تورم نقطه‌ای کالاهای صادراتی در فصل بهار از ۸۴ درصد عبور کرد/افزایش ۴۵۰ درصدی تورم ادوات برقی صادراتی+جدول

به گزارش مرکز آمار تورم قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل بهار ۹۹ نسبت به فصل قبل، ۲۸.۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۸۸.۸ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم، قیمت کالاهای صادراتی  یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برهمین اساس مرکز آمار ایران گزارش  تورم  کالاهای صادراتی را در چند بازه زمانی منتشر کرده است.

برای محاسبه شاخص ­فصل بهار ۱۳۹۹ از داده­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ی داده­های قطعی سال ۱۳۹۹ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

براساس این گزارش، تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­های ریالی در فصل بهار ۱۳۹۹ نسبت به فصل قبل (تورم فصلی)،۲۸.۰ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ۱۳۹۸(برابر با ۲۴.۷ درصد) حدود ۳.۳ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های دلاری نیز در فصل بهار ۱۳۹۹ نسبت به فصل قبل، ۱.۲ درصد کاهش داشته که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ۱۳۹۸ (برابر با ۴.۳ درصد) حدود ۵.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

در گروه­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (۹ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه « اشیاء هنری، اشیاء کلکسیون یا عتیقه» (١٧٦.٣درصد) است.

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­های ریالی در فصل بهار ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ۸۸.۸ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان ۱۳۹۸ (برابر با ۶۹.۳ درصد) ۱۹.۵ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­های دلاری در فصل بهار۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳.۴- درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال ۱۳۹۸ (برابر با ۳.۰- درصد) ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

در گروه­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد و ...» (۲۴.۱درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزاء و قطعات آنها و ...» (۴۶۷.۳ درصد) است.

نرخ تورم ,

نرخ تورم ,

تورم سالانه مبتنی بر داده­های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۳۹۹ برابر با ۸۴.۹ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ی زمستان ١٣٩٨ (برابر با ۸۷.۵ درصد) ۲.۶ واحد درصد کاهش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل بهار ۱۳۹۹ برابر با ۷.۸- درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ی زمستان ۱۳۹۸ (برابر با ۶.۴- درصد) ۱.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

در گروه­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد و ...» (۳۷.۸ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه « آلات و دستگاههای اپتیک، عکاسی  و ... » (۴۴۳.۰ درصد) است.

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 8108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha