۷ دلیلی که ارزش سهام انرژی طی یک سال آتی تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد/ افزایش ۲ برابری قیمت گاز طبیعی در جهان اعمال خواهد شد؟

سهام انرژی همچنان خریداران زیادی دارد. ارزش این سهام ممکن است طی سال جاری تا ۶۰ درصد افزایش یابد، در حالی که شاخص‌ها رشد بسیار متوسطی خواهند داشت و رشد شاخص نزدک معادل منفی ۴۱/۰ درصد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  اقتصاد در حال قوی‌تر شدن است و سهام انرژی ارزان به نظر می‌رسد. اما ارزش سهام انرژی در بازار طی ماه جاری یکباره افزایش یافت. سهام انرژی همچنان خریداران زیادی دارد. ارزش این سهام ممکن است طی سال جاری تا ۶۰ درصد افزایش یابد، در حالی که شاخص‌ها رشد بسیار متوسطی خواهند داشت و رشد شاخص نزدک معادل منفی ۴۱/۰ درصد خواهد بود.

بیشتر سهام انرژی خرید کنید

سهام انرژی ممکن است در میان‌مدت به قیمت‌های ارزانی به فروش برسند – عمدتاً به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا که ممکن است مانع رشد اقتصادی شوند و انگیزه سرمایه‌گذاری چشمگیر را نابود کنند. اما در صورت تحقق چنین سناریویی، بیشتر خرید کنید.

در این ‌جا هفت دلیل برای این‌که چرا ارزش سهام انرژی افزایش می‌یابد ارائه می‌شود:

۱- نام‌های حوزه انرژی، یک بازی چرخه‌ای‌اند. من از زمان کاهش قیمت‌ها در ماه مارس، در برگه سهامم روی شرکت‌های چرخه‌ای تأکید می‌کنم. دلیل علاقه من به این شرکت‌ها تا حدودی این بود که آن‌ها منفور بودند. اکنون سرمایه‌گذاران دیگری نیز به این سهام علاقه‌مند شده‌اند، اما من مشکلی با این قضیه ندارم.

وقتی از رکود به سمت رشد و رشد بیشتر حرکت می‌کنیم، عملکرد سهام چرخه‌ای بهتر می‌شود. من پیش‌بینی می‌کنم که اقتصاد تا تابستان بعدی تقویت می‌شود و دلیل آن هم عبارت است از محرک‌های مالی و نیز پیشرفت در مقابله با شیوع ویروس کرونا.

۲- سهام انرژی همچنان فضای زیادی برای رشد دارند. جاناتان واگورن که مدیر صندوق انرژی جهانی گوینس اتکینسون است می‌گوید که اگر قیمت‌های نفت به سطوح قبل از شیوع کرونا بازگردد، شاید ارزش سهام انرژی تا ۶۰ درصد افزایش یابد. به این ترتیب، ارزش این سهام – همگام با رشد قیمت‌های نفت و اقتصاد - به سطوح قبل از شیوع کرونا برمی‌گردد.

واگورن عنوان می‌کند که «این رشد در مقایسه با آنچه طی سال جاری از دست دادیم، هیچ است».

۳- پروازها از سر گرفته می‌شوند. رکود ناشی از شیوع کرونا سبب رکود در بخش حمل و نقل شده است. واگورن اشاره می‌کند که با توجه به این‌که ساخت واکسن‌ها سبب کاهش نگرانی باب ویروس کرونا می‌شود، مردم دوباره سفرهای هوایی (و سفر با خودرو) را آغاز می‌کنند، و به این ترتیب تقاضا برای سوخت افزایش می‌یابد. این امر موجب افزایش قیمت‌های انرژی می‌شود.

بنی وانگ تحلیلگر انرژی در مورگان استنلی گفته است که مصرف بنزین در ایالات متحده تا ۹۰ درصد به حالت عادی بازگشته و سوخت جت هم تا ۴۰ درصد.

دیگر منابع کلیدی تقاضا نظیر حمل و نقل سنگین و تولیدات پتروشیمی، شدیداً به رشد تولید ناخالص داخلی وابسته‌اند.

۴- ارزش سهام انرژی، ارزان به نظر می‌رسد. چنان‌که واگورن می‌گوید، اکنون نرخ ارزش بازار به ارزش دارایی خالص در بخش انرژی، زیر یک است، و این نرخ یکی از کمترین ارزش گذاری‌ها در نسبت به اس و پی ۵۰۰ طی ۷۰ سال اخیر است. دوین مک‌ درموت تحلیلگر انرژی در مورگان استنلی می‌گوید که «ما همچنان شاهد ارزش‌گذاری‌های نسبتاً جذاب در بخش انرژی خواهیم بود».

۵- خیلی از مردم در آینده برای خرید سهام انرژی هجوم می‌آورند. برایان سینگر تحلیلگر انرژی در گلدمن ساکس می‌گوید که «اگرچه تقاضا برای نفت و قیمت‌های نفت در پی تولید موفقیت‌آمیز واکسن کرونا افزایش می‌یابند، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذارانی که همه‌ نوع سهامی را می‌خرند هنوز به سراغ بخش انرژی بازنگشته‌اند».

اگر اکنون خرید کنید، خریداران بالقوه بسیاری هستند که در آینده نزدیک سبب افزایش ارزش سهام شما خواهند شد.

۶- عرضه لزوماً به سرعت به سطوح قبلی بازنمی‌گردد. اوپک و روسیه به خوبی میزان عرضه را کنترل می‌کنند تا از قیمت‌ها حمایت کنند. به باور واگورن، این رویه تداوم می‌یابد. این کشورها اجازه می‌دهند تا قیمت‌ها به اندازه کافی افزایش یابد تا به میزانی از سود برسند – اما اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها تا حدی افزایش یابد که به محرکی برای از سر گیری استخراج نفت شیل در ایالات متحده بدل شود.

در هر صورت، تولیدکنندگان آمریکایی اکنون محتاطانه‌تر عمل می‌کنند. مک‌ درموت می‌گوید که آن‌ها پس از هزینه کرد اضافی ۵۰ میلیارد دلار پول نقد طی پنج سال اخیر، در نظر دارند هزینه‌های سرمایه‌ای را به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پول نقد جاری برسانند، و رشد تولید را به ۵ تا ۱۰ درصد در سال محدود کنند.

در غیر این صورت، ممکن است تأمین مالی دشوار شود زیرا وام‌دهندگان کمیاب هستند. بنا به گفته شریف سوکی یکی از بنیان‌ گذاران تلورین که در پروژه‌ های گاز طبیعی سرمایه‌گذاری می‌کند، مشوق‌های اندکی هم برای افزایش تولید وجود دارد، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی از سودهای حاصل از قیمت‌های بالاتر نفت طی سال آتی صرف نظر کرده‌اند. وی می‌گوید «ایالات متحده در حال بازگشت به سطوح قبل از شیوع کرونا نیست. مقدار چشمگیری نفت از بازار حذف می‌شود».

۷- مشکلات بزرگ‌تری هم پیش روی عرضه در بلندمدت وجود دارد.

در مجموع، خروجی تولیدی چاه‌های نفت طبیعتاً هر ساله حدود ۵/۳ درصد کاهش می‌یابد. لری مک‌دونالد از بئر ترپز می‌گوید که بنابراین هر ساله باید دو منبع تولید با ظرفیت تولید کانادا داشته باشیم تا صرفاً امکان ثابت نگه داشتن عرضه جهانی میسر شود.

در خلال رکود جاری، شرکت‌های انرژی سرمایه‌گذاری روی چاه‌های جدید را تا حد زیادی کاهش دادند. عملیاتی کردن این چاه‌ها دو سال یا بیشتر زمان می‌برد. مک‌دونالد می‌گوید «بازار به‌وضوح به تولیدکنندگان نشان داده است که اگر پول خود را صرف پروژه‌های بلندمدت کنند، در کوتاه‌مدت ضربه شدیدی می‌خورند».

نهایتاً به دلیل این کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، محدودیت‌های فزاینده‌ای پیش روی عرضه طی سال‌های آتی خواهد بود.

وضعیت گاز طبیعی

بنا به دلایل قانع‌کننده متعددی، ممکن است قیمت گاز طبیعی آمریکای شمالی طی زمستان جاری تا ۶۰ درصد افزایش یابد. دلیل نخست این‌که افزایش صادرات گاز طبیعی مایع سبب کاهش عرضه شده است. دلیل دوم این‌که میزان گاز طبیعی ترکیبی‌ای که توسط تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا تولید می‌شود، شدیداً کاهش یافته است زیرا آن‌ها به دلیل قیمت‌های پایین نفت، تولید را کاهش داده‌اند.

دلیل سوم این‌که ممکن شاهد سرمای غیرمعمولی در زمستان جاری باشیم. توماس داون از مؤسسه تحلیلی ودربل پیش‌بینی می‌کند که جمعیتی که دمای هوا در محل سکونت آن‌ها به زیر ۵-۶ درجه می‌رسد و باید از وسایل گرمایشی استفاده کنند، در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته و نیز نسبت به متوسط ۱۰ سال اخیر افزایش خواهد یافت.

افزایش دو برابری قیمت گاز طبیعی؟

سوکی از مؤسسه تلورین می‌گوید که قیمت‌های گاز طبیعی برای مدتی طولانی به حدی پایین بوده‌اند که اکنون تعداد دکل‌های حفاری تا حد خطرناکی پایین است. در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۷۵ دکل حفاری فعال وجود دارد. اما بنا به برآورد سوکی، با توجه به چالش‌های فوق‌الذکر، ما به ۲۰۰ دکل نیاز خواهیم داشت. وی می‌گوید «ما هیچ‌گاه قادر نبوده‌ایم بیش از شش یا هفت دکل را در ماه به بخش تولید اضافه کنیم، بنابراین رسیدن به ۲۰ دکل مورد نیاز، دو سال زمان خواهد برد».

در نهایت، در سایه دولت جو بایدن، کارخانه‌های برق در پی افزایش قیمت‌های گاز، زغال سنگ را جایگزین گاز طبیعی نخواهند کرد.

در نتیجه، بنا به پیش‌بینی سوکی، قیمت گاز طبیعی که اکنون ۶۰/۲ دلار به ازای هر ام‌ام‌بی‌تی‌یو است، به ۵ دلار خواهد رسید.

۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
کد خبر: 8532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha