آیا عرضه اولیه مجددا آغاز می‌شود؟ / جزئیات جدید درمورد ستاره خلیج فارس

در ۶ ماه نخست امسال حدود ۲۰ عرضه اولیه در بورس انجام شد ولی با شروع دوره اصلاح بازار سهام دیگر خبری از عرضه اولیه نیست، آیا عرضه اولیه متوقف شده یا مجددا آغاز می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ از مدت‌ها قبل تعدادی از شرکت‌ها در بازارهای مختلف بورس و فرابورس درج نماد شده‌اند یا فرآیندهای مربوط به آن را طی کرده‌اند اما به دلایل مختلف به عرضه اولیه نرسیدند مثل ترانسفورماتور توزیع زنگان (برانسفو)، تولید نیروی جنوب غرب صبا (بصبا)، شرکت نفت جی (شجی) و چند شرکت دیگر.

اما شرکت‌هایی که به تازگی درج نماد شده‌اند و به نظر برای عرضه اولیه آماده‌تر هستند شامل موارد زیر می‌شوند: شرکت صنعت غذایی کوروش، شرکت تأمین سرمایه تمدن، شرکت سپید ماکیان، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت چوب خزر کاسپین، شرکت سپیدار سیستم آسیا که در این بین شرکت صنعت غذایی کوروش (غکورش) با توجه به آمادگی کامل به نظر یکی از محتمل ترین گزینه‌ها برای شروع دوباره عرضه اولیه‌هاست. اما این موارد تنها گزینه‌های عرضه اولیه نیستند و نمادهای استقلال و پرسپولیس هم خواهند آمد.

عرضه اولیه دیگر ستاره خلیج فارس است که به عنوان بزرگ‌ترین عرضه اولیه سال شناخته می‌شود و از طرفی نیز مدیرعامل تپسی از حضور این شرکت در بازار سهام خبر داده است.

همچنین شرکت‌های بزرگی مانند شستا و هلدینگ غدیر هم سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را در بازار سهام عرضه می‌کنند.

آیا زمان آغاز مجدد عرضه اولیه رسید؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: هنوز بازار سهام آنقدر محکم نشده است و هر اقدامی که باعث افزایش عرضه شود مانند عرضه اولیه، فروش سهم‌های دولتی و … می‌تواند منجر به ریزش بورس ‌شود.

این کارشناس در رابطه با زمان عرضه اولیه گفت: عرضه اولیه زمانی باید آغاز شود که پول حقیقی وارد بازار سهام شده باشد و با عرضه اولیه بتوان عطش تقاضا را پاسخگو بود اما الان بازار سهام کشش عرضه اولیه را ندارد و روند صعودی به شدت شکننده است.

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 8323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha