رد پای معاملات شبانه در قیمت‌های حبابی بازار ارز

سفته‌بازان و دلالان بازار ارز در حالی برای کسب سود بیشتر، افزایش صوری تقاضا و افزایش کاذب قیمت‌ها در معاملات شبانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که بازارساز با عرضه‌های گسترده به دنبال کنترل نوسانات ارز است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بررسی  میدانی خبرنگار ایرنا نشان‌دهنده آرامش و ثبات در بازار است، اما در این میان، جوسازی‌های کاذبی توسط برخی دلالان انجام می‌شود که سعی در بر هم زدن این آرامش دارند.

نکته جالب این است که هدف از خرید ارز در بازار توسط سوداگران، امید به افزایش قیمت در روزهای آینده نیست بلکه آنها در تلاشند تا با خرید بیشتر مانع از ریزش قیمت‌ها شوند تا بتوانند ارزهای خریداری شده در هفته‌های قبل را با قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند.

این افراد،  افزایش صوری تقاضا را دامن زده‌اند و این در شرایطی است که خریداران واقعی در بازار اقدام به خرید نمی‌کنند زیرا تحرکات بانک مرکزی نشان دهنده کنترل قیمت ارز در روزهای آینده است.

اما سفته‌بازان بازار ارز همچنان در معاملاتی که گاهی حتی واقعی نیست و در صورت واقعی بودن، کم عمق و کم حجم است، ‌ قیمت‌های کاذب را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

این گروه، عمده معاملات از این دست را در معاملات شبانه و تلفنی انجام می‌دهند تا قیمت‌های کاذب و حبابی در بازار ایجاد کنند و جو روانی را به سمت رشد قیمت‌ها سوق دهند تا خریداران خرد با سرمایه‌های کوچک به سمت خرید در بازار ارز حرکت کنند و دلالان نیز ارزهای در اختیار خود را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند.

شیوه عمل دلالان در ایجاد تقاضای کاذب به این صورت است که با حضور خریدار کاذب در بازار، قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند و خریداران خانگی نگران کاهش سرمایه‌های خود می‌شوند. بر این اساس، این خریداران خانگی که معمولا شناخت خوبی هم از بازار ارز ندارند، برای حفظ سرمایه خود آن را به کالایی در دسترس و البته با نقدشوندگی بالا تبدیل می‌کنند.

 از نظر آنها، ارز گزینه مطلوبی به شمار می‌رود و بر این اساس اقدام به خرید انواع ارز (دلار و یورو) می کنند. در این میان، دلالان از فرصت سوءاستفاده کرده و دلارهای در اختیار خود را با قیمت گران به خریداران کم‌اطلاع می‌فروشند.

در گام بعد، دلالانی که با سو استفاده از موقعیت، ‌دلارهای در دست خود را با قیمت گران فروخته بودند از بازار خارج می‌شوند و قیمت ها به یکباره روند نزولی پیدا می کند. بدین ترتیب سفته بازان و دلالان، سود هنگفتی را عاید خود کرده، اما خریداران کم‌اطلاع دچار زیان می شوند.

پس از گذار از این تلاطم، دلالان و سفته بازان منتظر فرصت بعدی می‌مانند تا از نوسانات بازار، ماهی سود خود را صید کنند.

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha