تصمیم گیران فعلی در تولید مرغ و عرضه نهاده بر امور مسلط نیستند/جرات نداریم نام سواستفاده کنندگان از نهاده دولتی راببریم!

دبیرانجمن مرغ گوشتی ایران گفت:در ابتدای هر سال وزارت جهاد ، وزارت صمت و وزارت بهداشت با تولیدگنندگان جلسه برگزار می کنند و برای ما تعیین تکلیف می کنند که در سال چه مقدار گوشت مرغ تولید شود؛ اتافقات اخیر نشان می دهد تصمیم گیرندگان ما برای موضوعاتی تصمیم می گیرند که بر آن تسلط کافی و تدبیر ندارند.

گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  گران فروشی و چندگانگی قیمت ها در بسیاری از بازارها بخصوص کالاهایی که در سبد غذایی مردم جای دارند به روالی عادی تبدیل شده وبه جرات می توان گفت برخی از این کالاها از سبد غذایی طبقه درآمدی متوسط و ضعیف، حذف و یا در حال حذف شدن است.

" گوشت مرغ " از جمله محصولات پروتئینی است که در گذشته امکان خرید آن به دلیل قیمت پایین در مقایسه با "گوشت قرمز" برای عمده مصرف کنندگان وجود داشت، اما متاسفانه با افزایش چندین باره قیمت این محصول از ابتدای سال تاکنون و رسیدن به کیلویی ۳۷ هزار تومان در روزهای اخیر به نظر می رسد سهم این ماده پروتئینی که قبلا بیشترین سهم را نسبت به سایر پروتئین های حیوانی در سبد غذایی مردم داشت ، کوچکتر شده است. 

دبیر انجمن مرغ گوشتی ایران در گفتگو با خبرنگار رادار اقتصاد با اشاره به علل گرانی های اخیر گوشت مرغ در روز های اخیر گفت: مرغداران مجبورند برای جلوگیری از تلف شدن طیوربخش عمده ای از  دان و نهاده ها ی مورد نیازخود را از بازار آزاد خریداری کنند که گاهی اوقات قیمت برخی از نهاده ها ۵ برابر قیمت دولتی است؛ از این رو محصول نهایی با قیمت بالاتری بدست مصرف کننده می رسد.

علی آذروش با گلایه از این که نهاده های وارداتی با ارز دولتی از بازار آزاد سردرمی آورند گفت: این مسئله نشان می دهد که به شدت درسیستم نظارت و کنترل ضعف وجود دارد و از این خلا ء افرادی به خود اجازه می دهند نهاده هایی را که با ارز۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کرده اند در بازار آزاد به چند برابر قیمت بفروشند.

وی تصریح کرد: این عده بصورت گروهی فعالیت می کنند و هیچ یک از مرغداران جرات این را که نامی از آن ها ببرند ندارند. چراکه اگر دولت یک زمان بگوید قادر به تامین سویا و ذرت مورد نیاز مرغداران نیست ،هیچ کس به جزء این گروه نمی تواند این نیاز را بر طرف کند.

آذروش افزود: همچنین در حال حاضر بخشی از ریز مغذی ها، واکسن و دارو ها که قبلا با ارز ترجیحی در اختیار مرغدارها قرار می گرفت به قیمتی بالاتر از قبل واگذار می شود.

این پیشکسوت و متخصص صنعت مرغداری کشورادامه داد: علیرغم این که دولت قول می دهد تمامی نیازهای مرغداران در بخش نهاده ها را تامین کند ولی پیش می آید که به دلایلی که برای ما هم مشخص نیست ، این امر صورت نمیگیرد.

*تامین ارز مورد نیاز واردات نهاده های دامی از محل صادرات مرغ

دبیرانجمن مرغ گوشتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این افزایش قیمت بهانه ای برای واردات مرغ جهت تنظیم بازار شود گفت: ایران  خود صادر کننده مرغ است و وقتی حرف از واردات می زنیم به مثابه این است که بخواهیم نفت وارد کنیم. از طرفی تولید مازادی در بازار جهانی در این بخش وجود ندارد که بتواند سفارش ایران را به یکباره تامین کند.

آذروش با تاکید بر این که توانایی تولید و صادرات مرغ در داخل کشور درسطح بالایی قرار دارد گفت:در حال حاضراین امکان وجود دارد یک و نیم برابر بیش از نیاز کشور گوشت مرغ و یک و هفت دهم برابر بیش از نیاز فعلی تخم مرغ تولید کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به زیر ساخت های موجود توان صادرات تا سقف یک میلیون تن گوشت مرغ و ۷۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور وجود دارد ، البته مشروط به این که وزارتخانه های ذی ربط ( وزارت صمت، وزارت جهاد، وزارت خارجه ) در این زمینه حمایت کنند .

دبیرانجمن مرغ گوشتی ایران اضافه کرد:با تقویت صادرات،نهاده های خام وارداتی تبدیل به ارزش افزوده می شود و حتی ارز مورد نیاز جهت واردات این نهاده ها از محل صادرات مرغ قابل تامین است.

وی مقصد مرغ های صادراتی ایران را در حال حاضر عراق ، عمان ، عنوان کرد و گفت: در صورتی که اجازه صادرات بصورت یک برنامه بلندمدت دیده شود می توانیم برای صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و بخشی از کشور های عربی برنامه ریزی کنیم.

این کارشناس صنعت مرغداری افزود: در حال حاضر عربستان یکی از وارد کنندگان بزرگ گوشت مرغ در دنیاست و به دور ازاختلافات سیاسی این رغبت در آن ها وجود دارد به جای این که از کشوری با  ۱۶ هزار کیلومتر فاصله اقدام به واردات مرغ کنند ، مرغ مورد نیازشان را از ایران خریداری کنند.

وی در ادامه توضیح داد : در ابتدای هر سال وزارت جهاد ، وزارت صمت و وزارت بهداشت با تولیدگنندگان جلسه برگزار می کنند و برای ما تعیین تکلیف می کنند که بطور مثال ؛ امسال ۳ میلیون تن  گوشت مرغ نیاز داریم و حتی حاشیه امن تعیین می کنند که اگر به هر دلیلی مشکلی در تولید پیش آمد ، نوسانات گوشت مرغ را در بازار کنترل کنند. چطور ممکن است همین کسانی که ما را مجاب برای تولید می کنند اقدام به واردات گوشت مرغ یخ زده کنند؟

من به عنوان تولید کننده اینگونه برداشت می کنم که تصمیم گیرندگان ما برای موضوعاتی تصمیم  می گیرند که بر آن تسلط کافی و تدبیر ندارند.

وی با بیان این که واردات یک کیلو گرم گوشت مرغ برابر است با از دست دادن یک روز کاری یک کارگرگفت: در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ هزار نیروی کار ثابت در مرغداری ها مشغول کار هستند که علاوه بر این می توانیم با فعال کردن ظرفیت خالی تولید و صادرات برای ۳۰ تا ۴۰ هزار نفردیگراشتغال ایجاد کنیم.

آذروش ممنوعیت یک شبه را از ایرادات موجود بر سر راه صادرات عنوان کرد و توضیح داد: به محض این که میزان تقاضا در بازار داخل بواسطه مناسبت هایی مانند ماه مبارک رمضان  بالا می رود ، دولت با اعمال ممنوعیت صادرات به اعتبار بازرگان در مقابل مشتری خارجی لطمه وارد می کند وتعهدات بازرگان به دلیل سیاست های تنظیم بازاری روی زمین می ماند.از این رو دیگر قراردادی با ما بسته نمی شود و کشورهایی مانند ترکیه و اکراین جایگزین ما می شوند.

وی با تاکید بر این که دولت باید به مرغدارن اعتماد کند گفت: وقتی دولتی ها درابتدای  هر سال برنامه تولید را برای ما تنظیم می کنند ما موظف به اجرای آن هستیم و تنها در صورتی من تولید کننده اقدام به تولید نمی کنم که از تامین نهاده های مورد نیاز از سوی دولت اطمینان نداشته باشم. چراکه این امکان وجود ندارد ده تا پانزده روزمرغ را گرسنه نگهداریم تا بمیرد.

این پیشکسوت و متخصص صنعت مرغداری کشورادامه داد:البته دولت در حاشیه امن بسیار خوبی قراردارد ، چراکه زیر ساخت لازم برای تولید بیش از سه و نیم میلیون  تن گوشت مرغ در کشور فراهم  است و تنها در حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن جذب بازار داخلمی شود و مابقی  این ظرفیت خالی مانده ، در نتیجه دولت می تواند هر وقت اراده کند این ظرفیت را وارد چرخه تولید کند.

آذروش تاکید کرد: زیر ساخت های  مناسبی برای تولید مرغ مادر ، مرغ اجداد، مرغ گوشتی ، مرغ تخم گذار و جوجه کشی جوجه یکروزه در داخل وجود دارد که این زیر ساخت یک سرمایه بزرگ در کشور محسوب می شود . بازار ما با یک بازار رقابتی در آمریکا که از تمام مزایای رقابتی استفاده می کند ، اگر جلوتر نباشد، عقب تر نیست .

وی همچنین یکی دیگر ازمزایای  تقویت تولید و صادرات در صنعت مرغداری را گردش مالی بالای این صنعت دانست و گفت: با وجود محدودیت در درآمدهای ارزی ومالیاتی ، حمایت و تقویت این بخش می تواند در کاهش این محدودیت ها اثر گذار باشد.

* با کشت نهاده های طیوردر داخل، ۵۰ درصد از  نیاز وارداتی را تامین می کنیم

دبیر انجمن مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که آیا امکان تولید نهاده های طیور با توجه به خالی بودن نیمی از ظرفیت کشاورزی در داخل کشور وجود دارد یا خیر؟ گفت: این امکان حتما وجود دارد. به شخصه به برخی از تشکل های طیور این پیشنهاد را داده ام که با کشاورزان و یا تعاونی های کشاورزی در استان هایی که توان تولید و ظرفیت خالی کشاورزی  دارند ، قراداد ببندیم و محصول نهایی آن ها را خریداری کنیم. البته در چند سال اخیر میزان سرمایه صنعت طیورکشورکاهش پیدا کرده و اغلب واحدهای تولیدی به سیستم بانکی بدهکار هستند. از این رو فعالان این صنعت به تنهایی نمی توانند برای موضوع سرمایه گذاری کنند.

وی افزود :معتقدم انجام چنین اقدامی مستلزم مدیریت است وحمایت دولت را می طلبد. بایستی دولت با توجه به مشکلاتی که در تامین و واردات دان و نهاده ها دارد این مسئله را در اولویت قرار دهد و با کمک دانشگاه ها طرح تولید و کشت محصولاتی که درصنعت طیور وابسته به واردات آن هستیم اجرایی کند.

ما فعالان صنعت مرغداری نیز از انجام این طرح در صورت اجرا استقبال می کنیم و با وجود این که  تخصص ما نیست ولی چون نیاز ما هست در حمایت از این طرح قدم بر می داریم.

به شخصه مطمئن هستم با اقدام به کشت و تولید نهاده های طیور در کمتر از ۱۰ سال بیش از ۵۰ درصد نیاز وارداتی را در داخل کشور تولید می کنیم.

انتهای پیام/

۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 8176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha