۲ نکته مهم برای تحلیل بازار سرمایه/در ماه‌های آینده بازارهای مختلف وارد فاز رکود خواهند شد

چشم انداز مثبت بهبود تولید و فروش و صادرات شرکت ها (در صورت لغو تحریم ها)، بازار سرمایه را برای سرمایه گذاری جذاب خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ فعالان بازار سرمایه این روزها در بیم و امید به سر می‌برند و از یک‌سو با ریزش قیمت‌ها در بازارهای ارز و مسکن و خودرو و طلا، بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری جذاب می‌بینند و از یک‌سو نگران اتفاقاتی هستند که ممکن است وقوع آن‌ها، بر روند بازار سرمایه تأثیرگذار باشد.

احسان حاجی علی‌اکبر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: معتقدم تحلیلگران می‌بایست دو نکته را در تحلیل‌های خود از بازار سرمایه مدنظر قرار دهند. نکته نخست آنکه نرخ ارز را در پیش‌بینی‌های خود، محتاطانه برآورد کنند و بهتر است تحلیل‌ها با فرض دلار حداکثر ۲۰ هزارتومانی ارائه گردد و نکته مهم‌تر آنکه فرض قطعی بر حل‌وفصل مشکلاتی که درروند برجام پیش‌آمده، گذاشته شود.

 وی افزود: با لحاظ این دو نکته در تحلیل‌ها، فضای تحلیلی در ماه‌های آینده، تفاوت چشمگیری با فضای نیمه اول سال خواهد داشت. احتمالاً در ماه‌های آینده بازارهای مختلف وارد فاز رکود خواهند شد. البته شاید رکود بازار املاک بیشتر از نوع اصلاح زمانی باشد و قیمت‌ها اصلاح چندانی نداشته باشند. در این صورت، بازار ارز روند نزولی خواهد داشت؛ ولی بدون شک دولت و بانک مرکزی اجازه ریزش ناگهانی نرخ ارز را نخواهند داد و این بازار، افت تدریجی و به‌دوراز هیجان را تجربه خواهد کرد.

حاجی علی‌اکبر تصریح کرد: بازار طلا هم با توجه به تأثیرپذیری از نرخ ارز، چشم‌انداز مثبتی ندارد؛ مگر آنکه اونس طلای جهانی افزایش یابد که البته با توجه به روی کار آمدن بایدن و خبرهای مربوط به واکسن کرونا، جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران داشته و احتمالاً روند صعودی نخواهد داشت. با این شرایط بازار ارز، بازار سکه و طلا و بازار مسکن گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری نیستند و در ۶ ماه آینده، تورم کمتری خواهیم داشت و با این تفاسیر، مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بورس خواهد بود.  

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن دو عامل نرخ ارز و نیز احتمال کاهش تنش‌های بین‌المللی و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی کاهش خواهد داشت. در مقابل چشم‌انداز مثبت بهبود تولید و فروش و صادرات شرکت‌ها (در صورت لغو تحریم‌ها)، بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد کرد.

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 8351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha