرده فروشی ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ تومان است.

عرضه مرغ به قیمت ۳۶ هزار تومان گران فروشی و وظیفه کنترل آن بر عهده سازمان حمایت است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با این حال قیمت مرغ تا ۳۶ هزار تومان و حتی بیشتر نیز رسیده که گران فروشی محسوب می‌شود و وظیفه کنترل آن در خرده فروشی‌ها بر عهده سازمان حمایت است.

وی افزود: در این شرایط سخت تحریم و کرونا اگر به تولید کننده فشار وارد کنیم، تولید کننده دست از تولید می‌کشد.

وی با بیان اینکه ایران هفتمین کشور تولیدکننده مرغ در جهان است، گفت: این شرایط زیبنده ما نیست.

وی همچنین با اشاره به تحریم شدن گله اجداد ظرف نه ماه افزود: گله اجداد تولید کننده گله مادر است و گله مادر نیز جوجه را تولید می‌کند و با تمهیدات اندیشیده شده و انجام وظایفی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود، مردم مشکلی را حس نکردند.

رضایی افزود: اکنون واردات نهاده‌ها به وزارت صمت واگذار شده، اما بر اساس آمار موجود این کار انجام نشده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما در واردات جو بسیار عقب هستیم گفت: این محصول خوراک گاو شیری، گوساله پرواری و تولید گوسفند است و وقتی این خوراک نباشد گله‌های مولد را به کشتارگاه می‌فرستند و ۶ ماه دیگر اثراتش نمایان می‌شود و دیگر در آن زمان نمی‌توان گفت که چرا وزارت جهاد کشاورزی یا دامداران با تولید اینگونه برخورد کرده‌اند.

وی تاکید کرد: امروز باید از این دامداران حمایت شود و نهاده در اختیار آنان قرار گیرد.

رضایی تصریح کرد: این مشکلات باعث شده که ده روز تولید کاهش یابد و در بازار خلل ایجاد شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: روندی که در جداول تولید وجود دارد یک هفته تا ده روز دیگر تولید به اندازه می‌رسد، اما حتماً یک چسبندگی قیمت به بالا خواهد داشت، ولی مطمئناً کاهش می‌یابد.

وی وارد شدن دستگاه‌های نظارتی به بازار را ضروری خواند و گفت: ۶۰۰ تن مرغ در دو روز گذشته به میدان بهمن عرضه شد و این در حالیست که تهران ۱۲۰۰ تن مرغ نیاز دارد.

اگر تخم مرغ گران فروخته می‌شود، دستگاه‌های نظارتی به وظایف خود عمل نکردند

رضایی افزود: ۵۰ درصد مرغ تهران با قیمت ۲۹ هزار تومان تأمین شده و در سطح شهر باید ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان به فروش برسد، اما متأسفانه با قیمت‌های تا ۳۹ هزار تومان مواجه می‌شویم و این نشان می‌دهد که بازار رها است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تخم مرغ نیز گفت: قیمت تخم مرغ در سطح سوپرمارکت‌ها بسیار گران است.

وی افزود: هفته پیش با وجود گرانی تخم مرغ این کالا ۱۲ هزار تومان در هر کیلوگرم بود که هر شانه ۲۵ هزار تومان می‌شود و با سود عمده فروشی و خرده فروشی هر شانه به ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان می‌رسد.

رضایی تصریح کرد: هر عددی بالاتر از این گران فروشی است و دستگاه‌هایی که مسئولیت نظارت بر بازار را بر عهده دارند به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

انتهای پیام/

۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 8848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha