گلریز: ۹۸‌درصد حقوق خواننده‌ها برای دلال‌هاست! / هیچ قدرتی حریف دو مافیای خودرو و موسیقی نیست!

خواننده پیشکسوت کشورمان با بیان اینکه موسیقی حال حاضر نه شعر دارد، نه محتوا و نه ریتم گفت: هیچ قدرتی حریف دو مافیای خودرو و موسیقی نیست و مافیا به بعضی از مسؤولان فرهنگی ما هم نفوذ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با محمد گلریز، خواننده پیشکسوت کشورمان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

متوجه شدم ته صدایی دارم!

از زمانی که چشم باز کردم در خانواده‌ای بودم که با کمی بزرگ‌شدن متوجه شدم ته صدایی دارم؛ به همین دلیل فعالیت موسیقی خود را شروع کردم و تا الان هم آن را ادامه داده‌ام.

خانواده ما اهل آواز بودند و پدرم از خوانندگان آواز بزرگ تهران به حساب می‌آمدند؛ تعریف‌های آواز را به خوبی می‌دانستند و به خوبی به آن وارد بودند؛ برادرانم کارهای بسیاری کرده بودند و جزو اساتید محسوب می‌شدند؛ من هم به همین منوال فعالیت‌های خود را ادامه دادم. 

 اولین خواننده رسمی بعد از انقلاب هستم!/ دکترای تدریس آواز دارم

اولین خواننده رسمی بعد از انقلاب هستم! به هر جهت در زمان انقلاب همه مردم برای پیروزی انقلاب در تلاش بودند و من هم به‌عنوان یک شهروند که هنری هم داشتم، سعی می‌کردم بیشتر فعالیت کنم.

من فعالیتم را به صورت رسمی بعد از انقلاب از رادیو شروع کردم البته زمانی که امام (ره) به ایران تشریف آوردند، من جزو گروهی بودم که در بهشت زهرا (س) سرود «برخیزید» را همراه گروهی اجرا کردیم.

ما کلاس تدریس و آواز داریم. من دکترای این کار را دارم و حدود ۳۰‌سال است که تدریس آواز می‌کنم.

موسیقی حال حاضر نه شعر دارد، نه محتوا و نه ریتم!

شما ببینید که موسیقی حال حاضر ما به چه روزی افتاده است، نه شعر دارد، نه محتواو  نه ریتم! اما همین آثار حمایت می‌شوند.

برای بهبود این وضع چه کسی باید وارد میدان شود و آن را درست کند؟ مشخص است رادیو و  تلویزیون باید وارد شوند، ارشاد و مسوولان و متولی موسیقی، همگی باید دست به کار شوند.

دشمنان ما به خوبی متوجه شده‌اند که از چه راهی باید وارد شوند تا جوانان را به انحراف بکشند و این مسأله‌ای انکارناپذیر است.

۹۸‌درصد حقوق خواننده‌ها برای دلال‌هاست! 

اتفاقی که هم اکنون شاهد آن هستیم وجود دلالان را تأیید می‌کند. دلالانی که در موسیقی وجود دارند، یک خواننده با یک تهیه‌کننده قراردادی منعقد می‌کند که بعد  ۹۸‌درصد از حقوق کارهایی که اجرا می‌کند برای آن‌هاست و گاهی آن دو درصد را هم به خواننده نمی‌دهند و به او می‌گویند ما تو را معروف می‌کنیم.

هیچ قدرتی حریف دو مافیای خودرو و موسیقی نیست!

دو مافیا در ایران با قدرت بسیار زیاد وجود دارند که هیچ قدرتی حریف آن‌ها نیست؛ یکی مافیای اتومبیل و خودرو و دیگری مافیای موسیقی.

این دلالان و مدیر برنامه‌های موسیقی که حتی شاید دیدید روزی ارشاد را هم خریدند؛ آن‌ها نفوذ دارند، پول خرج می‌کنند. 

مافیا به بعضی از مسوولان فرهنگی ما هم نفوذ کرده است

دلیل کم‌کاری بنده همان موضوع مافیایی است که درباره‌اش با شما صحبت کردم؛ این مافیا به بعضی از مسوولان فرهنگی ما هم نفوذ کرده است.

من با اکثر مسوولان مستقیم و رو در رو صحبت کرده‌ام و با اعتراض گفته‌ام که چرا به سرودهای انقلابی کمتر توجه می‌شود؟ مبنای صحبت‌های من فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است؛ ایشان در یکی از جلسات‌شان فرموده بودند: «من از صدا وسیما گله‌مندم».

در مجموع با نفوذ مافیا، برخی مسوولان ما به این باور رسیده‌اند که این نوع موسیقی و رواج آن درست است؛ حال این شرایط و این نوع موسیقی را به فضای مجازی اضافه کنید؛ سکان دست ماست!

چرا موسیقی ملی و سنتی‌مان با این قدمت را تضعیف می‌کنیم؟ 

چرا موسیقی ملی و سنتی‌مان با این قدمت را تضعیف می‌کنیم؟ این موسیقی گنجینه‌ای است که وقتی آدم به آن دقت می‌کند متوجه می‌شود که از گوشه‌ها و ردیف‌های آن‌ها چه کارهایی را می‌توان خلق کرد.

کمی قبل پیشنهاد دادم که بیایید موسیقی سنتی و پاپ را تلفیق کنید؛ زمینه اصلی موسیقی سنتی باشد و در فواصل کار از انواع سازها و ... استفاده شود. من هم چند کار به این شکل را خوانده‌ام؛ بنابراین می‌توان کار کرد اما دست‌اندرکاران دل نمی‌دهند که نمی‌دانم چرا؟

یک دست صدا ندارد؛ بایستی ما به میدان بیاییم و شما اهالی رسانه هم از مسوولان سؤال کنید. لااقل کمی به موسیقی سنتی، ایرانی و ارزشی کشورمان اهمیت دهیم.

باور کنید ما باید جوابگو باشیم؛ تمام این میزها از بین خواهند رفت؛ کاش یادگار خوبی از خود به جا بگذاریم.

۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 8180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha