صدور بلیت برای مسافر اتوبوس فقط با استعلام کد ملی متقاضی از سامانه وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه صدور بلیت برای مسافر اتوبوس فقط با استعلام کد ملی متقاضی از سامانه وزارت بهداشت مبنی بر مبتلا نبودن به کرونا میسر است، گفت: راننده و شرکت متخلف در این حوزه به فراخور تقصیر، تا یک سال از ارائه خدمات حمل و نقل جاده‌ای محروم می شوند.

به گزارش گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت صدور بلیت برای مسافران از طریق استعلام از سامانه وزارت بهداشت و رعایت شیوه‌نامه‌های مقابله با کرونا در ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای، اظهار داشت: از  ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور موظف بودیم بر اساس شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت یکسری اقامت انجام دهیم، در این راستا فعالیت هایی نظیر محلول‌پاشی و ضدعفونی ناوگان، فاصله‌گذاری اجتماعی بین مسافران، ارائه پک بهداشتی نظیر ماسک و دستکش و غیره همه انجام شد و در حال انجام است.

* امکان استعلام کد ملی مسافران بین راهی برای راننده اتوبوس

مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل  و نقل جاده‌ای با اشاره به اجرای استعلام کد ملی متقاضیان سفر از طریق سامانه متصل به بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت، ادامه داد: امکان دیگری که ایجاد شد، اتصال به پایگاه داده وزارت بهداشت بود، ما موظف بودیم این کار به صورت دقیق پیگیری شود.

وی اضافه کرد: شکل کار ما با قطار و هواپیما متفاوت است ممکن است در ناوگان مسافری جاده‌ای در بین راه مسافر سوار یا پیاده شود که در این راستا این امکان ایجاد شده است که راننده ناوگان، به سامانه داده وزارت بهداشت مبنی بر اطلاعات ابتلا به کرونا دسترسی داشته باشد؛ نگرانی ما این بود که نتوانیم در کل کشور هر کجا که لازم بود این استعلام از سامانه برای مسافران انجام شود، در این راستا همکاری خوبی بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت و وزارت راه در حوزه دولت الکترونیک ایجاد شد.

باقرجوان توضیح داد: سامانه‌ای که آدرس اینترنتی آن http://www.safarvip.com/ است ایجاد شد که از این طریق امکان درج کد ملی و استعلام صدور بلیت به راحتی فراهم است، بدین ترتیب با درج کد ملی در این سامانه اعلام می‌شود که این فرد امکان سفر جاده‌ای دارد یا خیر و این بر مبنای اطلاعات وزارت بهداشت درباره ابتلا به کرونا است.

وی افزود: ‌این آدرس اینترنتی (http://www.safarvip.com/) به بخش اسمارت‌کارت (کارت هوشمند) در سایت سازمان راهداری هم متصل است و لینک این سایت در آن قسمت هم درج شده است که به این ترتیب استعلام امکانپذیر است.

مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل  و نقل جاده‌ای افزود: البته فرد متقاضی سفر هم خود می‌تواند از طریق این آدرس اینترنتی استعلام کند که آیا امکان سفر دارد یا خیر.

باقرجوان تأکید کرد: ما با محتویات پایگاه داده وزارت بهداشت، کاری نداریم و تنها وظیفه ما این است که از طریق این آدرس  استعلام کد ملی متقاضی سفر را بابت امکان انجام سفر، انجام دهیم و اگر از نظر آن پایگاه داده، سفر فرد بلامانع بود، صدور بلیت برای آنها انجام می‌شود؛ در حال حاضر این امکان برای شرکت های حمل و نقل مسافری و راننده اضافه شده است و به خوبی اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: البته اگر فردی با علائم ظاهری نظیر سرفه یا تب بخواهد از ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای استفاده کند ممانعت به عمل می‌آید.

مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل  و نقل جاده‌ای تأکید کرد: در واقع این موضوع استعلام کد ملی مسافر بابت پایش بیماران کرونایی، طرح مکملی در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا است، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، صدور بلیت با استعلام از این سامانه برای مسافران انجام می‌شود.

* مسافرگیری در خارج از پایانه و اطراف پایانه کاملا غیرقانونی است

باقرجوان با تأکید بر اینکه مسافرگیری خارج از پایانه و اطراف پایانه کاملا غیرقانونی است، گفت: آزادسواری در اطراف پایانه غیرقانونی و تخلف حمل و نقلی محسوب می شود اما در بین راه و جاده شرکت و راننده اجازه سوار کردن مسافر را دارند به هر حال تصور کنید فردی از روستایی قصد سوار شدن اتوبوس و سفر دارد و به پارکینگی در اطراف جاده می‌آید که همانجا سوار می‌شود و استعلام کد ملی آن مسافر هم از طریق سایت برای راننده و شرکت به راحتی امکان پذیر است.

* استعلام کد ملی مسافر در همه پایانه های مسافری کشور انجام می شود

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در همه کشور برای ناوگان عمومی جاده ای این ابلاغیه رعایت می شود؟ گفت: این کار از 3 آذر به صورت کشوری در کل شهرها و پایانه های مسافری کشور اجرا شده است.

مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل  و نقل جاده‌ای افزود: در حال حاضر و با توجه به ممنوعیت سفر پلاک های غیر بومی، ناوگان باری و مسافری پلاک عمومی امکان تردد در جاده‌ها دارند، بنابراین وظیفه ما سنگین‌تر است و قطعا نظارت‌ها بر عملکرد ناوگان مسافری در این حوزه دقیق است و با متخلفان برخورد می‌شود.

باقرجوان در پاسخ به این سوال که آیا موردی بوده است که از انجام سفر بیمار کرونایی جلوگیری شده است؟ گفت: هنوز جمع‌بندی داده ها از استان‌ها نداشته‌ایم ولی اخیرا در استان آذربایجان شرقی و تبریز مسافر متقاضی سفر که کد ملی وی در سامانه استعلام قرمز شده بود، برگردانده بودند و صدور بلیت برای فرد انجام نشده بود.

* محرومیت یک ساله برای شرکت ها و راننده های متخلف در حوزه استعلام بیماران کرونایی

وی درباره نظارت بر اجرای دقیق این مصوبه تأکید کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجازات‌های سنگینی را برای شرکت‌های متخلف در این حوزه در نظر گرفته است، چون در گام اول، شرکت‌ها مسؤولیت مدنی دارند و در گام دوم راننده ها هستند؛ اگر راننده‌ای در طول مسیر بخواهد مسافری را سوار کند باید حتما از آن پایگاه داده، استعلام بگیرد و یا اینکه با شرکت تماس بگیرد و کد ملی مسافر را به آن پایگاه داده بدهد تا آنها استعلام بگیرند که بسیار ساده است.

مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل  و نقل جاده‌ای اظهار داشت: شرکت‌های مسافری هر ساعتی که راننده برای استعلام تماس بگیرد موظف به پاسخگویی و انجام استعلام هستند و اگر این استعلام انجام نشود راننده نباید مسافر را سوار کند.

باقرجوان اضافه کرد: اگر بر خلاف این چارچوب‌ها عمل شود چه شرکت و چه راننده، هر کدام مقصر باشند به فراخور تقصیرشان تا یک سال از ارائه خدمات حمل و نقل عمومی جاده‌ای محروم خواهند بود به هر حال بحث سلامت جامعه مطرح است و به این بخش حمل و نقل اعتماد شده است و بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای باید به اعتماد مردم پاسخ دهد تا بدین ترتیب زنجیره بیماری کرونا در کشور قطع شود.

وی تأکید کرد: ما در مورد سلامت عمومی اصلا کوتاه نمی‌آییم و هر شرکت و یا راننده‌ای بخواهد این مسأله را نادیده بگیرد مطمئنا برخورد جدی خواهیم داشت.

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 8388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha