کرونا نبود قیمت مرغ به ۴۲ هزار تومان می رسید/به دولت و وزارت خانه‌های صمت و کشاورزی هشدار داده بودیم اما به این هشدارها توجهی نشد

دبیر انجمن ملی طیور ایران گفت: قیمت ۳۵ هزار تومان برای هرکیلوگرم مرغ در بازار، پایین‌ترین نرخ معقول در شرایط فعلی است چرا که اگر رستوران‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی، بسته نبود قیمت امروز هر کیلوگرم مرغ به ۴۲ هزار تومان می‌رسید.

گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس مشاهدات میدانی و گزارشات رسیده از برخی از محله‌های تهران قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده‌فروشی‌ها به حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان رسیده است.

این در حالی‌ است که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده بود که تخم مرغ ۳۰ عددی بسته‌بندی شناسنامه‌دار حداکثر ۳۱ هزار تومان، تخم مرغ ۲۰ عددی ۲۲ هزار تومان، تخم مرغ ۱۵ عددی ۱۸ هزار تومان، تخم مرغ ۹ عددی ۱۱ هزار تومان و تخم مرغ شش عددی ۷۰۰۰ تومان عرضه شود.

اگرچه برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مدعی هستند افزایش قیمت تخم مرغ در این روزها کذب است و این گونه اخبار ناشی از بازیهای رسانه ای است تا آرامش جامعه را برهم زنند اما همین اوایل هفته سخنگوی اتحادیه مرغداران در برنامه زنده خبری اعلام کرد: تأمین نشدن سهمیه نهاده‌های دولتی سبب ایجاد کمبود و کاهش تولید در واحدهای مرغ تخم گذار شده است، زیرا مرغداران مرغ‌های خود را به کشتارگاه تحویل می‌دهند.

*صادرات بی رویه تخم مرغ کذب است

نبی پور با اشاره به اینکه بروز بیماری نیوکاسل نیز در برخی واحدهای مرغداری سبب کاهش تولید بوده است، ادامه داد: شایعه صادرات نیز دلیل دیگر افزایش قیمت است درحالیکه ما روزانه ۲۵۰ تن مازاد تولید در کشور داریم و روزانه ۱۰۰ تن صادرات انجام می‌شود بنابراین صادرات بی رویه کذب است.

سخنگوی اتحادیه مرغداران گفت: مرغداران باید برای رفع کمبود نهاده به بازار آزاد مراجعه کنند که البته به دلیل قیمت‌های بسیار بالا توان مالی برای خرید از بازار آزاد وجود ندارد، زیرا یک کامیون سویا با قیمت مصوب ۳۲ میلیون تومان می‌شود در حالی که در بازار آزاد باید ۱۶۵ میلیون تومان پرداخت کنیم و پرداخت این رقم برای مرغدار امکان پذیر نیست.

همچنین فرزاد طلاکش دبیر انجمن ملی طیور ایران نیز گفت: صنعت تخم‌مرغ کشور روزانه تا ۱۰ میلیارد تومان زیان می‌بیند. به گفته وی روزانه به طور متوسط ۳۴۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور از سوی واحدهای مرغ‌داری تولید می‌شود در حالی که قیمت تمام شده این محصول رقمی در حدود ۱۵ هزار تومان برای هرکیلوگرم است اما قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار که دو ماه پیش ابلاغ شد، به واحدهای تولیدی اجازه نمی‌دهد هر کیلوگرم تخم‌مرغ را بیشتر از ۱۲ هزار تومان به فروش برساند.

طلاکش با بیان اینکه به‌رغم ضرر و زیان ناشی از قیمت‌های دستوری، واحدهای تولیدی تخم‌مرغ کشور چاره‌ای جز تحمل این زیان و ادامه فعالیت ندارند، گفت: دوره صنعت مرغ تخم‌گذار بر خلاف مرغ گوشتی، طولانی‌مدت و دست‌کم دو ساله است و یک کارآفرین در این بخش حداقل با ۵ میلیارد تومان سرمایه باید شروع به کار کند و در طول دوره دو ساله بهره‌وری نیز ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه را باید متحمل شود، بنابراین صنعتگر این حوزه نمی‌تواند سرمایه معطل مانده خود را به یکباره سرکوب کند و چاره‌ای ندارد که به‌رغم ضرر و زیان‌های تحمیلی به تولید ادامه دهد تا شاید با اصلاح قیمت‌ها فرجی برای او حاصل شود.

به گفته وی، قیمت هر مرغ مادر برای واحدهای تولیدی تخم‌مرغ کشور ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود و مصرف روزانه دانه برای هر مرغ نیز معادل ۱۱۰ گرم و به قیمت هرکیلوگرم ۳۲۰۰ تومان است.

به گفته دبیر انجمن ملی طیور ایران، واحدهای تولیدی این بخش در صورتی از ادامه تولید دست خواهند کشید که دوره دو ساله تولید را سپری کرده و امیدی به دوره بعدی نداشته باشند؛ در این صورت است که کشور با کمبود تخم‌مرغ مواجه خواهد شد چرا که این محصول به دلیل عمر پایین ماندگاری و شکنندگی بالا، تجارت محدودی دارد و تنها می‌توان آن را به کشور های همسایه فرستاد یا ازآنجا تامین کرد.

طلاکش همچنین با اشاره به افزایش قیمت مرغ مصرفی در بازار داخل طی روزهای اخیر، یادآوری کرد که صنعت مرغ کشور این روز را از چند ماه گذشته پیش‌بینی کرده و به دولت و وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی هشدار داده بود اما به این هشدارها توجهی نشد.

* کرونا نبود قیمت مرغ به ۴۲ هزار تومان می رسید

طلاکش یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار را توقف تولید برخی از واحدهای تولیدی عنوان کرد که به گفته وی، به دلیل شرایط دشوار پیش آمده برای تولید، این واحدها دیگر امکان جوجه‌ریزی ندارند و دست از تولید کشیده‌اند.

وی در عین حال تصریح کرد که قیمت ۳۵ هزار تومان برای هرکیلوگرم مرغ در بازار، پایین‌ترین نرخ معقول در شرایط فعلی است چرا که اگر رستوران‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی، بسته نبوده و مشغول به فعالیت می‌بودند، قیمت امروز هر کیلوگرم مرغ به ۴۲ هزار تومان می‌رسید.

محمد مهدی اصفهانی عضو اتحادیه مرغداران میهن در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد می گوید همواره دولت ها در طول ۴۰ سال گذشته براساس منافع خودشان تصمیم به تولید گرفته اند و کمترین توجه را نسبت به منافع ملی داشته اند.

وی ادامه داد: برخی از دولتها سعی کرده اند نهاده را تامین کنند تا قیمت تولید پایین بیاید و در نهایت قیمت تخم مرغ پایین باشد برخی ها هم برعکس دنبال تولید گران هستند تا بتوانند اقدام به واردات کنند زیرا فکر می کنند تخم مرغ همسایه غاز است.

اصفهانی با اشاره به اینکه تولیدکننده در طول این سالها کارگزار دولت است گفت: به هر میزان که دولت تشخیص دهد، تولید و صادرات در این صنعت باید ایجاد شود و قیمت‌ها را نیز دولت دیکته می‌کند.

* علاقه مندان به صنعت مرغداری بدانند این صنعت زیان ده است

این تولیدکننده تخم مرغ ادامه داد: اکنون حدود ۲۰ هزار مرغ‌دار در کشور اقدام به تولید گوشت مرغ و تخم مرغ می کنند  اما دولت هرگز منافع تولیدکننده را در قیمت گذاری ندید به همین دلیل من به جوانانی که علاقه به این صنعت دارند توصیه می کنم پولشان را در بخش های دیگر هزینه کنند و به دنبال تولید مرغ و تخم مرغ نروند زیرا این صنعت هیچ‌گاه رشد اقتصادی نداشته و کارآفرینان این بخش علاوه بر آنکه همچنان به بانک‌ها بدهی دارند، نتوانسته‌اند ذخایر مالی مناسبی نیز داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بارها به دولت و وزرای مربوطه نامه نوشتیم که دست از سر مرغدار بردارید؛ دست از سر تولید کننده تخم مرغ بردارید ما نهاده دولتی نخواستیم اجازه دهید خودمان نهاده بخریم اما قیمت را آزاد کنید  وبرای ما قیمت گذاری نکنید کسی گوش نداد؛ امروز دولت بی تدبیر می توانست همین ارز ۴۲۰۰ تومانی را که منتش برای تولید کننده مانده است حذف کند و به عنوان یارانه در اختیار مردم مستضعف قراردهد تا بتوانند گوشت و مرغ و تخم مرغ تهیه کنند و اینگونه برای گرفتن مرغ دولتی در ایام کرونا و سوز سرما در صف نیاستند تا مسخره خاص و عام دنیا نشویم.

این عضو اتحادیه مرغداران تخم گذار خاطر نشان کرد: دولت یازدهم یکبار موقع سرکار امدن با دادن سبد معیشت آبروی ملت ایران را برد یک بار هم در ماه های پایانی آبروی ملت ایران را برد به این دلیل که هیچ یک از اعضای دولت تدبیر نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: از ماه ها پیش بارها به دولت اعلام کردیم آقایان امسال برنامه شما برای واردات نهاده چیست؟ اگر نمی توانید تامین کنید رسما بگویید تا خودمان به فکر باشیم اما در عوض اجازه دهید قیمت مرغ و تخم مرغ آزاد باشد که اگر این کار را می کردند امروز قیمت مرغ و تخم مرغ این گونه نبود.

اصفهانی تصریح کرد: واقعا خدا مردم ایران را دوست داشت که کرونا آمد والا تقاضا برای مرغ و تخم مرغ بالا می رفت و با این قیمت ۳۵ هزار تومان نمی شد مرغ خرید؛ من به جای دولت از قشر زحمت کش کارگران خجالت می کشم، من شرمندگی را در چهره کارگرانم که در مرغداری کار می کنند اما نمی توانند مرغ خریداری کنند می بینم.

وی ادامه داد: دولت نشان داده است آنقدر که حواسش به مذاکرات سیاسی است به شرایط اقتصادی توجه ندارد و حتی مسئولان و مدیران اقتصادی هم دنبال گشایش های اقتصادی از طریق آمریکا هستند اما من به عنوان تولید کننده وظیفه دارم که مرغ را تولید و در اختیار مردم قراردهم و کاری به اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا شده است ندارم، حرف من این است دولت که می خواهد با مذاکرات سرگرم باشد حداقل اجازه دهد مرغدار و دامدار بتواند نهاده را با قیمت آزاد خریداری کند و مرغ را با قیمت آزاد بفروشد و برایش تعیین تکلیف نکند.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده است تخم مرغ ها صادر می شود و علت گرانی صادرات تخم مرغ است گفت: صادرات تخم مرغ هم دست مرغدار نیست بلکه دست دولت است دولت می تواند جلوی صادرات را بگیرد یا به تولیدکننده اجازه صادرات دهد.

وی با اشاره به اینکه صنعت تخم‌مرغ کشور طی پنج سال گذشته، بازار صادراتی آسیای میانه را از دست داد در حالی که بازارهای عراق و افغانستان نیز دست‌کم تا پنج سال آینده به طور کامل از دست ایران خارج خواهد شد.

انتهای پیام/

۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 8627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha