قصه مرغ تمام نشده ماجرای شیر شروع شد/ بازار شیر تو شیر این روزهای لبنیات/مردم از لبنیات گریزان شده اند/خطر جدی در انتظار سلامت ایرانیان

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی  در خصوص افزایش قیمت دوباره این محصولات لبنی اظهار داشت: طبیعتا مانند سایر کالاها و اجناس موجود در بازار هزینه های تولید محصولات لبنی نیز افزایش یافته است به همین دلیل شاهد رشد قیمت محصولات لبنی در بازار هستیم.با وجود افزایش مجدد قیمت لبنیات، دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه اختلاف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را باید به سه قلم شیر، ماست و پنیر اختصاص دهد و قیمت سایر محصولات لبنی را آزاد کند چرا که عمده نیاز دهک های پایین جامعه این سه قلم‌محصول لبنی است که متاسفانه دولت وارد نمی شود.

 گروه صنایع غذایی و کشاورزی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امین محمودی- هفته گذشته بود که ستاد تنظیم بازار در مصوبه جدید خود برای دومین بار حکم به افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خام و ۱۰ محصول پرمصرف لبنی مشمول قیمت‌گذاری دولتی در سبد خانوارها داد و تعیین قیمت سایر فرآورده‌های لبنی کم‌مصرف را به تشکل‌های صنفی و سازمان حمایت واگذار کرد. 

این در حالی است که در آبان ماه مشاهدات حاکی از آن بود تولیدکنندگان و شرکتهای بزرگ بدون اخذ مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به گران کردن محصولات خودشان کرده بودند، به همین دلیل هم بود که ستاد تنظیم بازار با درخواست جلسه تولیدکنندگان و واحدهای صنفی موافقت کرد و اواخر آبان ماه به گفتگو با آنان پرداخت که این مصوبه نیز پس از یک هفته از این جلسه منتج شده است.

ستاد تنظیم بازار در این مصوبه آورده است با توجه به درخواست تشکل ها و انجمن های مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح نرخ شیرخام و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهادها و سایر هزینه‌های تولید، کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل و قیمت فروش شیر خام (با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار) مبلغ ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری تصویب گردید.

اما جای تعجب دارد که با وجود آنکه قیمت فرآورده های لبنی در ۴ تیر امسال بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت، قبل از پایان سال بار دیگر ۴۰ درصد گران شد که این افزایش ها، دهک های ضعیف جامعه را در تامین سبد مصرفی خود دچار مشکل کرده است و کار را به جایی رساند که بسیاری از خانوارها چاره ای جز حذف محصولات لبنی ندارند چرا که درآمدهای ناچیز جوابگوی رشد افسار گسیخته قیمت اقلام اساسی را ندارد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود افزایش چندبرابری هزینه های تولید، کارخانه های لبنی چاره ای جز افزایش قیمت یا تعطیلی واحدهای لبنی خود نداشتند، اما با شرایط فعلی اقتصاد و کاهش قدرت خرید خانوار انتظار می رود که سیاست گذاران اقتصاد تدابیری برای رفع این بحران بیاندیشند به طوریکه حداقل سه قلم اصلی فرآورده لبنی اعم از ماست، شیر و پنیر را با قیمت مناسب در اختیار ۴ دهک ضعیف جامعه قرار دهند، به همین دلیل خبرنگار رادار اقتصاد به گفتگو با مسئولین مربوطه پرداخته و از آنها  افزایش قیمت دوباره محصولات لبنی را جویا شده است.

دامداران شیر را گران می فروشند، مجبور شدیم افزایش قیمت دهیم

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفتگو با رادار اقتصاد در خصوص افزایش قیمت دوباره این محصولات لبنی اظهار کرد: طبیعتا مانند سایر کالاها و اجناس موجود در بازار هزینه های تولید محصولات لبنی نیز افزایش یافته است به همین دلیل شاهد رشد قیمت محصولات لبنی در بازار هستیم.

وی افزود:  قیمت شیر ۶۵ درصد هزینه های تولید را در برمی گیرد و ۳۵ درصد دیگر مربوط به حمل و نقل ، کارگر ، بسته بندی و مالیات و.. می باشد، در وضعیت فعلی متاسفانه با وجود مصوبه جدید هیچ نظارتی بر بازار شیر صورت نمی گیرد به طوری که در وضعیت فعلی شیرخام مصوب ستاد تنظیم بازار ۴۵۰۰ تومان است ولی دامداران برای تحویل آن درب کارخانه ها آن را تنها به قیمت ۴۸۰۰ تا ۵ هزار تومان به فروش می رسانند.

این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: علی رغم آنکه سازمان حمایت ۲۸ آبان قیمت‌ محصولات لبنی را بر مبنای نرخ مصوب ۴ هزار و ۱۵۰ تومانی مصوب کرد، اما ۲ روز بعد قیمت شیرخام ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که ۶ درصد قیمت تولید را بالا برد و از آن جا که کارخانه‌ها ۲ تا ۳ درصد در فروش محصول سود می‌کردند با این ضریب افزایش شیرخام، محصولات خود را باید با زیان عرضه کنند.

بنی طبا گفت: احتمالا با توجه به این که وارد فصل زمستان که فصل پرشیری دامهاست نزدیک می شویم قیمت شیر ثابت بماند ولی در عین حال همچنان نظارتی روی این محصول نیست.

وی افزود: دامدارن می گویند وقتی نهاده های دامی در بازار با افزایش سرسام آور روبرو شده و آنها مجبورند آن را به نرخ آزاد خریداری کنند پس نرخ شیر نیز باید افزایش یابد به همین دلیل این افزایش نرخ شیر، افزایش نرخ محصولات لبنی را در پی دارد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی اذعان داشت: صنایع لبنی مقصر گرانی لبنیات نیستند به طوری که سال گذشته قیمت شیرخام ۲۳۹۰ بود ولی امسال با ۸۸ درصد افزایش به ۴۵۰۰ تومان رسیده، این در حالی است که نرخ تورم در محصولات لبنی و تخم مرغ ۴۰ درصد بوده است که این زیان ۴۴ درصد ضرر صنایع لبنی را می رساند.

بنی طبا با تاکید بر این که کارخانجات صنایع لبنی به هیچ وجه از دامداران غیر صنعتی شیر خریداری نمی کنند، بیان داشت:  کارخانجات تنها از دامداران صنعتی که شیر بسیار باکیفیتی تولید می کنند شیر خریداری می کنند به طوری که ممکن است روزی ۳۰۰ تن از آنها خریداری کنند که البته نرخ این شیر بسیار بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است و این کارخانجات به قیمت هر کیلوگرم ۵ هزار تومان شیر خود را عرضه می کنند.

قیمت افزایش یابد به ضرر ماست

در همین خصوص ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی نیز با اشاره به دلایل گرانی قیمت لبنیات در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی، شیرخام، حمل و نقل و سایر مواد اولیه قیمت محصولات لبنی به ناچار ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیرات سو افزایش قیمت لبنیات در بازار افزود: هرچه قدر قیمت لبنیات افزایش یابد، تقاضا برای خرید در بازار کاهش می یابد که این امر آسیب جدی به صنعت وارد می کند.

ظفری ادامه داد: گرچه با افزایش هزینه های تولید، دولت نمی تواند به دنبال مهار قیمت ها باشد، اما برای قشر آسیب پذیر سه قلم کالا نظیر شیر، ماست و پنیر را با قیمت مناسب در تمامی فروشگاه ها باید عرضه شود تا اقشار ضعیف از جامعه لبنیات دور نشوند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به علت اختلاف قیمت شیربطری در برندهای مختلف بیان کرد: عرضه شیر بطری با نرخ های متفاوت تحت اسم های عجیب و غریب تخلف محسوب می شود، به همین خاطر انتظار داریم کارخانه های لبنی کمی به خود آیند چرا که خانوارها توان این قیمت ها را ندارند.

به گفته وی، با وجود افزایش مجدد قیمت لبنیات، دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه اختلاف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را باید به سه قلم شیر، ماست و پنیر اختصاص دهند و قیمت سایر محصولات لبنی را آزاد کنند چرا که عمده نیاز دهک های پایین جامعه این سه قلم‌محصول لبنی است که متاسفانه دولت وارد نمی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم از لبنیات گریزان هستند، گفت: با افزایش قیمت لبنیات این پیشنهاد را به دولت داده ایم که اگر بستر را به گونه ای فراهم کنند که افراد ۳۰ درصد قیمت تمام شده را بابت سه قلم اصلی شیر، پنیر و ماست پرداخت کنند، تغییری در میزان مصرف نخواهیم داشت که علت مقابله با این موضوع را دولتی ها باید پاسخ دهند.

نهاده دامی را گران می خریم پس قیمت شیر را افزایش دادیم

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران نیز از افزایش قیمت شیرخام خبر داد و گفت: بنابر آنالیز هزینه تمام شده تولید، قیمت هر کیلو شیرخام بدون احتساب سود برای دامدار ۴ هزار و ۴۰۰ تومان است که در جلسه سازمان حمایت با در نظرگرفتن مسائل و مشکلات مصرف کننده، نرخ ۴ هزار و ۱۵۰ تومان با چربی ۳.۲ درصد درب دامداری مصوب شده بود و به ازای هر دهم درصد چربی مازاد ۶۰ تومان بر این قیمت افزوده می شد.

وی افزود: با توجه به نرخ مصوب ۴ هزار و ۱۵۰ تومان، دامدار سود چندانی نمی برد، اما در هر حال امیدواریم دولت به تعهدات خود عمل کند و ۴ قلم سبوس، جو، ذرت و کنجاله سویا را ۱۰۰ درصد با نرخ مصوب در اختیار دامدار قرار دهد.

سلطانی درباره تاثیر افزایش قیمت لبنیات در خرید سبد خانوار بیان کرد: افزایش قیمت برای برخی اقلام‌خوراکی که کالای استراتژیک محسوب می شود و در پیشگیری از بیماری ها و رشد فکری و جسمی کودکان نقش بسزایی دارد، دولت باید به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک کند تا این اقلام در سبد مصرفی حفظ شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با وجود آنکه شیرخام ماده اصلی تولید محصولات لبنی است، اما متاسفانه اختلاف قیمت شیرخام با محصولات لبنی بسیار چشمگیر است که این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی شیر ارزانترین کالا در مقایسه با سبزیجات، حبوبات و سایر کالاهای مصرفی سبد خانوار محسوب می شود که دولت برای حفظ این‌محصول در سبد مصرفی باید از اقشار اسیب پذیر و دهک های ضعیف جامعه حمایت کند.

انتهای پیام/

۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 8769

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha