دولت پاسخگوی بی تدبیری هایش در خصوص قیمت مرغ باشد

نماینده مردم خاش در مجلس گفت:با آغاز قرنطینه عمومی به جای نظارت بر بازار و توزیع بسته های معیشتی، قیمت مرغ به عنوان آخرین و ارزان ترین منبع پروتئینی یک شبه ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اسماعیل حسین زهی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۵ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از مقام معظم رهبری که همواره خدمت به مردم سیستان و بلوچستان  را با لطف و عنایت ویژه و خاص به مسئولان مربوطه گوشزد نموده اند و گرامیداشت هفته بسیج گفت: در نطق گذشته به بیان گوشه ای از مشکلات و کمبودهای حوزه انتخابیه  ام در شهرستان های خاش، میرجاوه، تفتان، و بخش‌های کورین و نصرت آباد پرداختم که لازم به ذکر است از آن تاریخ  تاکنون هیچگونه اقدام موثری از سوی مسئولان امر صورت نگرفته و صرفا با کاغذ بازی و مکاتبات بی نتیجه، در حال سپری نمودن زمان و اتلاف وقت هستند.

نماینده مردم خاش، میر جاوه ، بخشهای نصرت آباد و کورین در مجلس ادامه داد: بنده با پایبندی به تعهد اخلاقی و وظیفه خویش به عنوان خدمتگزار ملت در مجلس شورای اسلامی در این مجال نیز دست از مطالبه گری برنداشته و تا آخرین لحظه دوره کاری نیز از این مهم غافل نخواهم بود.

وی افزود: شرایط سخت معیشتی و گذران زندگی در این خطه از میهن پهناور ایران اسلامی شایسته دیار بزرگمردانی جیند، حمل، و رستم نبوده، زیرا تاریخ گواه عمران و آبادانی این منطقه در سالهای گذشته به عنوان نمادی از مهد ایثار، وطن پرستی، فرهنگ و تمدن و آبادی ایران اسلامی است.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان در طول تاریخ قلوب اقوام و مذاهب بوده و همه مکلف هستیم به آنچه از دل جامعه بر می آید عمل نماییم و ندای وحدت و همدلی را در کنار هم سر دهیم.

حسین زهی اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند افزایش قیمت بسیاری از مایحتاج مردم نظیر گوشت مرغ و قرمز فاقد هرگونه مبنا است. پس چگونه می شود توجیه کرد با آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر به جای نظارت بر بازار و تهیه و توزیع بسته های کمک معیشتی و ترغیب مردم به در خانه ماندن، قیمت مرغ به عنوان آخرین و ارزان‌ترین منبع پروتئینی یک شبه ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و از سفره کوچک شده مردم پر بکشد؟ آیا اینگونه می شود مردم  را در خانه نگه داشت؟ برای انتقال ویروس، دوستان دولت حداقل برای مردم دورنمایی برای توقف یا رو به کاهش نهادن قیمت ها ترسیم کنند تا اینگونه امنیت روانی و زیستی آنها را به مخاطره نیندازند.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان سرزمین مردان مرد و اسطوره های کم نظیر در حوزه های متعدد علمی، فرهنگی و هنری است که در سال‌های نه چندان دور، سیستان به عنوان انبار غله آسیا و از بلوچستان به واسطه سرسبزی، طراوت و آب فراوان به هندوستان کوچک تعبیر می شد که متاسفانه امروزه مردم این خطه بر اثر کم توجهی و بی تدبیری برخی مدیران، همچنین عمق محرومیت و عقب ماندگی ناشی از ظلم و ستم رژیم سفاک پهلوی در آرزوی جرعه ای آب برای نوشیدن به سر می برند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس خطاب به وزیر نیرو گفت: مشکل تامین آب شرب شهر خاش با برگزاری جلسه و نشست و بدون تامین منبع مالی و تزریق اعتبار مورد نیاز  به سرانجام درستی منتهی نخواهد شد ؛ لذا برخود لازم می دانم بر حسب وظیفه، به عنوان نماینده، مراتب گلایه و نارضایتی مردم شریف و فهیم حوزه انتخابیه بالاخص شهر خاش را به مسئولان وزارت نیرو ابراز نمایم.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد مناطق روستایی حوزه انتخابیه ام فاقد شبکه آبرسانی بوده و یا از نعمت آب محروم هستند. به چه کسی باید گفت و از چه کسی این سوال را پرسید که این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت؟

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: مسئولان وزارت نیرو برگزاری جلسات را مطرح می کنند،اما چاره کار این نیست و فقط تامین و تخصیص اعتبار با برآورد دقیق فنی و کارشناسی و دارای برنامه زمان بندی منظم می تواند آلام مردم رنج کشیده این خطه را تسکین نماید.

نماینده مردم خاش، میر جاوه ، بخشهای نصرت آباد و کورین در مجلس ادامه داد: مردمی که امروز با قهر طبیعت و بی لیاقتی برخی از مسئولان با سخت‌ترین شرایط زندگی دست و پنجه نرم می کنند، میهن پرستی و اعتقاد به التزام به نظام و ولایت فقیه خط قرمز آنان است. این مردم در طول تاریخ هیچگاه با بیگانگان مزدور و زورگو سازش نداشته که نمونه بارز آن و مصداق عینی این مهم دفاع مردم خاش در برابر تجاوز گری مزدوران استعمار پیر در دره نالک و نابودی آنان است.

وی افزود: تعداد واحدهای بزرگ صنعتی تولیدی در سیستان و بلوچستان کمتر از تعداد انگشتان یک دست است، کمبود واحدهای فعال صنعتی و معدنی، عدم بهره گیری از پتانسیل مرز و همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان، عدم وجود سدهای تامین و ذخیره آبهای سطحی و خروج اکثر روان‌آب‌ها به خارج از مرز، بالاخص در مناطق مرزی و کوهستانی تفتان، منطقه مرزی روتک، ریگ ملک و تهلاب و اتخاذ سیاستهای واحد برای مدیریت آب در همه مناطق با پیچیدن نسخه یکسان و بدون توجه به استثنائات و موارد خاص از قبیل طرح نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های آب کشاورزی و محدود نمودن برداشت از منابع آب زیرزمینی از سوی شرکت مدیریت منابع آب، در مناطق صفر مرزی که شیب لایه های زمین شناسی به گونه ای است که بسیاری از سفره های منابع آب زیرزمینی در آن سوی مرز تخلیه می گردد و مورد استفاده مطلوب و بهینه کشاورزان کشور پاکستان است، از مصادیق بارز ظلم به خود و لطف به بیگانه از سوی وزارت نیرو است.

حسین زهی خطاب به وزیر نیرو گفت: چرا علیرغم احداث سد بر روی  برخی رودخانه های موقتی و فصلی که فقط در مواقع بارندگی دارای رواناب هستند و بر روی رودخانه‌های دائمی کاروان‌دار و گزو در حوزه انتخابیه اینجانب هیچگونه سدی احداث نمی گردد، درحالیکه احداث سد بر روی رودخانه های گزو و کارواندار می تواند تا حدودی مشکل تامین آب شهرستان های خاش و میرجاوه را حل نماید.

وی ادامه داد: شاخص بهره مندی ساکنین حوزه انتخابیه اینجانب به لحاظ برخورداری از فضای آموزشی کمتر از یک و نیم متر مربع است همچنین تخصیص اعتبارات به این بخش بسیار اندک و قادر به جبران کمبودها و نواقص این حوزه حداقل در آینده ای نزدیک نخواهد بود، امید است وزارت آموزش و پرورش به این شرایط نامساعد و غیر استاندارد پایان دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس خطاب به مسئولان بنیاد مسکن گفت: استدعا دارم اراضی و واحد های مسکونی فروخته و واگذار شده به ساکنان بی بضاعت مناطق روستایی مورد فروش مجدد جهت دریافت مبالغ جدید و با نرخ کارشناسی جدید قرار ندهند؛ چراکه امروزه در سطح استان بی مهری مسئولان بنیاد مسکن در خصوص واگذاری های اراضی و واحدهای تحت مدیریت و نظارت بنیاد مسکن مورد گلایه و نارضایتی عمومی در بیشتر شهرستان های استان گردیده است و روزانه با درخواست های مکرر و مراجعات حضوری روستائیان روبه رو هستیم. امید است مسئولان مربوطه به این اوضاع بد مدیریتی پایان دهند.

حسین زهی اظهار کرد: با وجود منابع طبیعی خدادادی در این منطقه، بالاخص معادن غنی، بیکاری همچنان از معضلات اجتماعی مهم منطقه محسوب می شود و بیشتر معادن به صورت خام صادر و یا به سایر استان ها انتقال می گردد، وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی این مهم را مدیریت و چاره اندیشی نماید.

وی افزود: اجرای طرح های بزرگ متناسب با پتانسیل ها و ظرفیت ها، راه اندازی خطوط تولید قطعات خودرو، صنایع تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه خرما، سبزی و صیفی‌جات، ایجاد مجتمع های گردشگری و توریستی و بازارچه های می تواند بخشی از مشکل بیکاری موجود را حل می نماید.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس ادامه داد: از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می رود با تسهیل شرایط بهره برداری از معادن، اعطای مجوز راه اندازی واحد های صنعتی به سرمایه گذاران بومی و تلاش در جهت جهش اقتصادی با بکارگیری همه بخش های صنعت، معدن و بازرگانی داخلی و خارجی، گام موثری در جهت تولید، اشتغال و رونق اقتصادی منطقه بردارد، زیرا پرداختن به هرگونه توسعه بدون توجه به موضوع معیشت مردم امری بیهوده و صرف هزینه و زمان بی نتیجه خواهد بود.

وی افزود: قصه پرتکرار تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی به شهرستان خاش از سمت شهرستان های ایرانشهر و زاهدان پایان ندارد و سرعت لاک پشتی اجرای پروژه ها و تزریق قطره چکانی اعتبارات نیز کار به جایی نخواهد برد که دراین خصوص مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید چاره اندیشی کنند.

حسین زهی تاکید کرد: امروز اگر شرایط زندگی مردم تغییر نکند، چه زمانی تغییر خواهد کرد؟ مردم در چه زمانی امید و انتظارشان محقق خواهد شد.؟

نماینده مردم خاش، میر جاوه ، بخشهای نصرت آباد و کورین در مجلس یادآور شد: لازم به ذکر است بازدید های میدانی اعضای کمیسیون های مختلف مجلس و سفر نمایندگان به مناطق مختلف کشور با رقه ای از امید را در ذهن مردم ایجاد کرده است، اما نباید صرفا به انجام سفر و به جا ماندن مصوبات بر روی کاغذ بسنده کرد، انتظار می رود با تشکیل کارگروه های مختلف از سوی روسای کمیسیونها، مصوبات به طور مستمر و جدی و فواصل زمانی کوتاه از سوی مسئولان و وزرای مربوطه مورد بازخواست و پیگیری قرار گیرد تا امید مردم به نظام و انقلاب به ناامیدی تبدیل نشود.

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 8406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha