زیان ۱۵۷ میلیارد دلاری شرکتهای هوایی از کرونا

یاتا نهاد اصلی ناظر بر هوانوردی بازرگانی جهان روز سه شنبه هشدار داد که به دلیل ادامه شیوع بیماری کووید-۱۹ و کاهش چشمگیر سفرها، مجموع زیان شرکت های هواپیمایی در سال جاری و آینده به مبلغ ۱۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رویترز؛ این پیش بینی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)  در واکنش به دومین موج ابتلا به ویروس کرونا و بسته شدن بازارهای عمده جهان، دورنمای صنعت هوانورد را بیشتر از پیش تیره و تار کرده است.

با اینکه یاتا در ماه ژوئن (تابستان) پیش بینی کرده بود که شرکت های هواپیمایی در این دوره ۲ ساله بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار زیان کنند، اما اکنون این مبلغ برای سال جاری به ۱۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و برای سال آینده به ۳۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار افزایش داده است.

این دورنمای تیره تاکید بیشتری بر چالش های رویاروی صنعت هوانوردی به رغم انتشار خبرهای امیدوار کننده در باره ساخت چند گونه واکسن برای بیماری کووید -۱۹ است که توزیع و کاربرد آن در سراسر جهانی تا سال آینده طول خواهد کشید.

به گفته الکساندر دو جونیاک مدیر کل یاتا؛ این واکسن ها تا پیش از  میانه ۲۰۲۱ اثر مثبتی بر اقتصاد جهان نخواهد داشت.

بر اساس پیش بینی یاتا که دربرگیرنده بازگشایی برخی گذرگاه های مرزی تا نیمه سال آینده در پی افزایش تست های تشخیص کووید ۱۹ و کاربرد واکسن کروناست؛ شمار مسافران سال جاری از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن می رسد، اما این متغیر در سال آینده با اندکی بهبود به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن بازخواهد گشت. همچنین انتظار می رود درآمد سال ۲۰۲۰ شرکت های هواپیمایی از حمل مسافر با سقوط ۶۹ درصدی به ۱۹۱ میلیارد دلار برسد.

یاتا بر درخواست خود از دولت ها برای جایگزین کردن مقررات سخت قرنطینه و جلوگیری از سفر با اجرای برنامه های گسترده آزمایش تشخیص کرونا تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، دوجونیاک با اشاره به اجرای برنامه های آزمایش کرونا در فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، آمریکا و سنگاپور گفت که شاهد اجرای تدریجی توصیه هایمان در برخی کشورها هستیم. او با اشاره به اجباری شدن احتمالی تزریق واکسن برای سفرها در مسافت های طولانی، در باره موثر بودن این رویکرد در همه جا ابراز تردید کرد و گفت: این مقررات مانع سفر افرادی خواهد شد که از تزریق واکسن خودداری می کنند. در حالی که اجرای برنامه های سازماندهی شده و منظم تست تشخیص کرونا، برای بازگشایی مرزها بیشتر از واکسن اهمیت دارد.

بر اساس آمار یاتا؛ حمل و نقل هوایی تنها نقطه روشن و امیدبخش این صنعت به شمار می رود، زیرا با زمین گیر شدن پروازهای مسافری، نرخ کرایه باربری هوایی بالارفته تا جایی که به رغم افت ۱۱.۶ درصدی وزن بار در سال جاری و رسیدن به ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، شاید درآمد کل این بخش با افزایش ۱۵ درصدی به ۱۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برسد.

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 8333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha