روند مثبت بورس ادامه‌دار خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه به طور کلی شرایط بورس را بسیار خوب دانست و اعلام کرد که افت شاخص کل در بازار به طور کلی، مقطعی و گذرا است و شرایط کلی بازار سرمایه صعودی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ دیروز بازار سرمایه در اثر تغییر ناگهانی هوا تب کرده بود و از شدت هیجان صعود دیروز و جنب و جوش خود در روز گذشته، امروز زمین خورد و رنگ چهره‌اش سرخ شد چراکه در معاملات روز جاری، نماگر اصلی بازار بیشتر از ۱۸ هزار واحد سقوط کرد و از نوک قله صعود کرده خود، با شیبی تند، سر خورد و پایین آمد. وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر به گونه‌ای شده است که نمی‌توان حدس زد روز بعد حال آن چگونه است و سهامداران بیشتر روی چه سهم‌هایی باید سرمایه‌گذاری کنند اما با این وجود، بسیاری از کارشناسان بر این عمقیده‌اند که حال بازار سرمایه  کاملا خوب است و در حال حاضر هم روند طبیعی و رو به رشد خود را طی می‌کند.

با این حال، باید گفت حرف تحلیلگران چندان بیراه هم نیست زیرا دیروز شاخص کل هم‌وزن خلاف مسیر شاخص کل حرکت کرد و نشان می‌دهد که این بازار هنوز جای امیدواری برای سرمایه‌گذاری دارد و باید روی آن در بلند مدت حساب کرد چراکه امروز خبر پذیرفتن شکست توسط ترامپ باعث شده است تا قیمت دلار تا حد زیادی پایین بکشد و طلای جهانی هم روی دور سقوط قرار بگیرد و تا زمان سر کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید به این روند امیدوار بود که بازار سهام، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری خواهد بود و در میان‌مدت می‌تواند سود خوبی را نصیب سهامداران کند. اما با تمام این شرایط، به سراغ کارشناسان بازار سرمایه رفته‌ایم تا علت این روند منفی بازار را جویا شویم.

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط دیروز معاملات بازار سرمایه گفت: شرایط بازار سرمایه امروز بسیار خوب بوده است چراکه حجم معاملات به دلیل دو هفته تعطیلی به دلیل شیوع کرونا بالاتر رفته است و رکود بازارهای دیگر هم در این مسئله تأثیرگذار بوده‌اند. علاوه بر این اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و باید گفت که نتیجه معاملات واقعی و تصمیم‌های بی حاشیه سهامداران همین است.

وی افزود: بازار سرمایه در کل بازاری صعودی خواهد بود البته امکان دارد در این میان، نوساناتی هم در سیر صعودی شاخص کل اتفاق بیفتد، اما این تلاطم‌ها کاملاً مقطعی و جزئی است مگر اینکه یک مسئله سیاسی یا اقتصادی اثرگذار منفی یا مثبت در شرایط کشور یا جهان پیش بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلیل منفی بودن چند روزه سهم‌های فولادی در بورس فلزات اساسی تصریح کرد: این روند کاهشی ارزش سهم‌های فولادی در بازار سرمایه نتیجه قیمت‌گذاری دستوری از طریق همین بخش‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌هایی مانند همین مصوبه دستوری اخیر است و تا زمانی که اینگونه سیاست‌گذاری‌ها و شیوه‌نامه‌ها باشد، حتما این روند نزولی ارزش سهم‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

مهرآور در رابطه با اثرات منفی این شیوه‌نامه ادامه داد: امیدواریم که مسئولان دلسوز از این روندها فاصله گرفته و طوری تصمیم نگیرند که یک بخش سود کند و بخش دیگر ضرر، به عنوان مثال در اینجا طرف سنگ‌آهنی‌ها را گرفته و علیه فولادی‌ها عمل کنند و در عوض، باید تصمیماتی غیر دستوری به نفع همه گرفته شود.

وی در پایان با اشاره به روند مثبت بازار درباره معاملات  امروز بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه شرایط خوبی داشته و به نظر می‌رسد همین روند هم  چهارشنبه ادامه داشته باشد و امروز هم روز خوبی را در بازار سرمایه خواهیم داشت و حتی می‌توان گفت تا هفته آینده این روند مثبت به شرط اینکه اتفاق خاصی نیفتد، ادامه خواهد داشت.

۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 8536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha