خودرو به دست کدام گروه ها ارزان می شود؟/ خلاصی خودرو از واردات قطعه

بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی رخ داده به جهت کاهش تولید خودرو و عدم تجاری سازی خودروها (به علت نقص قطعه) است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  چند سالی است که ایران دچار تحریم شده و این تحریم تاثیراتی هم بر صنعت خودرو گذاشته است. یکی از اصلی ترین تاثیرات آن نبود بسیاری از قطعات در کشور است که تا قبل از تحریم ها از کشورهای خارجی تامین می شد و  در کشور تولید داخلی آنها را نداشتیم. 

پس از آن و افت تولید خودرو در کشور، تولیدکنندگان داخلی اقدام به داخلی سازی بسیاری از قطعات کردند و در این میان شرکت های دانش بنیان برای تقویت این صنعت پا به عرصه گذاشتند. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند در شرایط حاضر که صنعت خودرو با تحریم مواجه شده و ویروس کرونا فراگیر شده است، ارتباط با محیط خارج، چه بین‌المللی باشد و چه شرکت‌های دانش بنیان داخلی می‌تواند منجر به توسعه صنعت خودرو شود.

حال نیاز است تا شرکت‌های خودروساز و دانش بنیان از توان و پتانسیل یکدیگر آشنایی داشته باشند که در این صورت می‌توانند در مسیر پیشرفت قدم بردارند و این رشد برای هر دو مجموعه خودروساز و دانش بنیان خواهد بود.

در همین خصوص بهنام نیکفر عضو اتاق بازرگانی ایران درباره استفاده از توان مجموعه‌های دانش بنیان در صنعت خودرو، گفت: مجموعه‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف پیشرفت خوبی داشتند و به واسطه حضور آن‌ها در اقتصاد، برخی از مشکلات حوزه تولید برطرف شده است. از آنجا که کشور با تحریم رو به رو است و امکان واردات برخی از قطعات خودرو وجود ندارد، بهترین راهکار این است که از توان مجموعه‌های دانش بنیان فعال در حوزه خودرو استفاده کرد.

گزارش/

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی با اعلام اینکه در تولید کدام قطعات می‌خواهند از توان مجموعه‌های دانش بنیان استفاده کنند، می‌توانند به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنند.

او با بیان اینکه بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی رخ داده به جهت کاهش تولید خودرو و عدم تجاری سازی خودروها (به علت نقص قطعه) است، گفت: با حضور مجموعه‌های دانش بنیان، صنعت خودرو تقویت می‌شود و این امکان برای شرکت‌های خودروسازی فراهم خواهد شد تا تیراژ خود را بالا ببرند و دیگر خودرویی به علت تحریم و نقص قطعه در پارکینگ شرکت‌های خودروساز باقی نماند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تولید قطعات "های تک" خودرو با تکیه بر توان دانش بنیان‌ها محقق خواهد شد؛ البته شرکت‌های قطعه سازی هم در این حوزه فعالیت‌های بزرگی انجام دادند، ولی دانش بنیان‌ها به جهت ماهیتی که دارند می‌توانند در این زمینه اثرگذاری خوبی داشته باشند.

گزارش/

بسیاری از قطعات مانند ECU داخلی سازی شده است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پاسخ به خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری شرکت‌های دانش بنیان برای تولید قطعات خودرو، گفت: بحث خودروسازی ۲ بخش دارد که یک بحث به تامین قطعه و ارزبری شدیدی که برخی از خودروها دارند بر می‌گردد. نمایشگاه‌های متعددی راه اندازی شد و بسیاری از قطعات مانند ECU داخلی سازی شده است.

ستاری ادامه داد: بحث بعدی به چگونگی تحول این صنعت بر می‌گردد، اینکه باید بتوانیم سالیانه خودروهای جدید طراحی و تولید کنیم. ضمن اینکه بحث خودروهای الکترونیکی و برقی مطرح است. موضوعی که بیش از یک سال است روی آن کار می‌کنیم و مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تشریح کرد: مراکز نوآوری در شرکت‌های خودروسازی تشکیل شده و انشالله اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

گزارش/

شرکت های دانش بنیان سریع ترین مسیر برای رفع نیاز قطعه در خودروسازی

سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو، گفت: بهترین و کوتاه‌ترین مسیر برای برطرف کردن کمبودها و نیازهای فناورانه صنعت خودرو، افزایش همکاری با مراکز علمی کشور است و گروه خودروسازی سایپا این مهم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.

سلیمانی درباره ایجاد کمیته همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش بنیان، بیان کرد: طی سال‌های گذشته شرکت‌های خودروسازی فعالیت‌های متعدد و بزرگی انجام دادند، ولی اکنون با تعدد و بلوغ مجموعه‌های دانش بنیان می‌توان فعالیت‌های مشترک تعریف کرد تا به واسطه آن بتوان صنعت خودرو را متحول کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه صنعت خودرو در بخش طراحی و تولید خودرو به پیشرفت‌های مطلوبی رسیده، اما هنوز در تولید برخی از قطعات به خصوص قطعات "های‌تک" نتوانسته به سمت خوداتکایی برود، گفت: ما از تمام نخبگان، مجموعه‌های دانش بنیان و استارتاپ که می‌توانند به صنعت خودرو کمک کنند، دعوت می‌کنیم تا با حضور در کمیته "همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش بنیان" ایده‌های خود را مطرح کنند.

او با بیان اینکه تمام ایده‌های خوب و قابل حصول دانش‌بنیان‌ها و نخبگان با سرعت عملیاتی خواهد شد، افزود: گروه خودروسازی سایپا در همکاری‌های جدید اجازه نخواهد داد که فرصت و زمان در شرایط موجود کشور که در بدترین وضعیت تحریمی است از بین برود، لذا امیدواریم با اعتماد دو طرفه بتوان صنعت خودرو را از تولید سنتی به سمت تولید دانش بنیان هدایت کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: گروه خودروسازی سایپا در مسیر تکمیل پروژه بومی سازی قطعات خودرو قرار گرفته است و در این مسیر پرپیچ و خم نیازمند همکاری بخش‌های مختلف، چون معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان ملی کارآفرینی و پارک‌های علم و فناوری است.

سلیمانی با بیان اینکه هماهنگی بین صنعت خودرو و دانش بنیان‌ها یک ضرورت است، ادامه داد: اگر همکاری‌ها پیوسته و تعریف شده باشد نتایج خوبی عاید صنعت خودرو خواهد شد؛ در سال جهش تولید به دنبال این هستیم که حجم کارهای مشترک با مجموعه‌های دانش بنیان با هدف تولید قطعات‌های تک را افزایش دهیم و به اعتقاد ما رسیدن به تولید داخلی تمام قطعات خودرو دور از دسترس نیست.

گزارش/

داخلی سازی کلاچ اتوماتیک غیر برقی در کشور

یکی از کارهایی که شرکت های دانش بنیان انجام داده اند داخلی سازی کلاچ اتوماتیک غیر برقی در کشور است.

مرتضی راشکی تولیدکننده این کلاچ اتوماتیک غیر برقی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت قطعات خودرو با کمک شرکت های دانش بنیان، گفت: کلاچ اتوماتیک غیر برقی در سال ۹۶ ثبت اختراع شد. از همان سال جهت تجاری سازی این سیستم به تهران مهاجرت کردم و در همان ابتدا درخواست‌ همکاری بسیاری به شرکت‌های مختلف خودروسازی‌ به صورت کتبی ارسال کردم اما به نتیجه‌ای نرسیدم.

او ادامه داد: پس از آن با کمک شرکت های دانش بنیان، طی ۲ سال بیش از ۲ هزار از سیستم روی خودروها نصب شد. اکنون  وزیر صمت دستور مستقیم حمایت دادند و شرکت ایران خودرو اعلام همکاری کرده است . 

این تولید کننده گفت: کلاچ اتوماتیک غیر برقی اولین سیستم غیر برقی در دنیاست که با فن آوری خلا تمامی کلاچ گیری‌ها را به جای راننده در تمامی حالات رانندگی انجام می دهد، از جایی که بیش از نود درصد خودروهای داخلی گیربکس اتومات ندارند، راننده‌ها به خصوص در ترافیک‌های سنگین ناچار به کلاچ گیری و نیم کلاچ گیری مداوم خودرو در ترافیک‌های سنگین هستند که باعث ایجاد بیماری هایی مثل زانو درد و آرتوروز گردن و حتی دیسک می شود.

او گفت: در گذشته چاره‌ای برای این مشکل جز نصب کلاچ اتوماتیک معروف به کلاچ برقی نبود، اما این سیستم به هر دلیلی نتوانست آنگونه که باید مورد استقبال قرار گیرد، اما این سیستم اختراع که با حذف اصلی‌ترین قسمت یعنی موتور برقی به کلاچ اتوماتیک غیر برقی معروف شد.

این تولید کننده بیان کرد: نحوه عملکرد این سیستم به این شکل است که بعد نصب به هیچ عنوان دیگر احتیاجی به استفاده از پدال کلاچ خودرو نیست و پای چپ کاملا آزاد است و حتی هنگام توقف مهم نیست خودرو در هر دنده‌ای باشد و خودرو خاموش نمی شود. این سیستم از مهمترین ویژگی‌هایی که دارد این است که هیچ ارتباطی با سیستم کلاچ خود خودرو ندارد و حتی بدون خاموش کردن امکان استفاده از کلاچ خود خودرو نیز وجود دارد.

راشکی گفت: این سیستم تنها قطعه متحرکی که دارد یک بوستر شبیه بوستر ترمز پراید است که مشابه خود بوستر ترمز با خلا کار می کند و آنچه مسلم است حتی در خودروی پراید آخرین قطعه‌ای که ممکن است خراب شود، بوستر ترمز است در این سیستم نیز همینطور است.

از آنجایی که خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند تا خودروها به جهت کیفیت ارتقاء پیدا کنند، از این رو باید حرکت به سمت دانش بنیان‌ها تقویت شود و فضای همکاری دو جانبه و حتی سه جانبه (قطعه سازان- خودروسازان- دانش بنیان ها) فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودرو باشیم.

۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
کد خبر: 8271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha