سهام دلاری بخریم یا ریالی؟ /بورس بازار سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیست /سهامداران مراقب باشند درگیر سیگنال دهی های اشتباه نشوند و در دام سودجویان نیافتدند

حسین رضایی پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا: گروه فلزات اساسی، نفتی، پالایشی، پتروشیمی‌ها جزء مناسب‌ترین صنایع بورسی هستند. ضمن اینکه اگر فرض را بر برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت بانک‌ها به فعالیت اصلی خود از جمله گشایش اعتبارها، سهولت نقل و انتقالات وجوه و پرداخت تسهیلات در نظر بگیریم؛ گروه بانکی نیز می‌تواند از جذابیت کافی برخوردار باشد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصادزهرا فعله گری؛ عده‌ای معتقدند که کساد شدن بازار ارز، سکه و طلا موجب سرازیر شدن سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه شده است چراکه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت نسبت به بازارهای موازی بهتر است و تا مشخص نشدن سیاست‌های آمریکا بهترین گزینه به حساب می‌آید. همچنبن پشت سر گذاشتن اصلاح عمیق آن موجب اطمینان خاطر و کف سازی خوبی در تمامی نمادها شده است.

بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که بازار سهام در آخرین ماه آخرین فصل پاییز قرن، برگ‌های سبزی خواهد داشت و مسیر آن نسبت به بازارهای موازی هموارتر و جاده‌ای سبزخواهد داشت. در همین زمینه حسین رضایی پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا و مدیرعامل اسبق کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

سرمایه‌گذاری در بورس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

طی هفته گذشته بازار سبز و مثبتی را تجربه کردیم. هرچند که در برخی از روزها شاهد عرضه در تعدادی از نمادهای بزرگ بودیم اما این عرضه‌ها جای نگرانی ندارد. حجم معاملات به قدری بالا بوده که در ماه‌های اخیر به ندرت آن را تجربه کرده‌ایم.

از طرفی اصلاح عمیق شاخص کل بورس موجب جذابیت قیمت‌ها شد و اکنون در بسیاری از نمادها از نظر عملکردی و ارزش جایگزینی بسیار ارزشمند به حساب می‌آیند. سهامداران می‌توانند با انتخاب صحیح و مناسب حداکثر سود را دریافت کنند. کما اینکه پیش از این نیز کارشناسان بازار سهام، سرمایه‌گذاران را تشویق به خرید سهم‌های خوب بازارمی‌کردند و اصلاح عمیق که چندی پیش تجربه کردیم را فرصت طلایی برای خرید نمادهایی که در گذشته فرصت خرید نداشتند، می‌دانستند.

با توجه به نهایی نشدن پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و اعلام رسمی آن ، استراتژی سهامداران باید مبنی بر سهام‌های دلاری باشد و یا ریالی؟

نمی‌توان بر نتیجه انتخابات آمریکا حساب باز کرد و فعل و انفعالات خود را بر اساس آن پیش برد. چراکه کلیت سیاست‌ها تغییری نخواهد کرد و نوع برخورد کمی دستخوش تغییرات اندکی می‌شود. علاوه بر این موضوع تا تعویض دولت و اعلام رسمی آن زمان زیادی باقی مانده است. بنابراین در حال حاضر سهامداران نباید بر این موضوع تمرکز کنند.

به طور کلی سهامداری در بازار سرمایه ۲ پایه دارد که یک در نوع سرمایه گذاری بنا بر سود قیمتی بوده و نوع دیگر آن مربوط به سرمایه‌گذاری مبنی بر سود عملکرد می‌شود که با توجه به جذابیت کنونی بازار سرمایه هر یک از موارد رقم بخورد، نقدینگی به بازار ورود خواهد کرد.

پس از اصلاح بلند مدتی که پشت سر گذاشتیم اغلب سهم‌ها از نظر ارزش جایگزینی به نقطه خوبی رسیده‌اند و در برخی نمادها نیز از لحاظ تقسیم سود و P/E (قیمت هر سهم نسبت به درآمد) به جایگاه قابل توجهی دست یافته‌اند. همچنین بیشتر شرکت‌های بازار سهام نیز روند سودسازی خوبی را دارند.

درمورد اینکه سهام دلاری انتخاب کنیم و یا ریالی؛ عملا تفاوتی ندارد چراکه در شرایط تحریمی امکان فروش اجناس و یا واردات کالاها برای ما فراهم نیست و هر دو گروه از نظر سود عملکردی شرکت‌ها دچار صدمه می‌شوند. اگر هم تحریم ها برداشته شود، گروه دلاری به واسطه صادراتی که خواهد داشت و گروه ریالی نیز از نظر تامین مواد اولیه و رفع و حل ظرفیت خالی موجود به سودآوری مطلوبی خواهند رسید و کلیت بازار رشد چشم‌گیری خواهد کرد.

در مجموع می‌توان گفت بورس مکان خوبی برای سرمایه گذاری (سهام دلاری و ریالی) است اما سهامداران باید در انتخاب نماد هوشیار باشند و فاکتورهایی نظیر اعداد واقعی ترازنامه‌ها، حاشیه سود صنعت، ارزش جایگزینی و غیره را مدنظر قرار بدهند.

سهامداران برای کوتاه مدت باید چه استراتژی داشته باشند؟ تا شفاف شدن فضای سیاسی چه راهبردی را پیشنهاد می‌دهید؟

بورس بازار سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نیست و متاسفانه فرهنگ نامناسبی درمورد این دیدگاه رایج شده است. ما نمی توانیم از بازار سرمایه در کوتاه مدت سودهای مناسبی بگیریم؛ فکر می‌کنم هر شخصی که به این قصد وارد بازارسهام می‌شود، اشتباه می‌کند و احتمال تحمیل ریسک‌های موجود برای آنها بسیار است. اگر بخواهیم سرمایه گذاری در تمام طرح‌های تجاری را بررسی کنیمتمام طرح‌های تجاری، دارای حداقل دوره بازگشت سرمایه هستند که اگر آنها را با نرخ تورم بسنجیم، به‌طور معمول ۵ سال و در خوش بینانه‌ترین حالت ۳ سال برای بازگشت اصل پول به‌طول می‌انجامد.

با این حال اگر شخصی خواهان سود اندک و سریع است، می‌تواند با سرمایه‌گذاری کوتاه مدت با دوره سه ماهه در بازار سرمایه فعالیت کند. سهامداران حداقل تا پایان سال باید دوره‌های کوتاه مدت را به میزان مذکور در نظر داشته باشند.

در حال حاضر چه گروه‌هایی مناسب سرمایه‌گذاری هستند؟

متاسفانه برخی از گروه‌های موجود در بازار سهام با اینکه توجیه اقتصادی کافی ندارند اما از استقبال خوبی رو به رو شدند که از گفتن نام آنها اجتناب می‌کنم اما بالعکس برخی از از صنایع با توجه به چشم‌اندازهای موجود و قیمت‌های جهانی برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب به‌نظر می‌آیند؛ به‌طور مثال می‌توان به گروه‌های پتروشیمی، نفتی، فلزات اشاره کرد که در این هفته با رشد کامودیتی های جهانی مواجه شدند. بنابراین می‌توان با سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ها آینده خوبی را متصور بود.از طرفی این صنایع در چند ماه گذشته با بیشترین اصلاح قیمتی مواجه شدند. همچنین حاشیه سود مناسب و تقسیم سودهای نقدی خوبی که دارند، توجیه سرمایه‌گذاری بر این گروه‌ها افزایش می‌یابد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که گروه فلزات اساسی، نفتی، پالایشی، پتروشیمی‌ها جزء مناسب‌ترین صنایع بورسی هستند. ضمن اینکه اگر فرض را بر برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت بانک‌ها به فعالیت اصلی خود از جمله گشایش اعتبارها، سهولت نقل و انتقالات وجوه و پرداخت تسهیلات در نظر بگیریم؛ گروه بانکی نیز می‌تواند از جذابیت کافی برخوردار باشد.

سرمایه گذاری بلند مدت به معنای تعریف حد ضرر و برنامه مشخصی برای پیش بینی روند شاخص نماد است و یا اینکه بدون توجه به فراز و فرودهای آن، نگاه چند ساله به سهم داشته باشند؟

نگاه بلندمدت به نمادها به معنای بستن چشم بر روی اتفاقات مهم پیرامون سهم نیست چراکه بازار سهام یک بازار سیالی است و در دل خود گروه‌های موجود در بازار، تغییرات زیادی مابین شرکت‌های مختلف هم گروه به وجود می‌آید. به طوری که امکان دارد سهم خاصی در یک گروه خوب، دچار مشکلات مختلف شود و سود عملکردی آن به حاشیه برود. در حقیقت تصمیمات جانبی زیادی در صنایع و حتی نمادهای مختلف اخذ می‌شود و شرکت‌ها متناسب با شرایط به وجود آمده از یکدیگر سبقت می‌گیرند این تفاوت‌ها برنده و بازنده بورس را مشخص می کند.

بنابراین نمی‌توان به عنوان نگاه بلندمدت سرمایه را به حال خود رها کرد و فرض را بر این بگذاریم که بعد از چند سال وضعیت خوبی برای آنها پیش می‌آید. منظور از نگاه بلندمدت این است که وجوه و نقدینگی با قصد برداشت سریع و آنی به بازار سرمایه وارد نشود سهامداران نباید با دریافت سودهای سی الی پنجاه درصدی سریع اقدام به برداشت نقدینگی خود کنند و یا بالعکس با کوچکترین ضرری به دنبال خروج از آن باشند.

انتظاری که از بازار سرمایه می‌رود و بازده‌های موجود در آن قابل مقایسه با بازارهای موازی نیست. در این بازار ریسک همواره وجود دارد و  البته همواره از یک ثبات و روندی مشخص پیروی می‌کند.
بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود، پیش از ورود به بازار سرمایه، فرهنگ سهامداری را دریابند و امتیازهایی که به واسطه سهامدار شدن از جمله شرکت در مجامع، حق تقسیم سود، حق انتخاب مدیران و غیره به خوبی بهره ببرند فعالان بازار سرمایه باید آشنایی حداقلی و مختصری با ترازنامه و مباحث سود و زیان داشته باشند که درگیر سیگنال دهی های اشتباه نشوند و در دام سودجویان نیافتدند.

.

۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 8135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha