اطاله دادرسی و عدم پاسخگویی سبب ایجاد رانت در سیستم قضایی می‌شود

رئیس دیوان عالی کشور گفت: اطاله دادرسی و عدم پاسخگویی سبب ایجاد رانت می‌شود، به طوری که گاهی فرد برای پیگیری کار خود به دنبال دلال و واسطه می رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در نشستی با قضات تجدیدنظر و کیفری یک استان خراسان رضوی ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت فاطمه معصومه (س) و تبریک هفته بسیج، با بیان اینکه قضات در دستگاه قضائی از جانب خداوند مأمور به اجرای عدالت هستند و از این بابت وظیفه خطیری بر عهده دارند گفت: برای ایجاد تحول در دستگاه قضائی انگیزه اهمیت بسزایی دارد، اگر انگیزه قاضی از ورود به دستگاه قضائی، خدمت به جامعه و اجرای عدالت باشد، راه را باز می‌کند، حق را به حق دار می‌رساند و بن بست‌ها را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه دومین عامل در ایجاد تحول در دستگاه قضائی سعه‌صدر، حلم و حوصله قاضی است، اضافه کرد: پاسخگویی به ارباب رجوع با صبر و حوصله موجب افزایش رضایتمندی در بین مردم می‌شود و بسیاری از نارضایتی‌ها از دستگاه قضائی و یا اداری به همین دلیل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم بر اهمیت توانمندی و آگاهی از عمل به وظیفه در ایجاد تحول در دستگاه قضائی اشاره کرد و افزود: قضات باید ابتکار و هنر قضائی داشته باشند، قاضی توانمند پیچیده‌ترین پرونده‌ها را با هنر قضائی و بهترین راهکار به نتیجه می‌رساند. با وجود معیارهایی همچون انگیزه، سعه‌صدر، توانمندی و عمل به وظیفه، قاضی می‌تواند بدون هیچ مانعی به احقاق حق و ابطال باطل بپردازد.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: دادگاه‌های تجدیدنظر استان‌ها عالی‌ترین دادگاه‌های استان هستند، اگر خدای نکرده در مرحله بدوی، نقص و اشکالی در رأی باشد، امید مردم به دادگاه‌های تجدیدنظر است، این دادگاه‌ها باید ایرادات دادگاه‌های بدوی را شناسایی و آسیب شناسی کنند که دلیل نقض آرا چیست و در نهایت آن را به صورت کتابچه ارائه دهند، در واقع دادگاه‌های تجدیدنظر باید مرجع آموزش برای دادگاه‌های بدوی باشد و در اینجا معیارهایی همچون توانمندی، انگیزه، حسن خدمت و عمل به وظیفه قاضی بیشتر از سابقه مورد تاکید است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با تاکید بر اینکه رأی قاضی باید از استاندارد لازم برخوردار باشد اظهار کرد: بنده در هیأت عمومی مرتب تاکید می‌کنم که ملاک برای ما رأی است و باید به زوایای پرونده در رأی اشاره کنید.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: اطاله دادرسی و عدم پاسخگویی سبب ایجاد رانت می‌شود، به طوری که گاهی فرد برای پیگیری کار خود دنبال دلال و واسطه می‌گردد و گرفتار می‌شود.

وی با تاکید مضاعف بر رعایت حقوق مردم و تکریم ارباب رجوع گفت: به این نکته توجه داشته باشید که خرج تراشی و هزینه درست کردن برای مردم، نزد خدا مسؤلیت دارد و در قیامت مورد مواخذه قرار می‌گیرید.

وی اضافه کرد: مجازات باید با جرم متناسب باشد و رأی قاضی باید مطابق معیارهای شرعی و قانونی باشد، قضاتی که آرای آنها در دیوان عالی کشور تأیید می‌شود، شناسایی و امتیازبندی می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم تصریح کرد: اخیراً گروه علمی متشکل از ۱۵ نفر از قضات برجسته در دیوان عالی کشور موارد پیچیده را مورد بررسی قرار می‌دهند، همچنین وحدت رویه نیز ابتدا در این هیأت مطرح می‌شود، گروه ۵ نفره ای نیز که خود بنده هم در آن عضو هستم به ارزیابی آرای دیوان عالی کشور می‌پردازند، در این مدت تغییرات زیادی در دیوان عالی ایجاد شده است و آمار شعبی که اوقات رسیدگی آنها به بیش از یک سال می‌رسید، در حال حاضر پرونده‌های هر شعبه زیر ۱۰۰ است.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان ضمن پاسخگویی به سوالات قضات خاطرنشان کرد: قضات سرمایه‌های دستگاه قضائی هستند و اگر آسیبی به هر یک از قضات وارد شود این در واقع آسیب به دستگاه قضائی است بنابراین در رفتارها و ارتباط‌های خود هوشیار باشید.

۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 8689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha