۲۵ طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد یورو احداث می شود

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: این هلدینگ برای ریل‌گذاری آینده صنعت پتروشیمی و در جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی، حدود ۲۵ طرح بزرگ و کوچک را با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۴ میلیون یورو در حال اجرا دارد.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جعفر ربیعی صبح امروز در آیین بهره‌برداری رسمی پتروشیمی لردگان اظهار کرد: صنعت پتروشیمی کشور افتخار دارد که در کنار تولید و صادرات ده‌ها میلیون تن محصول پتروشیمی در دوران سخت کرونا و تحریم، از توسعه در این صنعت غافل نبوده است و امروز شاهد بهره‌برداری از یک واحد بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری هستیم.

وی با بیان اینکه این شرکت امسال بهره‌برداری از چهار طرح را در جهش دوم صنعت پتروشیمی در برنامه دارد و پتروشیمی لردگان نخستین آن است، ادامه داد: لردگان یک واحد بزرگ تولید اوره و آمونیاک با ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که می‌تواند حدود یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونیاک مازاد را به بازار عرضه کند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به نقش اثرگذار تولید و صادرات صنعت پتروشیمی در دوران سخت کرونا و تحریم تأکید کرد و گفت: افزون‌بر این، صنعت پتروشیمی در این دوران از توسعه نیز غافل نبوده است.

صادرات ۸۰ درصد محصولات

به گفته ربیعی، براساس برنامه ریزی انجام شده است، پس از پوشش نیاز داخل، ۸۰ درصد محصولات تولیدی پتروشیمی لردگان صادر می‌شود که بخشی از آن از طریق سوآپ با پتروشیمی پردیس در عسلویه است که حمل و نقل محصول اوره در کشور را مقداری تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خوراک این طرح گاز طبیعی است و با خط لوله سراسری گاز به مقدار سالانه ۷۵۰ میلیون مترمکب تأمین می‌شود، تصریح کرد: رقم سرمایه‌گذاری این طرح با در نظر گرفتن هزینه‌های تأمین مالی حدود ۸۷۵ میلیون یوروست که از طریق سرمایه‌گذاری‌های اولیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تسهیلات ریالی بانک سپه، آورده نقدی سهامداران، اوراق مشارکت و فاینانس خارجی با عاملیت بانک سپه تأمین شده، فاینانس خارجی این پروژه ۵۰۴ میلیون یورو بوده که هم‌اکنون بازپرداخت این اقساط آغاز شده است.

راه‌اندازی لردگان به دست متخصصان داخلی

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، درآمد پتروشیمی لردگان را در ظرفیت کامل سالانه ۲۴۰ میلیون دلار پیش‌بینی و اظهار کرد: این مجتمع زمینه اشتغال حدود ۲۸۰۰ نفر در زمان ساخت و ۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۱۵۰۰ نفر غیرمستقیم را در زمان بهره‌برداری ایجاد کرده است.

ربیعی با بیان اینکه عملیات نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی پتروشیمی لردگان به‌دلیل مشکلات تحریم در غیبت فروشندگان دانش فنی (لایسنس) و بدون نظارت آن‌ها و به دست متخصصان داخلی انجام شده است، گفت: این موضوع از این نظر اقدامی بی‌سابقه  به شمار می‌آید.

وی به ۲۸ میلیون نفر کار بدون حادثه در زمان ساخت پروژه اشاره و تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد کارکنان شاغل در زمان ساخت و بهره‌برداری این پروژه بومی استان چهارمحال و بختیاری هستند که در نوع خود بسیار قابل توجه است.

مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: این طرحپیش از اینکه به بهره‌برداری برسد در بورس تهران ثبت شد و سهام آن هم‌اکنون در فرابورس قابل معامله است.

ربیعی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس و شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاران ایرانیان (پترول) همسو با سیاست‌های وزارت نفت به عنوان سهامدار عمده این طرح با هدف توسعه صنایع پایین‌دستی و فعال‌سازی بخش خصوصی یک طرح کریستال ملامین به ظرفیت ۴۰ هزار تن را تعریف کرده است که هم‌اکنون ۲۵ درصد پیشرفت دارد، افزود: با مشارکت بخش خصوصی، دو پارک صنعتی کریستال ملامین و اوره رزینی در پایین‌دست پروژه تعریف شده است که ۲۴۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی پتروشیمی لردگان، حجم تولید سالانه اوره و آمونیاک کشور از ۵.۶ به ۶.۷ میلیون تن می‌رسد، گفت: این موضوع مصداق بازر جهش تولید است و ایران را به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوره و آمونیاک در جهان تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/

۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 8524

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha