بازندگان رشد ۱۳ درصدی شاخص کل بورس

هر چنددر ۱۱ روز معاملاتی اخیر شاخص کل بورس تهران با افزایش ۸/ ۱۲درصدی همراه شده و نماگر هم‌ وزن نیز رشد ۳/ ۸درصدی را ثبت کرده است، اما همه صنایع این بازار سبزپوش نبودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ هر چند در ۱۱ روز معاملاتی اخیر شاخص کل بورس تهران با افزایش ۸/ ۱۲درصدی همراه شده و نماگر هم‌وزن نیز رشد ۳/ ۸درصدی را ثبت کرده است، اما همه صنایع این بازار سبزپوش نبودند.

از این رو شاهد افت میانگین قیمت سهام در ۶ گروه بورسی بودیم که قریب به اتفاق این گروه‌ها در زمره صنایع تک سهم بازار قرار می‌گرفتند و همین موضوع نیز سبب رشد کمتر شاخص هم‌وزن شد.

در صدر این گروه‌ها نماد صنعت وسایل ارتباطی با تک سهم «ولپارس» می‌درخشد که نزول ۹/ ۱۸ درصدی را در ۱۱ روز معاملاتی گذشته ثبت کرده است. این گروه در زمان اصلاح ۴ ماهه بازار سهام نیز با افت ۵/ ۶۸ درصدی مواجه شده بود.

محصولات چرمی با افت ۱/ ۱۸ درصدی، انتشار و چاپ با کاهش ۶/ ۱۳ درصدی، استخراج سایر معادن با افت بیش از ۸/ ۱۰درصدی و محصولات چوبی با کاهش ۸/ ۶ درصدی دیگر صنایع بازنده در روزهای صعودی بورس تهران بودند. اما در میان این گروه‌ها نام صنعت چند رشته‌ای صنعتی نیز به چشم می‌خورد.

گروهی که در زمان اصلاح بورس به موجب متوقف بودن یکی از بزرگان بازار یعنی «شستا» از افت بیشتر مصون مانده بود و با کاهش ۴۵ درصدی مواجه شده بود. در روزهای صعودی اخیر اما ۳/ ۴ درصد دیگر از ارتفاع شاخص این صنعت کاسته شده است که مهم‌ترین دلیل آن نیز معاملات منفی و فشار فروش فزاینده در نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بوده است.

اولین هفته آذر سبزپوش شد

همان‌طور که اشاره شد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران معاملات آخرین روز هفته را با افزایش عرضه در کلیات بازار آغاز کرد و در دقایق ابتدایی با افت ۱۰ هزار واحدی به عدد ۳۴۷/ ۱ میلیون واحد بازگشت. اما در ادامه ورق برگشت و بسیاری از نمادها مخصوصا کامودیتی‌ها با افزایش تقاضا مواجه شدند. به این ترتیب شاخص کل بورس با رشد بیش از ۱۰هزار واحد معادل ۷۴/ ۰ درصد معاملات خود را سبزپوش به پایان رساند و به سطح ۳۶۷/ ۱ میلیون واحد رسید. شاخص کل هموزن اما از همان ابتدای معاملات با افزایش تقاضا همراه بود و درنهایت با رشد ۱۷/ ۱ درصدی در بیشترین مقدار روزانه خود بسته شد. این امر بیانگر افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای شرکت‌های کوچک بازار سهام است. در فرابورس نیز این شاخص رشد ۲۵۲ واحدی را تجربه کرد. به این‌ترتیب معاملات اولین هفته آذر ماه پس از سبز دو هفته منفی، با رشد ۶/ ۱ درصدی شاخص کل به پایان رسید.

در چند روز اخیر به دنبال انتشار شیوه‌نامه جدید دولت برای تنظیم بازار فولاد نمادهای فولادی با افزایش عرضه مواجه شدند. این امر اثر منفی بر سایر نمادها نیز داشت. اما روز سه‌شنبه در پی اعتراض فولادسازان، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور جلسه‌ای جهت رسیدگی و احتمالا تعدیل در این شیوه‌نامه ترتیب داد. امید فولادسازان به این موضوع در کنار روند مثبت در بازارهای جهانی به مثبت شدن و افزایش تقاضا در نمادهای فولادی و کالایی‌ها منجر شد. به‌طوری که «فولاد» به‌عنوان لیدر در نمادهای این گروه با صف خرید همراه بود.

نماد معاملاتی «شستا» که چند روزی است از نگاه برخی از سهامداران متهم در ایجاد فضای منفی در کلیات بازار بود، به‌رغم اینکه تا سقف قیمت هم پیشروی داشت در نهایت مغلوب فروشندگان شد و با صف فروش معاملات خود را پایان داد و شاخص کل بورس را ۲۶۱۵ واحد پایین کشید. در جریان داد و ستدهای روز چهارشنبه از ۳۴۷ نماد بورسی ۲/ ۴۱ درصد از نمادها صف خرید به ارزش ۱۴۳۱ میلیارد تومان تشکیل دادند.

همچنین ۶/ ۱۴ درصد از نمادها صف فروش ۶۴۶ میلیاردی داشتند. نماد بانکی «وتجارت» با حجم ۲۳۴ میلیون سهمی سنگین‌ترین صف خرید و «کفپارس» بیشترین حجم صف فروش را داشت. در فرابورس نیز از ۱۳۱ نماد (تابلوی اصلی فرابورس) ۷۳ نماد معادل ۷/ ۵۵ درصد از نمادها صف خرید به ارزش ۶۹۳ میلیارد تومان داشتند. اما تنها ۱۵ نماد به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان صف فروش تشکیل دادند. «تلیسه» بیشترین حجم صف خرید و «بکهنوج» با صف فروش ۱۲۸ میلیون سهمی سنگین‌ترین صف فروش این بازار بود. در بازار پایه فرابورس از ۱۲۷ نماد معامله شده ۴۱ درصد از نمادها (۵۲ نماد) صف خرید ۳۵۶ میلیارد تومانی و ۵۷ نماد معادل ۸/ ۴۴ درصد از نمادها صف فروش ۵۹۷ میلیارد تومانی داشتند.

«سامان» با صف خرید ۱۱۶ میلیون سهمی سنگین‌ترین حجم صف خرید و «لکما» با حجم ۱۴۳ میلیون سهمی سنگین‌ترین صف فروش را در این بازار فرابورسی دارا بودند. در مجموع کل معاملات بورس و فرابورس ۶/ ۵۹ درصد از نمادها در محدوده مثبت و ۵/ ۳۴ درصد از نمادها در محدوده منفی به معاملات خود پایان دادند.

سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس و «بپاس»، «آریا» و «میدکو» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در معاملات مجموع بورس و فرابورس برخلاف روز سه‌شنبه سهامداران حقیقی بیشتر از سهامداران حقوقی خریدار بودند.

به این‌ترتیب در معاملات بورسی سهامی به ارزش ۲۰۱ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها منتقل شد. در معاملات فرابورسی نیز سهامی به ارزش ۶/ ۹۳ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. ارزش معاملات کل بورس و فرابورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بیش از ۲/ ۳۱ هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد بورس به‌رغم کاهش نسبت به روز سه‌شنبه، اما رقم قابل توجه ۱۴ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومان را ثبت کرد. در فرابورس نیز ارزش معاملات خرد ۳ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان رقم خورد.

انتهای پیام./

۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 8526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha